Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-385/08-2/ISN
z 29 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-385/08-2/ISN
Data
2008.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynki zbiorowego zamieszkania
hotel pracowniczy
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka na roboty budowlano-montażowe, infrastrukturę towarzyszącą i montaż bramy garażowej w budynku sklasyfikowanym w klasie 1130.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miejskiej, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 29 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić remont i przebudowę budynku hotelu robotniczego typu „X” (stanowiącego własność Zainteresowanego) na budynek mieszkalny z mieszkaniami socjalnymi. W tym celu Wnioskodawca przystąpił do opracowania dokumentacji projektowo – kosztorysowej wraz z pozwoleniem na budowę, remont, przebudowę i zmianę sposobu użytkowania ww. hotelu robotniczego. Po zaprojektowaniu program użytkowy obiektu stanowi: budynek mieszkalny z mieszkaniami socjalnymi i garażem zlokalizowanym w podziemnej kondygnacji budynku z miejscami postojowymi przeznaczonymi na wynajem. Ponadto projekt obejmuje zewnętrzną infrastrukturę techniczną towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu tj.: drogi, chodniki, miejsca parkingowe, odwodnienie terenu, oświetlenie i zieleń. Zainteresowany zamierza powyższą inwestycję zrealizować w latach 2008-2009. Obecnie zadanie jest na etapie projektowania i sporządzania kosztorysów inwestorskich, które stanowić będą podstawę zabezpieczenia niezbędnych środków finansowych na wykonanie zadania. Dla Wnioskodawcy przy realizacji zadań inwestycyjnych podatek VAT jest kosztem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy ustalając wartość robót budowlano-montażowych związanych z remontem, przebudową hotelu na budynek mieszkalny można zastosować obniżoną 7% stawkę podatku VAT, za wyjątkiem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, dla której należy zastosować 22% stawkę podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, przy ustaleniu wartości zadania należy przyjąć następujące stawki VAT:

  - do wszystkich robót związanych z remontem, przebudową hotelu robotniczego „X” na budynek mieszkalny z mieszkaniami socjalnymi należy doliczyć 7% podatku VAT (nie wyłączając garażu),

  - do wartości robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (drogi, chodniki, odwodnienie, oświetlenie, zieleń, przyłącze do budynku) należy doliczyć VAT w wysokości 22%.

Z tytułu umiejscowienia w podziemnej kondygnacji budynku garażu Zainteresowany nie przewiduje żadnych dodatkowych nakładów za wyjątkiem bramy garażowej, dla której stawka podatku VAT wynosić będzie 22%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…), zaś przez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 , art. 122 i art. 129 ust. 1.


Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


Przy czym zgodnie z treścią ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Zgodnie z treścią art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.


W myśl § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

  - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.


Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Przy czym w PKOB w dziale 11 zawarte są trzy grupy:

  - Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

  - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

  - Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Klasa 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania– obejmuje m. in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Zainteresowany planuje rozpocząć inwestycję polegającą na remoncie i przebudowie budynku hotelu robotniczego typu „X” na budynek mieszkalny z mieszkaniami socjalnymi i garażem zlokalizowanym w podziemnej kondygnacji budynku z miejscami postojowymi przeznaczonymi na wynajem. Ponadto projekt obejmuje zewnętrzną infrastrukturę techniczną towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu tj.: drogi, chodniki, miejsca parkingowe, odwodnienie terenu, oświetlenie i zieleń.


Wobec powyższego jeżeli przedmiotowy budynek mieścił się będzie w kategorii budynków mieszkalnych (dział 11 PKOB) to:

  - roboty budowlano-montażowe polegające na remoncie, przebudowie ww. hotelu na budynek mieszkalny z mieszkaniami socjalnymi wraz z garażem podziemnym będą podlegały w całości opodatkowaniu według stawki 7% podatku VAT,

  - roboty budowlano-montażowe związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu dotyczące drogi, chodników, odwodnienia, oświetlenia, zieleni i przyłączy do budynku winny być opodatkowane przy zastosowaniu stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy,

  - montaż bramy garażowej do garażu położonego w podziemnej części kondygnacji będzie podlegał opodatkowaniu wg stawki podstawowej podatku czyli 22%, jeśli czynność ta wykonana zostanie na podstawie odrębnej umowy, w przypadku natomiast, gdy czynność ta wykonana będzie w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego na rzecz generalnego odbiorcy będzie korzystać z preferencyjnej 7% stawki.

Ponadto tut. Organ informuje, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Obowiązek zaklasyfikowania do właściwego grupowania statystycznego, spoczywa na Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj