Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2/443-856/08-3/MK
z 27 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2/443-856/08-3/MK
Data
2008.08.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
prawo do odliczenia
premia pieniężna


Istota interpretacji
Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury Redaktora dokumentującej premię za rok 2007 z tytułu pełnienia funkcji redaktora naczelnego tytułu prasowego?



Wniosek ORD-IN 336 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 29 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej premię pieniężną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej premię pieniężną.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym. Prowadzi m.in. działalność wydawniczą. W związku z tą działalnością Spółka zatrudnia dziennikarzy. W zależności od charakteru stosunków łączących Spółkę z danym dziennikarzem, podstawą zatrudnienia może być umowa o pracę lub umowa prawa cywilnego. Umowy prawa cywilnego zawierane są przez dziennikarzy bądź w ramach prowadzonych przez nich działalności gospodarczych, bądź też jako działalność niegospodarcza (tzw. „działalność wykonywana osobiście").

Jeden z dziennikarzy (dalej „Redaktor") wykonywał na rzecz Spółki po dniu 1 maja 2004 r. następujące usługi:

  • opracowania, przygotowania i redakcji tekstów (jako wynik tej usługi Redaktor przenosił na Spółkę autorskie prawa majątkowe do tych tekstów) - w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w zakresie działalności agencji informacyjnych,
  • doradztwa w zakresie działalności wydawniczej Spółki - również w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w zakresie działalności agencji informacyjnych,
  • pełnienia funkcji redaktora naczelnego tytułu prasowego - jako działalność niegospodarczą. Redaktor dokumentował świadczone usługi rachunkami, przyjmując, iż usługi te nie podlegają podatkowi VAT.

Po uzyskaniu opinii, iż świadczone usługi podlegały jednak opodatkowaniu podatkiem VAT, Redaktor zarejestrował się na początku roku 2008 jako podatnik VAT. Złożył deklaracje VAT-7 za okres od maja 2004 r. do grudnia 2007 r. wraz z wyjaśnieniem (tzw. „czynny żal") oraz zapłacił zaległy podatek VAT wraz z odsetkami za zwłokę.

W roku 2008 Redaktor otrzymał też premię za rok 2007 z tytułu pełnienia funkcji redaktora naczelnego tytułu prasowego. Premię tę udokumentował fakturą VAT (wystawioną już po dniu rejestracji jako podatnik VAT czynny), wykazując w niej podatek wg stawki 22 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury Redaktora dokumentującej premię za rok 2007 z tytułu pełnienia funkcji redaktora naczelnego tytułu prasowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT z faktury Redaktora dokumentującej premię za rok 2007 z tytułu pełnienia funkcji redaktora naczelnego tytułu prasowego.

Jak uzasadniono przedstawiając stanowisko podatnika w kwestii pytania 1, Spółce co do zasady przysługuje prawo do odliczania podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Redaktora.

To, iż faktura dokumentuje wynagrodzenie za czynności wykonane przez Redaktora przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT (premia za rok 2007 z tytułu pełnienia funkcji redaktora naczelnego tytułu prasowego) nie ma znaczenia. W szczególności, nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a punkt 1 podpunkt a ustawy VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących, gdyż Redaktor w dacie wystawienia faktury był zarejestrowanym podatnikiem VAT, to jest istniejącym podmiotem uprawnionym do wystawiania faktur.

Nowsze orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje nawet, iż co do zasady można dokonać odliczenia VAT nawet z faktur wystawionych przez niezarejestrowanego podatnika (tak w szczególności stwierdza się w wyroku WSA z dnia 20 marca 2007 roku sygn. I SA/Wr 1625/06 oraz w wyroku WSA w B z dnia 10 stycznia 2008 roku sygn. I SA/Bk 529/07).

A skoro tak, to tym bardziej prawo takie przysługuje w wypadku faktur wystawionych przez zarejestrowanego podatnika VAT. Odliczenie następuje na zasadach ogólnych, to jest w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury lub miesiąc następny (art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy VAT).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
  • z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi (z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 8 i 9 ustawy o VAT).

Należy tutaj również pamiętać o przypadkach określonych w przepisach art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, ograniczających prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełniona jest generalna przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 uprawniająca do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Redaktor świadczył na rzecz Wnioskodawcy usługi w okresie po dniu 1 maja 2004r., które dokumentował rachunkami, przyjmując, iż świadczone przez niego usługi nie podlegają podatkowi VAT. Jednakże po uzyskaniu opinii okazało się, że świadczone usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z wniosku wynika, iż Redaktor nie dopełnił obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Obowiązku tego Redaktor dopełnił dopiero na początku 2008r., rejestrując się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest faktura dokumentująca otrzymanie premii za rok 2007 z tytułu pełnienia funkcji redaktora naczelnego tytułu prasowego, wystawioną już po dniu rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym, jeśli istnieje związek zakupionych usług świadczonych przez Redaktora ze sprzedażą opodatkowaną, i nie występują przypadki określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż w takim stanie rzeczy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez Redaktora dokumentującej otrzymanie premii za rok 2007r. z tytułu pełnienia funkcji redaktora naczelnego.

Podkreślić w tym miejscu należy, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga czy istnieje związek, i jakiego rodzaju, zakupiona usługa świadczona przez Redaktora ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, a także czy ww. wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jednakże interpretacja ta opiera się na przyjętym założeniu, iż opisany wydatek będzie stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Tut. organ podkreśla również, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej przez Redaktora premii pieniężnej od Wnioskodawcy, gdyż nie było to przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Ponadto należy zwrócić uwagę na termin odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Redaktora. Odnosząc się bowiem do kwestii terminu odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur należy wskazać, iż podstawową zasadą jest, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Jeżeli jednak podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie – w myśl ust. 11 tego artykułu – może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Z powyższych przepisów wynika więc, iż prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje, gdy zakupione towary będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i aby z tego prawa skorzystać, należy tego dokonać w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub w rozliczeniu za okres następny.

Dlatego też w stosunku do ww. usług Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z ogólną zasadą, tj. w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym, uwzględniając fakt wykonania ww. usług.

Tym samym przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Redaktora dokumentującej premię pieniężną należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zauważa się, że kwestia czy usługi świadczone przez redaktora na rzecz Wnioskodawcy są opodatkowane lub zwolnione od podatku od towarów i usług a tym samym ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zastosowania ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy nie podlega ocenie prawnej tut. organu, gdyż zapytanie podatnika odnosi się wyłącznie do prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 14b § 1 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Z powyższych przepisów wynika, iż organ wydając interpretację indywidualną koncentruje się na stanie faktycznym oraz ocenie prawnej odnoszącej się do stanu faktycznego przedstawionych przez stronę we wniosku o udzielenie interpretacji. Podany we wniosku stan faktyczny stanowi jedyną faktyczną podstawę udzielonej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakich interpretacja ta będzie mogła wywoływać określone w ustawie skutki prawne. W ramach postępowania, którego przedmiotem jest udzielenie interpretacji organ podatkowy nie może prowadzić postępowania dowodowego uregulowanego w Dziale IV, rozdział 11 Ordynacji podatkowej.

W związku z powyższym tut. organ udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego opisanego przez Wnioskodawcę i nie podejmuje działań zmierzających do ustalenia, tj. czy usługi świadczone przez Redaktora na rzecz Wnioskodawcy są opodatkowane lub zwolnione od podatku od towarów i usług, a tym samym czy w sprawie będą miały zastosowanie przepisy art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez Redaktora za kolejne okresy od stycznia 2008r.,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur Redaktora korygujących poszczególne rachunki wystawione przez Redaktora za okres od maja 2004r. do grudnia 2007r.

zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj