Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-545/08-2/MK
z 2 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-545/08-2/MK
Data
2008.07.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
mały przedsiębiorca
specjalna strefa ekonomiczna
utrata prawa do ulgi
zbycie
zbycie udziału
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
zbycie udziałów w ilości mniejszej niż 100% nie spowoduje utraty do zachowania zwolnienia przez Spółkę będącą „małym przedsiębiorcą” z podatku dochodowego dochodów uzyskanych z tytułu prowadzonej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej



Wniosek ORD-IN 312 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu 04 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości utraty prawa do zwolnienia podatkowego dochodów uzyskanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku ze zbyciem części udziałów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości utraty prawa do zwolnienia podatkowego dochodów uzyskanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku ze zbyciem części udziałów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Kapitał zakładowy spółki wynosi 2.030.000 zł i dzieli się na 2.030 udziałów o wartości 1.000 złotych za jeden udział. Udziały objęte są przez dwóch wspólników, tj. X (1.820 udziałów po 1.000 złotych za jeden udział) i Y (210 udziałów po 1.000 złotych za jeden udział). Wspólnicy P Sp. z o.o. zamierzają dokonać zbycia posiadanych przez siebie udziałów w Spółce P, w ten sposób, że Y dokona zbycia wszystkich posiadanych przez siebie udziałów w ilości 210, natomiast X dokona zbycia 1.819 udziałów, czyli zostanie mu jeden udział w kapitale zakładowym Spółki. Jednocześnie X złoży nabywcy ofertę nabycia jednego udziału, który pozostanie mu po zbyciu 1.819 udziałów, z której to oferty nabywca będzie mógł skorzystać jednak dopiero po dniu 31 grudnia 2011 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zbycie udziałów w kapitale zakładowym P Sp. z o.o. w sposób opisany wyżej nie spowoduje utraty zwolnienia przez Spółkę z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z tytułu działalności w specjalnej strefie ekonomicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności polegające na tym, że jeden ze wspólników dokona zbycia wszystkich posiadanych udziałów w kapitale zakładowym spółki prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, natomiast drugi ze wspólników dokona zbycia wszystkich z wyjątkiem jednego z posiadanych udziałów w kapitale zakładowym tej Spółki, przy czym złoży ofertę nabycia ostatniego zachowanego jeszcze udziału, z której nabywca będzie mógł skorzystać dopiero po dniu 31 grudnia 2011 roku – nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych.

W ustawie z 2 października 2003 roku o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw zawarte zostały przepisy przejściowe regulujące sytuację prawną podatników, którzy otrzymali zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej przed dniem 1 stycznia 2001 roku.

Mali podatnicy (do których zalicza się Wnioskodawca) zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 2 października 2003 roku o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zachowali zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych do 31 grudnia 2011 roku. Jednakże warunkiem zachowania tego zwolnienia jest – w myśl art. 5 ust. 6 pkt 1 powołanej wyżej ustawy – niedokonanie zbycia 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Ponieważ w przypadku Podatnika nie nastąpi przejście prawa własności 100% udziałów do dnia 31 grudnia 2011 roku, Wnioskodawca nie utraci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych pomimo tego, że zbyte zostanie 2.029 udziałów (stanowiących ponad 99% kapitału zakładowego), a w stosunku do ostatniego udziału będącego w posiadaniu obecnych wspólników w spółce złożona zostanie oferta jego nabycia po 31 grudnia 2011 roku. Przepisy ustaw podatkowych (zwłaszcza te, które przewidują utratę zwolnień podatkowych) należy interpretować ściśle. Skoro, w wyniku opisanych czynności nie nastąpi „zbycie” 100% udziałów w rozumieniu art. 180 Kodeksu spółek handlowych, nie ma podstaw do utraty zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U z 2007r. Nr 42, poz. 274). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Dla przedsiębiorcy spełniającego kryteria małego lub średniego przedsiębiorcy, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw oraz działającego na terenie SSE na podstawie zezwolenia wydanego przed 1.01.2001 r., zakres zwolnień podatkowych i warunki korzystania z nich określają: art. 5 ust. 1 oraz ust. 3-6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw w brzmieniu ustalonym od 1 maja 2004 r., art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2001 r. oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej w brzmieniu przed 1.01.2001 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 200, poz. 1473 ze zm.) w zakresie, w jakim określają prawo do zwolnień.

Stosownie do dyspozycji art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Zgodnie z art. 12 powołanej ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane w powyższym przepisie zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) który stanowi, iż wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne.

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy wynika, więc że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Stosownie do treści art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 ze zm.), z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. – jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).

Jak stanowi art. 5 ust. 6 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

  1. zostało zbytych 100 % wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1, połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,

– przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

Redakcja przepisu art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw wskazuje, iż w przypadku małego lub średniego przedsiębiorcy jedynie sprzedaż 100 % udziałów (akcji), połączenie się z inną spółką lub przeniesienie własności przedsiębiorstwa powoduje utratę prawa do zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z 31.12.2000 r.

Reasumując należy stwierdzić, iż zbycie udziałów w ilości mniejszej niż 100% nie spowoduje utraty do zachowania zwolnienia przez Spółkę będącą „małym przedsiębiorcą” z podatku dochodowego dochodów uzyskanych z tytułu prowadzonej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj