Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1091/08-4/JF
z 29 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1091/08-4/JF
Data
2008.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
edukacja
usługi
usługi stołówkowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy usługi świadczone przez stołówkę należącą do szkoły i prowadzoną przez pracowników szkoły, są częścią usług edukacyjnych i jako takie są zwolnione z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z dyspozycją zawartą w poz. 7 załącznika nr 4 - usługi edukacyjne do cytowanej ustawy (prowadzenie stołówek na potrzeby uczniów są wpisane do zadać statutowych szkól), czy też od posiłków w stołówkach szkolnych powinien być naliczany podatek VAT w wys. 7%, jak od usług gastronomicznych.



Wniosek ORD-IN 239 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum Edukacji ….j przedstawione we wniosku z dnia 05.06.2008 r. (data wpływu 10.06.2008 r.) uzupełniony pismem z dnia 18.06.2008 r. (data wpływu 19.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez stołówkę szkolną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.06.2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 18.06.2008 r. (data wpływu 19.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pobieranie podatku VAT ma duży wpływ na wysokość opłat za posiłki przygotowywane dla uczniów przez stołówki szkolne. Centrum Edukacji ….. (C…) jako jednostka podległa Ministrowi Kultury i Dziedzictwa dysponent środków budżetowych dla szkolnictwa artystycznego stopnia podstawowego i średniego, działając na podstawie upoważnienia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który jest organem prowadzącym dla szkół i placówek artystycznych, zostało zobowiązane do określenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz określenia wysokości opłat pobieranych za te posiłki na podstawie art. 67a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 181, poz. 1292). Przepis ten wprowadził zasadę, że uczniowie korzystający ze stołówki szkolnej wnoszą opłatę za posiłek non profit tj. wyłącznie do wysokości kosztów surowca przeznaczonego na posiłek. Podkreślić należy, że celem wprowadzenia przepisu o możliwości organizowania stołówek w szkołach było wspieranie prawidłowego rozwoju uczniów w szerszym niż dotąd zakresie (art. 67a ust. 1 cytowanej ustawy o systemie oświaty).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy usługi świadczone przez stołówkę należącą do szkoły i prowadzoną przez pracowników szkoły, są częścią usług edukacyjnych i jako takie są zwolnione z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z dyspozycją zawartą w poz. 7 załącznika nr 4 - usługi edukacyjne do cytowanej ustawy (prowadzenie stołówek na potrzeby uczniów są wpisane do zadać statutowych szkól), czy też od posiłków w stołówkach szkolnych powinien być naliczany podatek VAT w wys. 7%, jak od usług gastronomicznych.

W przypadku braku zwolnienia tych usług z podatku VAT, to w jakiej wysokości odprowadzać ten podatek od opłat wnoszonych wyłącznie przez uczniów, dla których opłata ta stanowi koszt surowca przeznaczonego na posiłek i jest usługą non profit.

Zdaniem Centrum Edukacji ….. usługi świadczone przez stołówkę należącą do szkoły i prowadzoną przez pracowników szkoły polegające na żywieniu uczniów i personelu szkolnego należą do grupy usług w zakresie edukacji o symbolu PKWiU 80 i powinny być zwolnione od podatku VAT, podobnie jak to się ma w stosunku do usług zakwaterowania uczniów w internacie, które znajdują się w poz. 1 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług — Dz. U. Nr 54, poz. 535.

W opinii Wnioskodawcy usługi polegające na żywieniu uczniów i personelu szkoły, są zwolnione z podatku VAT. Szkoła oprócz funkcji dydaktycznych, jest obowiązana przepisami ustawy o systemie oświaty do wykonywania zadań opiekuńczych, w szczególności zapewnienia warunków wychowania i opieki odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów. Stołówka szkolna wpisana do zadań statutowych szkoły, podobnie jak np. świetlica szkolna, pracownie przedmiotowe, sala gimnastyczna, gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, stanowi integralną część szkoły. Z tych względów C.. wyraża stanowisko, że usługi stołówkowe prowadzone przez szkoły dla swoich uczniów, tak jak usługi zakwaterowania uczniów w bursach i internatach (poz. 1 załącznika nr 4 cytowanej ustawy o VAT), są usługami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, gdyż należą do usług edukacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez podatnika.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi w zakresie sprzedaży uczniom szkoły posiłków przez stołówkę należącą do szkoły i prowadzoną przez pracowników szkoły, Wnioskodawca kwalifikuje w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji”.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, iż usługi sklasyfikowane w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji”, świadczone przez Centrum Edukacji ….. w zakresie sprzedaży uczniom szkoły posiłków przez stołówkę należącą do szkoły i prowadzoną przez pracowników szkoły, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Podatniczkę w stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj