Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-329/08-2/DS
z 29 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-329/08-2/DS
Data
2008.08.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
działalność kulturalna
nieodpłatne używanie
przychód
umowa użyczenia


Istota interpretacji
Jakie zobowiązanie podatkowe wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ciążyć będzie na Gminie i Miejskim Centrum Kultury w związku z podpisaniem takiej umowy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Centrum Kultury przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 02 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wartości nieodpłatnego świadczenia – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 02 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wartości nieodpłatnego świadczenia.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina X pragnie przekazać Miejskiemu Centrum Kultury (osoba prawna) nieruchomość dla celów prowadzenia działalności kulturalnej. Przekazanie ma nastąpić na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia.

Nieodpłatne przekazanie nieruchomości związane będzie z realizacją zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu o charakterze obowiązkowym.

Art. 12 ww. ustawy stanowi, iż organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Ustawodawca nie określa jednak formy wyposażenia instytucji w obiekt będący jej siedzibą.

Miejskie Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury (osobą prawną) działającą w oparciu o statut i ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. Instytucja z mocy ustawy podlega wpisowi do gminnego rejestru instytucji kultury, który odkreśla osoby uprawnione do reprezentowania instytucji.


Miejskie Centrum Kultury jest podmiotem z wyłącznym udziałem (100%) jednostki samorządu terytorialnego (Gmina X).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.


Jakie zobowiązanie podatkowe wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ciążyć będzie na Gminie i Miejskim Centrum Kultury w związku z podpisaniem takiej umowy...


Zdaniem Wnioskodawcy, Miejskie Centrum Kultury powinno naliczać (odprowadzać) podatek dochodowy od osób prawnych wynikający z faktu, że nie płacąc ceny rynkowej wynajmujący osiąga dochód podlegający opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.), przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.


Jak wynika z art.12 ust. 6 pkt 3 ww. ustawy wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu – w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu.

Nieodpłatnym świadczeniem jest każde zdarzenie prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, które wiąże się z nieodpłatnym przysporzeniem majątku tej osoby o konkretnym wymiarze finansowym. Wartość nieodpłatnie otrzymanego świadczenia ustala się na podstawie art. 12 ust. 6 ust. 3 ww. ustawy.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2001 Nr 13, poz. 123 ze zm.).

Jednakże, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

W art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawodawca zastosował – jako wyjątek od reguły powszechności i równości opodatkowania – preferencję podatkową w postaci zwolnienia z podatku dochodowego dochodów podatników (z wyłączeniem przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni oraz spółek), których celem statutowym jest działalność kulturalna, pod warunkiem, że uzyskane dochody przeznaczone zostaną na realizację tych celów.


Miejskie Centrum Kultury spełnia zadania zlecone na rzecz użyteczności publicznej nałożone na gminę w ramach kultury.


Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać, iż nieodpłatne udostępnienie (użyczenie) nieruchomości dla celów prowadzenia działalności kulturalnej podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Podsumowując należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma obowiązek uwzględnienia w przychodach równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tej nieruchomości, a ewentualny dochód będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie cytowanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto informuje się, że w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych odnoszącego się do obowiązków podatkowych ciążących na Gminie, wydane zostało postanowienie z dnia 29 sierpnia 2008 r. nr ILPB3/423-329/08-3/DS odmawiające wszczęcia postępowania w tej części.


Jednocześnie dodaje się, że w zakresie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług, została wydana odrębna interpretacja w dniu 29 sierpnia 2008 r., nr ILPP1/443-550/08-2/MT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj