Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-529B/08/RS
z 17 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-529B/08/RS
Data
2008.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
nieruchomości
termin
usługi administrowania
usługi ciągłe
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Czy Spółka w prawidłowym terminie wystawia fakturę VAT dla Urzędu Miasta?
Czy prawidłowo został ustalony moment powstania obowiązku podatkowego dla usług administrowania?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 i 25 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury i momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług administrowania - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 czerwca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 14 i 25 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu i momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług administrowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka będąca podatnikiem podatku od towarów i usług została powołana uchwałą zgromadzenia związku międzygminnego w celu prowadzenia gospodarki odpadami. Na podstawie umowy podpisanej z Miastem, Spółka w imieniu i na rzecz Urzędu Miasta świadczy usługi w zakresie administrowania obiektu użyteczności publicznej – wysypiska odpadów komunalnych. Administrowanie wysypiskiem obejmuje:


  1. przyjmowanie, składowanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych w sposób przewidziany technologią obiektu oraz zgodnie z instrukcją eksploatacji składowiska i regulaminem przyjmowania odpadów komunalnych,
  2. nadzór i utrzymanie obiektu w stanie spełniającym wymagania techniczne, zabezpieczenie od kradzieży, rabunku, ognia oraz przestrzeganie przepisów sanitarnych i ochrony środowiska,
  3. koszty konserwacji i remontów własnych środków trwałych,
  4. koszty ogrzewania, poboru wody, energii elektrycznej, telefonu i inne,
  5. koszty zabezpieczenia przeciw pożarowego i dozoru,
  6. koszty ubezpieczenia,
  7. koszty własne administratora.


Przedmiotowe usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 70.32.12 - „usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie”. Wykonanie usługi przebiega następująco: pracownicy Spółki przyjmują i unieszkodliwiają odpady, ponadto jako upoważnieni przez Prezydenta Miasta, wystawiają faktury w imieniu i na rzecz Urzędu Miasta. Kopie faktur po zakończeniu miesiąca, dostarczane są do odpowiedniego wydziału Urzędu Miasta w celu rozliczenia tych faktur. Spółka prowadzi również rozliczenia kontrahentów polegające na księgowaniu wpłat za unieszkodliwianie odpadów i wystawianiu upomnień. Ostatniego dnia zebrane środki za unieszkodliwienie odpadów w miesiącu poprzednim przekazywane są na konto urzędu. Wykonanie usługi następuje wraz z przyjęciem i unieszkodliwieniem odpadów w danym miesiącu. Po zamknięciu miesiąca, w którym wykonano usługę unieszkodliwiania w ciągu 7 dni Spółka wystawia fakturę VAT dla Urzędu Miasta za administrowanie stosując stawkę VAT 22%. W ciągu 3 dni od otrzymania środków Urząd Miasta przekazuje na konto Spółki należność wraz z podatkiem za administrowanie wysypiskiem. Spółka wskazała, że wykonanie usługi administrowania następuje wraz z przyjęciem i unieszkodliwieniem odpadów w danym miesiącu. Momentem wystawienia faktury za administrowanie Spółka traktuje jako moment powstania obowiązku podatkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • Czy Spółka w prawidłowym terminie wystawia fakturę VAT dla Urzędu Miasta...
  • Czy prawidłowo został ustalony moment powstania obowiązku podatkowego dla usług administrowania...


Zdaniem Wnioskodawcy z zawartej umowy wynika, że Spółka przekazywać będzie dla właściciela wpływy z tytułu opłat w całości wraz z podatkiem od towarów i usług w terminie do ostatniego dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, w związku z tym termin przekazania wpływów na konto Urzędu Miasta jest terminem wywiązania się z warunków umowy, co Spółka traktuje jako zakończenie usługi. Zatem faktura VAT dla Urzędu Miasta powinna być wystawiona zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maj 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktury, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, tzn. nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem § 14 i 15.

Według Spółki zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został określony w umowie dla rozliczeń świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy. Zgodnie z umową Urząd Miasta zobowiązany jest do wypłaty należnego Spółce wynagrodzenia w terminie 3 dni od momentu dokonania przez administratora przekazania wpływów i wystawienia faktury za przyjmowanie odpadów. Moment przekazania wpływów jest określony w umowie jako ostatni dzień miesiąca następującego po miesiącu w którym przyjęto i unieszkodliwiono odpady. Stąd Spółka uważa, że ostateczny termin płatności określony w umowie to 3 dzień miesiąca kolejnego po miesiącu przekazania wpływów za utylizację odpadów. Zatem obowiązek podatkowy powstanie z momentem upływu terminu płatności określonego w umowie tj. trzy dni po przekazaniu 100% wpływów od kontrahentów z tytułu unieszkodliwiania odpadów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Z zapisu art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, którą zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy jest odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14, 15 i 15a, tj. w przypadku otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), przypadków określonych w art. 19 ust. 10 i art. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy o podatku od towarów usług oraz w przypadku usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego.

Z kolei zgodnie z ust. 2 tegoż paragrafu w przypadku, gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży, jeżeli ma ona charakter ciągły. W tej sytuacji za datę wykonania usługi uważa się bowiem ostatni dzień miesiąca, w którym sprzedaż miała miejsce. Rozporządzenie nie odnosi się do konkretnych usług o charakterze ciągłym. W rezultacie należy uznać, iż zasada fakturowania wskazana w powyższych przepisach ma zastosowanie do wszelkiego rodzaju świadczeń usług, jeżeli ze względu na okoliczność można zaliczyć je do sprzedaży o charakterze ciągłym.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przy świadczeniu usług administrowania, które można zaliczyć do usług ciągłych, dla których okresem rozliczeniowym jest miesiąc, Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktury nie później niż 7 dnia od dnia wykonania usługi, czyli od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Regulacje dotyczące momentu postania obowiązku podatkowego ustawodawca zawarł w treści art. 19 powołanej wyżej ustawy. I tak w ust. 1 przedmiotowego artykułu zawarto ogólną zasadę, w myśl której obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Z kolei w ust. 4 tego artykułu wskazano, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usług.

Odnosząc powyższy stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy na mocy art. 19 ust. 4 powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usług. Natomiast w sytuacji, gdyby faktura nie została wystawiona, wówczas obowiązek podatkowy powstanie również nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi przez Spółkę, czyli w 7 dniu od zakończenia miesiąca.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj