Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-438/08/AW
z 26 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-438/08/AW
Data
2008.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
gmina
korekta
korekta podatku
moment powstania obowiązku podatkowego
nowe okoliczności faktyczne
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
zadatek
zaliczka


Istota interpretacji
Opodatkowanie zbycia udziału w nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę; korekta deklaracji VAT-7.



Wniosek ORD-IN 904 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia udziału w nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę i skorygowania deklaracji VAT-7K za drugi kwartał 2004 r. - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia udziału w nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę i skorygowania deklaracji VAT-7K za drugi kwartał 2004 r.


W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym z dnia 28 lipca 2008 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest właścicielem gruntów o powierzchni ok. 1000 ha i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i dzierżawy nieruchomości na własny rachunek. W przeważającej części posiadane grunty stanowią gospodarstwo rolne, na pozostałych prowadzona jest działalność sportowa i rekreacyjna.

W kwietniu 2004 r. Spółka nabyła w drodze licytacji komorniczej nieruchomość rolną niezabudowaną składającą się z dwóch działek o łącznej powierzchni 2,7658 ha. Spółka nabyła przedmiotowy grunt w celach inwestycyjnych, tj. powiększenia powierzchni posiadanych nieruchomości przeznaczonych do dzierżawy, bądź wykorzystania w przyszłości na własne potrzeby.

W maju 2004 r. zawarto z kontrahentem przedwstępną umowę sprzedaży udziału wynoszącego #189; części przedmiotowej nieruchomości gruntowej. Umowa ostateczna miała zostać zawarta po uprawomocnieniu się postanowienia sądu o przysądzeniu własności zlicytowanej nieruchomości na rzecz Spółki i przeprowadzeniu podziału geodezyjnego nieruchomości na dwie części. W dniu zawarcia umowy przedwstępnej kontrahent wypłacił Spółce 100% uzgodnionej ceny. Na dzień zawarcia umowy przedwstępnej brak było planu zagospodarowania przestrzennego, a w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w stosunku do przedmiotowej nieruchomości istniały zapisy o przeznaczeniu gruntu pod działalność rolniczą.

W okresie od kwietnia 2004 r. do maja 2008 r. Spółka nie wykorzystywała nieruchomości ze względu na trwający proces podziału geodezyjnego oraz procedurę uchwalania planu zagospodarowania przestrzennego i wprowadzania zmian do tegoż planu.

Ze względu na brzmienie art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wykazała obowiązek podatkowy z chwilą przyjęcia należności, czyli w maju 2004 r., a dla tej transakcji zastosowano zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 (dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę), jako że dla tego terenu brak było obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Do zawarcia umowy ostatecznej doszło dopiero w maju 2008 r. W międzyczasie, w listopadzie 2005 r., Rada Gminy uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, gdzie przedmiotową nieruchomość przeznaczono pod zabudowę mieszkaniową i usługową.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w dacie zawarcia umowy ostatecznej, czyli w maju 2008 r., Spółka powinna opodatkować transakcję podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki 22% ze względu na zmianę przeznaczenia gruntów, a co za tym idzie skorygować deklarację VAT-7K za drugi kwartał 2004 r., gdzie już raz rozpoznano obowiązek podatkowy z tytułu przyjęcia należności na poczet dostawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, otrzymanie zaliczki na poczet planowanej dostawy towarów nakłada na dostawcę obowiązek podatkowy z tego tytułu – zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy. Spółka obowiązek ten wypełniła w maju 2004 r. z zastosowaniem stawki podatku wynikającej z obowiązującego wówczas stanu faktycznego i prawnego. Zawarcie umowy ostatecznej nie powoduje więc ponownego powstania obowiązku podatkowego, gdyż prowadziłoby to do dwukrotnego opodatkowania tej samej transakcji, raz wskutek otrzymania należności, drugi raz w związku z wydaniem towaru. Skoro ustawodawca określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla niektórych zdarzeń, to jego spełnienie w tym właśnie szczególnym momencie oznacza, że podatnik zyskuje status „rozliczonego” dla celów podatku od towarów i usług, a wszelkie późniejsze czynności nie mogą już rodzić konieczności ponownego rozpoznania obowiązku podatkowego w tym samym zakresie. W opinii Spółki, w świetle obowiązujących przepisów, brak jest również podstaw do dokonania korekty uprzednio złożonej deklaracji, gdyż odzwierciedlała ona i w dalszym ciągu odzwierciedla w sposób prawidłowy stan faktyczny na dzień jej sporządzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, towarem są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Jednakże ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. W związku z tym charakter gruntu należy ustalać w oparciu o przepisy prawa miejscowego, tj. lokalne przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W tym miejscu podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania wykładni przepisów prawa miejscowego odnoszących się do kwestii zagospodarowania przestrzennego. Właściwym rzeczowo w tej sprawie jest inny organ, do którego należy wnieść odrębne zapytanie. Bowiem specyfika postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji polega między innymi na tym, że właściwy organ „porusza się” niejako tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz wyrażonej przez niego oceny prawnej (stanowiska). Dlatego też organ nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.

Zgodnie z opisem zawartym we wniosku, Spółka w maju 2004 r. zawarła umowę przedwstępną sprzedaży udziału w nieruchomości gruntowej. Na dzień zawarcia umowy przedwstępnej brak było planu zagospodarowania przestrzennego, a w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w stosunku do przedmiotowej nieruchomości istniały zapisy o przeznaczeniu gruntu pod działalność rolniczą. Do zawarcia umowy ostatecznej doszło dopiero w maju 2008 r.

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy). Jednakże na mocy ust. 11 powołanego przepisu, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż Spółka w związku z otrzymaniem w maju 2004 r. zaliczki na poczet planowanej dostawy nieruchomości, kiedy to w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zakwalifikowano przedmiotowe grunty jako przeznaczone pod działalność rolniczą, miała prawo skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że wprawdzie umowa przedwstępna została zawarta w maju 2004 r., to jednak przeniesienie własności gruntu na nabywcę (które jest równoznaczne z wydaniem tej nieruchomości nabywcy) nastąpiło w terminie późniejszym – tj. w maju 2008 r. Wydanie nieruchomości stanowi zatem skutek zawarcia umowy sprzedaży, która w przypadku sprzedaży nieruchomości dochodzi do skutku pod rygorem nieważności z chwilą zawarcia aktu notarialnego. Zatem obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów, której przedmiotem są grunty powstanie nie później niż 7 dnia od dnia wydania, rozumianego jako przeniesienie własności nieruchomości w formie aktu notarialnego (jeżeli dostawa gruntu została udokumentowana fakturą).

W listopadzie 2005 r. Rada Gminy uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, zgodnie z którym przedmiotową nieruchomość przeznaczono pod zabudowę mieszkaniową i usługową. Po wejściu w życie miejscowego planu zmianie uległa też sytuacja prawna w zakresie zbycia przedmiotowego gruntu.

Podkreślić należy, iż w takim kształcie prawnym nieruchomości, ostateczne przeniesienie prawa własności gruntu nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W wyniku obowiązywania uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego, nieruchomość gruntowa stanowiąca przedmiot dostawy utraciła status gruntów rolnych i stała się terenem przeznaczonym pod obiekty mieszkaniowe i usługowe. Zatem zwolnienie od podatku nie będzie przysługiwało, ponieważ zmienił się charakter zbywanego przez Spółkę gruntu. Bez znaczenia pozostaje fakt, że Spółka rozpoznała obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki w maju 2004 r., bowiem czynność wydania i dostawy gruntu została dokonana w maju 2008 r. i nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług .

Reasumując, zawarcie w maju 2004 r. umowy przedwstępnej (mającej za przedmiot udział w opisanej nieruchomości) przed wejściem w życie planu zagospodarowania przestrzennego, umożliwiało Wnioskodawcy zastosowanie do otrzymanej zaliczki zwolnienia od podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego określono przeznaczenie przedmiotowych gruntów pod działalność rolniczą. Jednakże ostateczne przeniesienie prawa własności, nie daje możliwości zastosowania zwolnienia od podatku, gdyż czynność ta nastąpiła dopiero w maju 2008 r., tj. w okresie obowiązywania planu zagospodarowania przestrzennego, który definiuje charakter gruntów w sposób jednoznacznie uniemożliwiający zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe Spółka ma obowiązek rozliczenia tej transakcji wg stawki w wysokości 22% w deklaracji dla podatku od towarów i usług za okres, w którym dokonano ostatecznej sprzedaży gruntu, tj. w przypadku składania przez Wnioskodawcę deklaracji podatkowych za okresy miesięczne – w deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2008 r., a w sytuacji składania deklaracji za okresy kwartalne – w deklaracji VAT-7K za drugi kwartał 2008 r., z jednoczesnym skorygowaniem in minus sprzedaży zwolnionej z tytułu przyjęcia zaliczki.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj