Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1015/08-4/IŚ
z 7 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1015/08-4/IŚ
Data
2008.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Udziały gmin w podatku


Słowa kluczowe
gmina
informacja
miejsce pracy
pracownik
umowa o pracę
wykonywanie pracy


Istota interpretacji
Jak należy wypełnić informację CIT-*-ST w przypadku, gdy zdefiniowano w umowie o pracę niektórych pracowników województwo lub kilka województw, jako miejsce wykonywania pracy i ze względu na faktyczne wykonywanie pracy nie jest możliwe wskazanie miejsca (gminy), na terenie której ten pracownik wykonuje przeważającą część swoich obowiązków?



Wniosek ORD-IN 511 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.06.2008 r. (data wpływu 03.07.2008 r.) oraz piśmie z dnia 24.09.2008 r. (data wpływu 25.09.2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IP-PB3-423-1015/08-2/IŚ z dnia 17.07.2008 r. (data nadania 19.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia sposobu wypełniania informacji CIT-ST w sytuacji, gdy w umowie o pracę jako miejsce świadczenia pracy zdefiniowano województwo lub kilka województw i nie ma możliwości wskazania gminy, na terenie której wykonywana jest przeważająca część obowiązków pracownika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.07.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia sposobu wypełniania informacji CIT-ST w sytuacji, gdy w umowie o pracę jako miejsce świadczenia pracy zdefiniowano województwo lub kilka województw i nie ma możliwości wskazania gminy, na terenie której wykonywana jest przeważająca część obowiązków pracownika.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku (dokument potwierdzający sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów), tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 17.09.2008 r. Nr IP-PB3-423-1015/08-2/IŚ wezwał Spółkę do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie.

Wniosek uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zasadniczą działalnością Wnioskodawcy - X Sp. z o.o. (dalej: Spółka”) jest prowadzenie reklamy produktów leczniczych na rzecz producentów i importerów leków, na terenie Polski.

Najistotniejszą formą reklamy, jest - zgodnie z art. 52 ust. 2 pkt 3 Prawa farmaceutycznego - odwiedzanie lekarzy oraz farmaceutów przez przedstawicieli medycznych i farmaceutycznych (dalej przedstawiciele”).

Osobami bezpośrednio zaangażowanymi w prowadzenie działalności Spółki są przedstawiciele oraz osoby sprawujące nadzór nad ich pracą (koordynatorzy, kierownicy produktów i regionów, nazywani dalej koordynatorami”).

Koordynatorzy spotykają się na bieżąco z przedstawicielem (przedstawicielami) prowadzącymi działalność na danym terenie, wskazują istotne - z punktu widzenia działalności Spółki i jej zleceniodawców - wytyczne co do działań przedstawiciela, stosowanych przez niego materiałów reklamowych, zbierają wywiad co do spostrzeżeń z wizyt u odbytych przez danego przedstawiciela lekarzy i farmaceutów, a także uczestniczą w kluczowych spotkaniach z lekarzami i farmaceutami.

Konsekwencją opisanego zakresu działalności Spółki oraz zadań i obowiązków przedstawicieli jest fakt, iż ich praca jest realizowana w różnych miejscach, właściwych dla wykonywania pracy przez lekarzy (szpitale, gabinety, przychodnie), farmaceutów (apteki).

Ze względu na zakres terytorialny działalności przedstawicieli, praca koordynatorów również jest wykonywana w różnych miejscach.

W zależności od:

  • ilości miejsc (szpitali, przychodni, gabinetów, aptek), które dany przedstawiciel ma odwiedzić;
  • ilości przedstawicieli znajdujących się pod pieczą danego koordynatora i terenów działania tych przedstawicieli;
  • praktycznych możliwości wyjazdu, realizacji działań oraz powrotu w ciągu tego samego dnia roboczego do miejsca zamieszkania (rodzaj i natężenie ruchu na drodze)
  • opisani pracownicy mają określone miejsce wykonywania pracy w umowie zawieranej ze Spółką.

Ze względu na opisane powyżej czynniki, specyficzne dla każdego pracownika (wynikające z zakresu wykonywanych przez niego obowiązków, jak i rodzaju promowanych leków), miejsce pracy w umowie o pracę jest określane jako:

  • miasto (gmina) lub
  • województwo,
  • kilka województw.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należy wypełnić informację CIT-*-ST w przypadku, gdy zdefiniowano w umowie o pracę niektórych pracowników województwo lub kilka województw, jako miejsce wykonywania pracy i ze względu na faktyczne wykonywanie pracy nie jest możliwe wskazanie miejsca (gminy), na terenie której ten pracownik wykonuje przeważającą część swoich obowiązków...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2007 Nr 230, poz.1693), wydane w oparciu o przepisy art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz.1966 ze zm.) zawiera wzór informacji CIT-ST, pozwalającej na wypełnienie obowiązków wynikających z art. 28 ww. ustawy o podatku dochodowym, tj. informacji pozwalającej na ustalenie kwoty podatku dochodowego od osób prawnych należnego jednostkom samorządu terytorialnego.

Zgodnie ze wzorem informacji CIT-ST należy w tej informacji podać odpowiednio nazwy gminy, powiatu i województwa, na którym mieści się oddział zakładu pracy oraz ilość zatrudnionych w tym oddziale pracowników.

Na podstawie art. 10 ust. 3 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Z tego względu w informacji CIT-ST powinno podać się nazwy gminy, powiatu i województwa oraz ilość pracowników, dla których miejsce wykonywania pracy, określone w umowie o pracę znajduje się na terenie danej gminy, innej niż ta, właściwa dla siedziby podatnika.

Informacja CIT-ST nie wprowadza możliwości podania ilości pracowników, dla których miejsce wykonywania pracy określone w umowie o pracę znajduje się na terenie większym niż gmina (np. ilość pracowników wykonujących pracę na terenie powiatu, czy województwa).

Na mocy art. 10 ust. 1 oraz art. 10 ust. 3 powoływanej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych zatrudnia pracowników i wskazuje w zawieranych umowach o pracę miejsce wykonywania pracy inne niż mieszczące się na obszarze jednostki samorządu terytorialnego właściwej dla jego siedziby, to część podatku dochodowego płaconego przez tego podatnika jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze pracownicy wykonują swoją pracę, proporcjonalnie do liczby tych pracowników i liczby pracowników ogółem.

Z kolei art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 3 oraz art. 6 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego stanowią, że udziały odpowiednio gminy, powiatu i województwa w kwocie płaconego podatku dochodowego wynoszą odpowiednio: 6,71%, 1,40%, 14%.

W konsekwencji obliczenie kwoty podatku dla danej jednostki samorządu opiera się na identyfikacji ilości pracowników wykonujących pracę na terenie danej gminy.

W oparciu o stosunek tej ilości do ilości pracowników ogółem ustala się podział ogólnej kwoty podatku dochodowego od osób prawnych na poszczególne gminy. Dopiero na tej podstawie oblicza się kwotę podatku należnego dla danej gminy, powiatu i województwa, w oparciu o określone w ustawie (podane powyżej) wskaźniki procentowe.

Z tego względu ilość pracowników wykonujących pracę na terenie danej gminy warunkuje poprawne ustalenie kwoty należnego podatku zarówno dla gminy, jak i (przede wszystkim) dla powiatu czy dla województwa.

Teoretycznie, w przypadku, gdyby podatnik podawał ilości pracowników zatrudnionych na terytorium danego powiatu czy województwa, ustalenie proporcji podziału kwoty należnego podatku byłoby możliwe, z tym jednak, że jak wykazano powyżej, informacja CIT-ST nie pozwala na podanie tego rodzaju danych.

W konsekwencji Spółka uważa, że w przypadku pracowników, dla których:

  • zdefiniowane w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy jest szersze niż gmina,
  • gdy nie można określić gminy, na terenie której pracownik wykonuje przeważającą cześć swojej pracy


Spółka powinna w informacji CIT-ST ująć tych pracowników w ilości pracowników ogółem. Spółka nie powinna natomiast wykazywać ilości tych pracowników w części F Informacji CIT-ST, tj. nie powinna wykazywać ilości tych pracowników w specyfikacji ilości pracowników wykonujących pracę na terenie jednostek samorządu terytorialnego innych niż właściwych dla siedziby Spółki.

Spółka opiera swoje stanowisko również na stanowisku zawartym w interpretacjach indywidualnych:

  • IBPB3/423-314/07/AM/KAN-2265/07 z 2008.02.18;
  • 1401/BP-II/4210-46/07/KO z 2007.08.02;
  • 1419/UDD-41 5/61/07/MP z 2007.06.27;
  • 1MUS-1471/DPD2/423/239/04/DP z 2004.11.24.;


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj