Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-448/08/MS
Data
2008.08.13
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
motocykl
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
W jakiej wysokości przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem motocykla do prowadzenia działalności gospodarczej?
Wniosek ORD-IN
684 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 20 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem motocykla wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem motocykla wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W miesiącu marcu 2005 r. odliczyła Pani 100% podatku naliczonego od zakupu motocykla związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Po wykryciu nieprawidłowości w rozliczeniu we właściwym urzędzie złożyła Pani korektę deklaracji VAT-7, korygując odliczenie VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług ze 100% do 50%. Przy ograniczeniu odliczenia VAT, ze względu na brak definicji pojazdu samochodowego w ustawie o podatku od towarów i usług – kierowała się Pani definicją wynikającą z ustawy prawo o ruchu drogowym zgodnie z którą pojazdy samochodowe to wszystkie pojazdy mogące poruszać się z prędkością większą niż 25 km/h.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z zakupem motocykla związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej miała Pani prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturze do wysokości 50% - nie więcej niż 5000 zł...
Pani zdaniem, na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług wg przepisów obowiązujących w dniu zakupy motocykla tj. w marcu 2005 r. - miała Pani obowiązek ograniczyć odliczenie podatku zawartego w fakturze do wysokości 50% - nie więcej niż 5000 zł.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis art. 86 ust. 3 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 22 sierpnia 2005 r., stanowi, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
DŁ = 357 kg + n x 68 kg
gdzie: DŁ-oznacza dopuszczalną ładowność, n-oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy - kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.
W myśl art. 86 ust. 5 cytowanej ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3. Z uwagi na fakt, iż powołana ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia pojazdu samochodowego, należy odnieść się do definicji określonej w art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. nr 58 poz. 515 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 33 tej ustawy, „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, natomiast w art. 2 pkt 45 powołanej ustawy określono, że „motocykl” to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy. Z powyższego wynika, że motocykl zaliczony jest przez ustawodawcę do pojazdów samochodowych. A zatem w świetle powołanych przepisów, w przypadku nabycia motocykla do prowadzonej działalności gospodarczej podatnikowi przysługiwało w marcu 2005 r. - prawo do odliczenia podatku w ograniczonym zakresie, tj. 50% kwoty określonej w fakturze – nie więcej jednak niż 5.000 zł, o ile towar ten był wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|