Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-332/08-2/KS
z 2 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-332/08-2/KS
Data
2008.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
Krajowy Fundusz Mieszkaniowy
kredyt
towarzystwo budownictwa społecznego
umorzenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy przychód Spółki z tytułu umorzenia kredytu ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego związany jest z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i mieści się pod pojęciem „zasoby mieszkaniowe”?
2. Czy w wyniku zaistnienia stanu faktycznego opisanego we wniosku wystąpił obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od ww. przychodu?



Wniosek ORD-IN 474 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością X - Towarzystwo Budownictwa Społecznego przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 02.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 02 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa zgodnie z § 8 Aktu założycielskiego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „X – Towarzystwo Budownictwa Społecznego” jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.

Dochody Spółki nie mogą być przeznaczone do podziału między wspólników. Przeznacza się je w całości na działalność statutową Spółki, określoną w § 8 ww. Aktu.

Zgodnie z aktualizacją, przyjętego Uchwałą Zarządu Miasta i Gminy w J. – L. nr C(…) z dnia 25.09.2002 r. i zmienionego zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy J. – L. nr 0(…) z dnia 20.10.2005 r. programu budowy mieszkań współfinansowanych ze środków pochodzących z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego stan realizacji przedstawia się następująco:

  - I etap (lata 2003-2005) – zrealizowany – budowa budynku mieszkalnego, wielorodzinnego na działce nr 10X o powierzchni 1125,88 m2 (24 lokale mieszkalne),
  - II etap (lata 2005-2007) – zrealizowany – budowa budynku mieszkalnego, wielorodzinnego na działce nr 10Y o powierzchni 1125,88 m2 (24 lokale mieszkalne),
  - etap III (lata 2006-2009) – w trakcie realizacji – budowa dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych na działkach nr 10x i 10y o powierzchni 1795,45 m2 (36 lokali mieszkalnych) każdy, czyli łącznie 72 lokale mieszkalne,
  - etap IV (lata 2009-2010) – na etapie wniosku o zakwalifikowanie – budowa budynku mieszkalnego, wielorodzinnego na działce nr 10z o powierzchni 1795,45 m2 (36 lokali mieszkalnych),
  - etap V (lata 2010-2012) – budowa dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych na działce nr 10Z o powierzchni 1125,88 m2 (jeden z 24 lokalami mieszkalnymi, drugi z 18 lokalami), czyli łącznie 42 lokale mieszkalne. W jednym z tych budynków przewidziano przeznaczenie parteru na biura, sklepy i nieuciążliwe usługi.


W wyniku realizacji II etapu programu budownictwa mieszkalnego Wnioskodawca zaciągnął kredyt w Banku X w W., oddział we W., na sfinansowanie budowy budynku mieszkalnego zgodnie z podpisaną umową nr 1(…) z dnia 21.12.2006 r.


Następnie kredytodawca zawiadomił kredytobiorcę, że na podstawie art. 19 ust. 9 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkalnego oraz wniosku złożonego przez Wnioskodawcę w dniu 13.07.2007 r., zgodnie z decyzją nr 13(…) z dnia 30.09.2007 r. zostanie dokonane umorzenie kwoty udzielonego kredytu ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego – zgodnie z ww. umową kredytu, w wysokości 10% kosztów przedsięwzięcia według poniesionych nakładów inwestycyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przychód Spółki z tytułu umorzenia kredytu ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego związany jest z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i mieści się pod pojęciem „zasoby mieszkaniowe”...
  2. Czy w wyniku zaistnienia stanu faktycznego wystąpił obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od ww. przychodu...


Zdaniem Wnioskodawcy, istotne z punktu prawidłowego stosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest określenie zakresu pojęcia „zasoby mieszkaniowe” oraz „gospodarka zasobami mieszkaniowymi”.


Przychody i koszty składające się na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi są jednoznacznie przychodami i kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy (art. 12 oraz 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1).


Dochód powstały z tego tytułu w myśl artykułu 17 ust.1 pkt 44 ww. ustawy jest wolny od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z umorzenia kredytu na przedsięwzięcie inwestycyjno-budowlane (wybudowanie budynku mieszkalnego z 24 lokalami mieszkalnymi), powinien być zwolniony z płacenia podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zasady działania towarzystw budownictwa społecznego określone zostały w rozdziale 4 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1070 ze zm.). Zgodnie z art. 23 ust. 1 powołanej ustawy towarzystwa budownictwa społecznego mogą być tworzone w formie:

  1. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,
  2. spółek akcyjnych,
  3. spółdzielni osób prawnych.


Z treści art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy wynika z kolei, iż przedmiotem działania towarzystwa jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.


Towarzystwo może również:

  1. nabywać budynki mieszkalne,
  2. przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,
  3. wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach towarzystwa,
  4. sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych,
  5. prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).


Zasady funkcjonowania Krajowego Funduszu Mieszkaniowego zostały z kolei określone w rozdziale 3 cytowanej ustawy. Z treści art. 16 ust. 1 tejże ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego wynika, iż Krajowy Fundusz Mieszkaniowy służy realizacji zadań wynikających z polityki państwa w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego.


Zgodnie z art. 18 pkt 1 tej ustawy środki Funduszu przeznacza się na udzielanie, na warunkach preferencyjnych, kredytów towarzystwom budownictwa społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem, z zastrzeżeniem art. 20.

Do dnia 14 października 2004 r. wskazana powyżej ustawa zawierała również przepis art. 19 ust. 9, przewidujący umorzenie kredytów udzielonych towarzystwom budownictwa społecznego na przedsięwzięcia inwestycyjno - budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem, w wysokości 10% kosztów przedsięwzięcia finansowanego przy udziale środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, po jego terminowym zakończeniu i rozliczeniu. Przepis ten został uchylony z dniem 15 października 2004 r. mocą ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2157).


Zgodnie jednak z treścią art. 4 ust. 2 tej ustawy nowelizującej, do przedsięwzięć inwestycyjno - budowlanych objętych wnioskami wstępnymi o udzielenie kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, złożonymi przed dniem 1 stycznia 2005 r., z zachowaniem terminów określonych w przepisach wykonawczych, nadal stosuje się przytoczony powyżej przepis art. 19 ust. 9 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.


Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Podkreślenia wymaga to, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Biorąc powyższe pod uwagę, odnosząc się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przez „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).


Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


Odpowiedź w zakresie pytania 1.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że dochody uzyskane z umorzenia kredytu ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego nie są dochodami uzyskanymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i nie mieszczą się pod pojęciem „zasoby mieszkaniowe”. Cel na jaki zostają przeznaczone kredyty z tego Funduszu jest jednoznacznie określony w przepisach i jest on ściśle związany z kosztami budowy lokali na wynajem.

Zauważyć również należy, iż zasoby mieszkaniowe stanowią już istniejące budynki mieszkalne wraz z infrastrukturą, a nie budynki w budowie.


W świetle powyższych wyjaśnień nie można uznać budynków mieszkalnych w budowie za zasoby mieszkaniowe, a dochodów z tytułu umorzenia części kredytu za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.


Odpowiedź w zakresie pytania 2.

W związku z tym, iż ww. dochód nie pochodzi ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nie jest on objęty zwolnieniem, wynikającym z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nie będą bowiem ze zwolnienia korzystały dochody Towarzystwa Budownictwa Społecznego otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym wyżej przepisie.

Zatem dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj