Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-468/08/AJ
z 13 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-468/08/AJ
Data
2008.08.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
odliczenia
wydatki na zakup kasy rejestrującej
zwrot


Istota interpretacji
Zmiana przeznaczenia kasy rejestrującej na urządzenie rezerwowe a ulga z tytułu zakupu kasy.



Wniosek ORD-IN 791 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu ulgi odliczonej z tytułu zakupu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu ulgi odliczonej z tytułu zakupu kasy rejestrującej


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 4 grudnia 2002 r. rozpoczęła Pani prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu trzech kas rejestrujących na trzech stanowiskach sprzedaży w prowadzonym sklepie. Z dniem 1 lutego 2005 r. zmniejszyła Pani rozmiary sklepu, pozostawiając jedno stanowisko sprzedaży. W związku z tym 31 stycznia 2005 r. zawiadomiła Pani Naczelnika Urzędu Skarbowego o zmianie przeznaczenia dwóch kas fiskalnych, które stały się kasami rezerwowymi. Kasy te były następnie zgłaszane do obowiązkowych przeglądów technicznych przez właściwy serwis. Przez następne lata, użytkowana w sklepie kasa, nie uległa awarii, w związku z czym obie kasy rezerwowe nie musiały być używane bezpośrednio do ewidencjonowania przychodu. W dniu 31 grudnia 2007 r. zlikwidowała Pani działalność gospodarczą. Od momentu zainstalowania kas do momentu likwidacji działalności minęły ponad trzy lata. Natomiast nie upłynął okres trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia dwóch kas na rezerwowe. Podkreśla Pani, że spełniła wszystkie pozostałe, wynikające z ustawy i rozporządzenia Ministra Finansów, warunki związane z ewidencjonowaniem obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy jest obowiązek dokonania zwrotu odliczonych kwot wydatkowanych na zakup dwóch kas rejestrujących na podstawie art. 111 ust. 6 ustawy, nakładającego taki obowiązek na podatnika, który zaprzestał używania kasy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania... Czy pozostawienie kas w pogotowiu jako rezerwowych oznacza zaprzestanie ich używania, czy zmianę przeznaczenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie zaprzestano używania kas rejestrujących tylko zmieniono ich przeznaczenie. Fakt, że od 1 lutego 2005 r. nie ewidencjonowała Pani na dwóch kasach obrotu, nie ma w Pani ocenie znaczenia. Używanie kas w wymienionym okresie polegało na pozostawieniu ich w gotowości na wypadek awarii kasy podstawowej. Uważa Pani, że nie może wpływać na ocenę tej sytuacji fakt, że używana bezpośrednio do ewidencjonowanie kasa, nie uległa awarii do dnia likwidacji działalności, w związku z czym nie było konieczności uruchomienia którejś z kas rezerwowych.

Wobec tego, że kasy te były serwisowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i spełniały wszystkie inne wymogi wynikające z ustawy i przepisów wykonawczych, uważa Pani, że nie
ma obowiązku zwrotu kwot odliczonych w związku z wydatkami na zakup kas.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3 powołanej ustawy, jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować obroty i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W przypadku gdy ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.

Natomiast z treści art. 111 ust. 6 tej ustawy wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

Ponadto, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, określił sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, oraz przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących oraz przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas.


Stosownie zatem do § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804 ze zm.), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007 r., wydanego na podstawie wymienionego przepisu art. 111 ust. 7 pkt 1 - podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:


  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8.


Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących odnosi się tylko do tych kas, których dotyczą zdarzenia wymienione powyżej. Fakt, iż kasa była używana przez podatnika jako rezerwowa lub podstawowa, nie ma znaczenia dla sprawy. Zatem to podatnik, uwzględniając względy ekonomiczne decyduje o tym czy w prowadzonej działalności są mu niezbędne kasy rezerwowe i w jakiej ilości, czy też w razie potrzeby może sobie pozwolić na zamknięcie punktu sprzedaży do czasu naprawienia urządzenia podstawowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w wyniku ograniczenia rozmiaru prowadzonej działalności gospodarczej, dwie z trzech użytkowanych kas rejestrujących zostały przeznaczone na kasy rezerwowe. Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i aktów wykonawczych nie określają kryteriów ilościowych dotyczących stosowania kas rezerwowych. Jak wynika ze złożonego wniosku, zarówno kasa podstawowa, jak i kasy rezerwowe były zgłaszane do obowiązkowych przeglądów technicznych przez właściwy serwis. Ponadto, od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania do dnia likwidacji działalności minęły trzy lata.

Odnosząc powołane normy prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zwrotu kwot odliczonych z tytułu poniesionych wydatków na zakup kas rejestrujących.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj