Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-743/08/ES
Data
2008.07.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
obiekt sportowy
prawo do odliczenia
urząd gminy
zadania własne
Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT z faktur związanych z budową hali sportowej
Wniosek ORD-IN
417 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008r. (data wpływu 13 maja 2008r.), uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z budową hali sportowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z budową hali sportowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2008r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina L. będzie składała wniosek do RPO Województwa o dofinansowanie budowy hali sportowej w miejscowości L. Załącznikiem do wniosku jest indywidualna interpretacja organu podatkowego w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z budowa hali sportowej w L. Wybudowany obiekt będzie służył społeczności lokalnej. Nie przewiduje się po zrealizowaniu inwestycji odpłatnego wynajmu hali. Obiekt będzie dostępny dla każdego nieodpłatnie. W uzupełnieniu Wnioskodawca dodaje, iż Gmina L. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu „Budowa hali sportowej w L.” będą wystawiane na Gminę L. Powyższy projekt planowany do realizacji związany jest z realizacją zadań własnych gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zakupy dokonywane w ramach wyżej wymienionego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur związanych z budową hali sportowej w L....
Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ koszty związane z budową hali sportowej w L. nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust.1 pkt 10) cyt. ustawy. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT czynnym, w ramach swoich zadań zrealizuje dofinansowywany ze środków RPO Województwa projekt pod nazwą „Budowa hali sportowej w L.”. Wybudowany obiekt będzie służył społeczności lokalnej, a po zrealizowaniu inwestycji Gmina nie przewiduje odpłatnego wynajmu hali, która będzie nieodpłatnie dostępna dla każdego. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Nie zostaną więc spełnione podstawowe przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem w myśl powyższych przepisów Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją pod nazwą „Budowa hali sportowej w L.”
Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|