Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-999/08/ASz
z 26 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-999/08/ASz
Data
2008.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
niepełnosprawni
osoba bezrobotna
stypendia
urząd pracy
ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych


Istota interpretacji
Czy powiatowy urząd pracy jest zobowiązany do poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych osobie niepełnosprawnej zarejestrowanej jako poszukujący pracy, niepozostającej w zatrudnieniu świadczeń finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych?



Wniosek ORD-IN 768 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Pracy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008r. (data wpływu do tut. Biura - 26 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako poszukująca pracy nabyła na podstawie:

  1. art. 11 ust. 2 pkt 2 lub 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008r. nr 14, poz. 92) w związku z art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r., Nr 69, poz. 415) prawo do stypendium, lub
  2. art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j. w.) w związku z art. 52 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.w.) prawo do stypendium, albo
  3. art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy o rehabilitacji oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j.w.) w związku z art. 41 ust. 1 i ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.w.) prawo do dodatku szkoleniowego.

Wyżej wymienione świadczenia są wypłacane przez powiatowy urząd pracy ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.Czy powiatowy urząd pracy jest zobowiązany do poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych osobie niepełnosprawnej zarejestrowanej jako poszukująca pracy, niepozostającej w zatrudnieniu świadczeń finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych...

2. Czy świadczenia wypłacane na podstawie:

  • art. 11 ust. 2 pkt 2 lub 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008r. nr 14, poz. 92) w związku z art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r., Nr 69, poz. 415, albo
  • art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j. w.) w związku z art. 52 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.w.), albo
  • art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy o rehabilitacji oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j.w.) w związku z art. 41 ust. 1 i ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.w.)

są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 27 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Ad. 1

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 35 ust. 5 w związku z ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powiatowy urząd pracy jako płatnik jest obowiązany do poboru zaliczek miesięcznych od świadczeń wypłaconych wyłącznie z Funduszu Pracy. W związku z powyższym, stwierdzić należy, że powiatowy urząd pracy wypłacając osobie niepełnosprawnej zarejestrowanej jako poszukująca pracy świadczenie finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie jest zobowiązany do poboru zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Ad. 2

Zdaniem wnioskodawcy usługi i instrumenty rynku pracy opisane w art. 11 ust. 2 pkt 1, 2, 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych mają na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia, realizują zatem cele rehabilitacji zawodowej wynikające z art. 8 cytowanej ustawy. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną, leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) stanowią świadczenia zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29 – 30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

W rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2008r. Nr 14, poz. 92 ze zm.), osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ma prawo korzystać z usług lub instrumentów rynku pracy na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.). Osoba ta może również korzystać na zasadach takich jak bezrobotni ze szkoleń, stażu, prac interwencyjnych, przygotowania zawodowego w miejscu pracy. Wydatki na instrumenty oraz usługi rynku pracy, z których korzystają osoby niepełnosprawne poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu są pokrywane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Zgodnie z art. 38 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych kierownik powiatowego urzędu pracy inicjuje i organizuje szkolenia dla bezrobotnych osób niepełnosprawnych lub innych osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, a zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, w celu zwiększenia ich szans na uzyskanie zatrudnienia, podwyższenia dotychczasowych kwalifikacji zawodowych lub zwiększenia aktywności zawodowej. Przepis ten dotyczy szkoleń określonych w tej ustawie, których koszty zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, finansowane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie, określa powołana wcześniej ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Jeżeli zatem przyznanie osobie niepełnosprawnej, zarejestrowanej jako poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, świadczeń ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynika z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, to przedmiotowe świadczenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczenia, które nabyła osoba niepełnosprawna zarejestrowana w urzędzie pracy jako poszukująca pracy, wypłacane są przez powiatowy urząd pracy ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie art. 11 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wobec tego przyznane świadczenia korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, opisana sytuacja nie będzie objęta dyspozycją zawartą w art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz art. 39 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Urząd Pracy nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzenia imiennych informacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj