Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-530/08/EJ
z 6 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-530/08/EJ
Data
2008.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
dystrybutor
producenci
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna


Istota interpretacji
stawka podatku VAT na montaż okien i drzwi w obiektach budownictwa mieszkaniowego, dokonany w 2006 i 2007 roku



Wniosek ORD-IN 676 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Montażowego S. Spółka z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008r. (data wpływu 10 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę i montaż stolarki okiennej i drzwiowej w obiektach spółdzielni mieszkaniowej, dokonanej w 2006 i w 2007 roku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę i montaż stolarki okiennej i drzwiowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego, dokonanej w 2006 i w 2007 roku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dostarczył i zamontował okna PCV, których jest dystrybutorem oraz drzwi aluminiowe, których jest producentem, w obiektach spółdzielni mieszkaniowej w 2006r. (lipiec) i w 2007 roku (kwiecień, czerwiec). Za wykonane usługi Wnioskodawca wystawił faktury VAT ze stawką podstawową 22%. Odbiorca usług zwrócił się do Spółki pismem w 2008r. (maj) o korekty podatku VAT na 7% ze stawki podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do czynności dostawy i montażu stolarki okiennej i drzwiowej dotyczącej budownictwa mieszkaniowego, w przedstawionej sytuacji należy zastosować obniżoną stawkę podatku 7% VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. stawką 7% należy objąć wykonywane przez nią usługi w 2006 i w 2007 roku, z uwagi na to, że były wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego, rozumianych jako budynki mieszkalne stałego zamieszkania (PKOB 11).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawką w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy).W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się, budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113- Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.Dla rozstrzygnięcia kwestii jaką stawką opodatkowane były w 2006 i w 2007 roku wykonywane przez Wnioskodawcę czynności, polegające na montażu w budynkach spółdzielni mieszkaniowej stolarki okiennej i drzwiowej decydująca jest ocena, czy czynność ta była świadczeniem usług, czy też dostawą towaru wraz z montażem.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W myśl zasad metodycznych leżących u podstaw PKWiU wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), stosowanych zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) dla celów podatkowych, także po dniu 1 maja 2004r. stawka podatku VAT uzależniona jest od tego, kto: producent, firma usługowa czy też handlowa, dokonuje montażu artykułów branży budowlanej.I tak roboty instalacyjne i montażowe, wykonywane przez producenta siłami własnymi zalicza się do tego grupowania, do którego zalicza się wyrób, artykuł (towar). Natomiast w przypadku gdy montażu dokonuje firma usługowa, która nie jest producentem montowanych towarów budowlanych (np. okien, drzwi) to czynność ta zaliczana jest do usług – robót budowlanych.Należy podkreślić, że podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością właściwego zdefiniowania czynności (również w zakresie klasyfikacji statystycznej) oraz prawidłowego opodatkowania. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.W odniesieniu do usług montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów, począwszy od dnia 15 lutego 2005r. stawka podatku VAT wynosi 7%, zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Przepis ten stanowi, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Pod poz. 19 załącznika nr 1 (w brzmieniu obowiązującym od dnia 15 lutego 2005r. do dnia 31 grudnia 2007r.) wyszczególniono montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach, o których mowa w poz. 20, oraz w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał w 2006 i w 2007 roku montażu okien i drzwi w obiektach spółdzielni mieszkaniowej. Spółka jest producentem drzwi, natomiast w zakresie okien jest ich dystrybutorem.Wobec wyżej przedstawionych przepisów prawa, obowiązujących od dnia 15 lutego 2005r. do dnia 31 grudnia 2007r. stwierdzić należy, że montaż okien w obiektach budownictwa mieszkaniowego, których Wnioskodawca jest dystrybutorem, podlegał opodatkowaniu stawką VAT 7%, na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT. Również w przypadku montażu drzwi, których Spółka jest producentem, w obiektach budownictwa mieszkaniowego, zastosowanie miała 7% stawka podatku VAT, ale na podstawie przepisu § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj