Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1040/08-4/JL
z 1 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1040/08-4/JL
Data
2008.08.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumenty przewozowe
stawki podatku
transport międzynarodowy
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
W sytuacji świadczenia usług transportu międzynarodowego, gdy wykonawca nie ma stosownej dokumentacji, powinien usługi takie opodatkować na zasadach ogólnych stawką 22% (zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy).



Wniosek ORD-IN 375 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2008 r. (data wpływu 02.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na fakturze VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.06.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na fakturze VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wykonała usługę na terenie Rosji, na zlecenie polskiej firmy. Treść zamówienia obejmowała transport maszyn z Polski do S oraz montaż w docelowym miejscu. Dokumenty przewozowe maszyn są wystawione na rzecz zamawiającego, czyli polską firmę. Wnioskodawca jako wykonawca usługi nie posiada żadnych dokumentów przewozowych. Po wykonaniu usługi Spółka wystawiła fakturę VAT ze stawką 22%. Kontrahent zakwestionował stawkę VAT, twierdząc, że usługa została wykonana poza granicami RP., więc powinna obowiązywać stawka 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z jaką stawką powinna być wystawiona faktura...

Zdaniem wnioskodawcy powinna być zastosowana faktura ze stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegaja odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22 %„ z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, iż przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Jak wynika ze stanu faktycznego, Wnioskodawca wykonał na rzecz polskiej firmy (zlecającego) usługę transportu maszyn do Rosji. Transport maszyn wyjechał z Polski i zakończył się w S na terenie Rosji (poza terytorium Wspólnoty).

Z uwagi na brzmienie cyt. art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ww. ustawy należy stwierdzić, iż przedmiotowa usługa spełnia definicję usługi transportu międzynarodowego określoną w tym przepisie. Z powyższych regulacji wynika, iż warunkiem skorzystania z preferencyjnej stawki VAT przy usługach transportu międzynarodowego, zdefiniowanych w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, jest w myśl art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy - stosowne ich udokumentowanie. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako wykonawca usługi nie posiada żadnych dokumentów przewozowych. W sytuacji świadczenia usług transportu międzynarodowego, gdy wykonawca nie ma stosownej dokumentacji, powinien usługi takie opodatkować na zasadach ogólnych stawką 22% (zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy).

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca postąpił słusznie wystawiając fakturę VAT ze stawką 22%.

Nadmienić należy, iż Wnioskodawca mógłby zastosować stawkę 0% gdyby firma zlecająca udostępniła mu dokumenty przewozowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj