Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-842/12-2/AKr
z 9 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 10 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury korygującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej również Spółką), w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, sprzedaje znajdujące się w jego ofercie handlowej produkty (dalej jako „towary”).

W tym celu zawiera ze swoimi kontrahentami umowy handlowe, w których określone zostają warunki współpracy. Umowy przewidują wypłacanie przez Spółkę nabywcom różnych rodzajów premii pieniężnych.


Premie wypłacane są wyłącznie w pieniądzu i wypłacane są za:

  1. usługi promocyjno-marketingowe wyświadczone przez nabywców;
  2. przekroczenie przez nabywców określonych wielkości zakupów oraz w umowach z niektórymi nabywcami, dodatkowo, także za terminowe regulowanie płatności ww. zakupów.

Ad. a)

Premie wypłacane są za zrealizowanie określonych w umowie działań na podstawie faktur wystawianych przez nabywców.


Ad. b)

Premie wymienione pod literą b) są związane z dostawami zrealizowanymi w konkretnie określonych przedziałach czasowych.

Premie te są naliczane albo jako:

  1. ustalony procent wartości zrealizowanych zamówień danego asortymentu w danym okresie rozliczeniowym miesiąca, kwartału lub roku albo jako
  2. premie ustalane jedynie wartościowo (tj. jako określona stała kwota przyznawana przez Spółkę dopiero w momencie przekroczenia przez nabywcę określonej kwoty wartości zakupów). W tym drugim przypadku, okresem rozliczeniowym jest rok.


Spółka podkreśla, że w przypadku premii udzielanych w zależności od wysokości zakupów, są one przez Spółkę wypłacane także, gdy w danym okresie nie zostały podjęte żadne działania marketingowe na rzecz sprzedawcy towarów, premie pieniężne. Premie wypłacane są na podstawie faktur VAT wystawianych przez nabywców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie przyznawane przez Spółkę wyłącznie za zrealizowanie przez nabywców określonych wielkości zakupów towarów Wnioskodawcy powinny być dokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę tzw. zbiorczej faktury korygującej, o której mowa w § 13 ust. 2a Rozporządzenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka dysponuje interpretacją podatkową z dnia 22 października 2007 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. (zwaną dalej „Interpretacją”) oraz z dnia 5 czerwca 2009 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (zwaną dalej „Interpretacją”), dotyczące analogicznego stanu faktycznego analogicznego do wyżej opisanego.

Interpretacja została wydana w oparciu o argumentację zawartą w ogólnej interpretacji Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/04/AP/4026, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, 2005, nr 2, poz. 22 (zwaną dalej „Interpretacją Ogólną”).

Z Interpretacji wynika, iż nabywcy towarów Spółki, w celu udokumentowania otrzymywanych od Spółki premii pieniężnych zobowiązani są do wystawiania na rzecz Spółki faktur VAT. Jako uzasadnienie tego wniosku Interpretacja podaje, iż premie pieniężne otrzymywane przez nabywców od Spółki stanowią płatności za wyświadczone przez nich na rzecz Spółki usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.

Spółka zastosowała się do treści otrzymanej Interpretacji.

W związku ze zmianą § 13 Rozporządzenia począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r., tj. dodaniu do § 13 Rozporządzenia ustępu 2a i 2b, Spółka ma interes prawny w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie zadawane w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Spółka stoi na stanowisku, że wspomniana zmiana § 13 Rozporządzenia nie skutkuje dezaktualizacją wniosków wynikających z wiążącej ją Interpretacji, o której mowa powyżej. Mianowicie, Spółka uważa, że jej nabywcy w dalszym ciągu powinni dokumentować wyświadczone przez nich usługi oraz otrzymane z tego tytułu od Spółki premie pieniężne poprzez wystawianie Spółce faktur VAT ze stawką 23%.

Poniżej Spółka przedstawia argumentację za tym przemawiającą.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z powyższego, definicja usług dla potrzeb podatku VAT ma bardzo szeroki zakres, w szczególności nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również powstrzymanie się od dokonania czynności lub tolerowanie czynności bądź sytuacji.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 Ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Stosownie zaś do § 13 ust. 1 Rozporządzenia w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.


Zgodnie z § 13 ust. 2 w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4 (czyli imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” oraz dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury)
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem,
  3. kwotę rodzaj udzielonego rabatu,
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Wreszcie, zgodnie zaś z § 13 Rozporządzenia;

  • ust. 2a w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, powinien wystawić fakturę korygującą zawierającą co najmniej,
  • ust. 2a w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, powinien wystawić fakturę korygującą zawierającą co najmniej:
    1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
    2. dane określone w 5 ust. 1 pkt 1 i 2 (czyli imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy),
    3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat,
    4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.
  • ust. 2b: jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Jak wynika z powyższych przepisów zbiorcze faktury korygujące mogą być wystawiane tylko wtedy gdy:

  • przyznawany jest rabat,
  • rabat ten dotyczy wszystkich zakupów dokonanych w danym okresie.

Zdaniem Spółki, zmiana przepisów wykonawczych do Ustawy o VAT nie może wpłynąć na zmianę sposobu rozumienia pojęcia usług oraz pojęcia rabatu, określonych w art. 8 oraz art. 29 ust. 4 Ustawy o VAT. Odnosząc się do powyższej zmiany przepisów wykonawczych do Ustawy o VAT należy w tym miejscu również podkreślić, że Ministerstwo Finansów po dodaniu do ww. Rozporządzenia § 13 ust. 2a i 2b, nie uchyliło Interpretacji Ogólnej, jak również nie wydało kolejnej interpretacji ogólnej, w której zmieniłoby swoje stanowisko w kwestii możliwości uznania wypłacania premii pieniężnych za przekroczenie określonej wysokości zakupów za wypłacanie wynagrodzenia za świadczenie specyficznych usług podlegających VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, dokonywane przez nabywców towarów Spółki czynności, polegające na intensyfikowaniu wielkości zakupów jej towarów - mogą w dalszym ciągu być kwalifikowane jako świadczenie przez nich specyficznych usług na rzecz Spółki. Specyfika tych usług polega na dokonywaniu u Spółki określonej umówionej wielkości zakupów towarów (w umówionych okresach) oraz w niektórych przypadkach, także na dokonywaniu terminowych płatności kwot cen zakupów ww. towarów.

Reasumując, zdaniem Spółki dokonywane przez nią płatności premii nie są płatnościami przekazywanymi tytułem przyznawania rabatu i w konsekwencji, ww. przepis § 13 Rozporządzenia wykonawczego nie ma do Spółki zastosowania. W związku z powyższym Spółka nie jest zobowiązana do dokumentowania wypłacanych nabywcom premii pieniężnych poprzez wystawianie im zbiorczych faktur korygujących, o których mowa w § 13 ust. 2a ww. Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu.


Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano - art. 29 ust. 4a ustawy.

W działalności handlowej stosuje się często różnorodne preferencje cenowe. Przybierają one różne nazwy (zniżka, opust, rabat, bonifikata, premia itp.) i różne postacie (zmniejszenie ceny, zwiększenie ilości towaru, procentowe wynagrodzenie itp.).


W analizowanej sprawie należy wskazać, iż rabat – o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy – rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo.


Zaznacza się, iż z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury (bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta) wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy. Udzielenie takiego rabatu wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanym dalej rozporządzeniem.



Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 13 ust. 2, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca;
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1 - 4;
    2. nazwę rodzaj towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów i usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres do którego odnosi się udzielony rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku – § 13 ust. ust. 2b cyt. rozporządzenia.


Należy przy tym nadmienić, że od dnia 1 kwietnia 2011 r. zagadnienia związane z wystawianiem faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w którym treść przywołanych wyżej zapisów została uregulowana w § 13 ust. 1 - 4 rozporządzenia.

Zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – w myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. umer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak stanowi § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Należy zauważyć, iż regulacja zawarta w § 13 ust. 3 rozporządzenia, przewiduje możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jaki taka faktura powinna zawierać. A zatem, podatnicy mogą wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą do wielu faktur sprzedaży wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta), przy czym faktura korygująca może obejmować okres dłuższy niż miesiąc, bowiem w przepisie tym nie dokonano zastrzeżenia, co do długości tego okresu.


Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.


Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej sprzedaje znajdujące się w jego ofercie handlowej produkty. W tym celu zawiera ze swoimi kontrahentami umowy handlowe, w których określone zostają warunki współpracy. Umowy przewidują wypłacanie przez Spółkę nabywcom różnych rodzajów premii pieniężnych.

Premie wypłacane są wyłącznie w pieniądzu i wypłacane są za:

  1. usługi promocyjno-marketingowe wyświadczone przez nabywców - premie wypłacane są za zrealizowanie określonych w umowie działań na podstawie faktur wystawianych przez nabywców,
  2. przekroczenie przez nabywców określonych wielkości zakupów oraz w umowach z niektórymi nabywcami, dodatkowo, także za terminowe regulowanie płatności ww. zakupów - premie są związane z dostawami zrealizowanymi w konkretnie określonych przedziałach czasowych. Premie te są naliczane albo jako:
    1. ustalony procent wartości zrealizowanych zamówień danego asortymentu w danym okresie rozliczeniowym miesiąca, kwartału lub roku albo jako
    2. premie ustalane jedynie wartościowo (tj. jako określona stała kwota przyznawana przez Spółkę dopiero w momencie przekroczenia przez nabywcę określonej kwoty wartości zakupów). W tym drugim przypadku, okresem rozliczeniowym jest rok.

W przypadku premii udzielanych w zależności od wysokości zakupów, są one przez Spółkę wypłacane także, gdy w danym okresie nie zostały podjęte żadne działania marketingowe na rzecz sprzedawcy towarów, premie pieniężne. Premie wypłacane są na podstawie faktur VAT wystawianych przez nabywców.

Odnosząc się do powyższego można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie premie pieniężne wypłacone przez Zainteresowanego nabywcom można przyporządkować do konkretnych dostaw, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów (rzeczywistego obrotu), dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym.

Ponadto – jak wynika z wniosku – w przedmiotowej sprawie, w przypadku premii wypłacanej tylko w związku z wielkością zakupu, brak jest jednak jakichkolwiek usług, w zamian za które rabat byłby udzielony, bowiem kontrahent nie jest w żaden sposób zobowiązany do wykonywania na rzecz Zainteresowanego jakichkolwiek innych ekwiwalentnych czynności.


Zatem, zawarty we wniosku opis sprawy, pozwala na stwierdzenie, iż w przypadku premii wypłacanych tylko w związku z ilością zakupionego towaru kontrahent nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym oznacza to, że nabywca nie świadczy wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż nie wykonuje on takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej uzyskania rabatu.


W związku z powyższym opisany przez Wnioskodawcę rabat obniża wartość konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym, które udokumentowane są poszczególnymi fakturami VAT, czyli zmniejsza podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy. Udzielony przez Wnioskodawcę rabat za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z konkretnym kontrahentem w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowią podstawę do wyliczenia wysokości obrotów z nabywcą. W rezultacie, rabat taki obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o rabat udzielony przez Wnioskodawcę.


Aby ustalić wysokość należnego kontrahentowi rabatu, zsumowane muszą być poszczególne dostawy (faktury sprzedaży VAT w danym okresie), na podstawie których dokonywane jest obliczanie rabatu, stanowiącego w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw.


Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przyznane przez Spółkę premie pieniężne wyłącznie za zrealizowanie przez nabywców określonych wielkości zakupów towarów Wnioskodawcy powinny być dokumentowane zbiorczymi fakturami VAT korygującymi wystawionymi przez Spółkę, pod warunkiem, że faktury te będą zawierały wszystkie elementy, o których mowa w § 13 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Na potwierdzenie powyższego stanowiska zaprezentowanego przez tut. Organ w przedmiotowej interpretacji powołać należy wyrok WSA z dnia 21 stycznia 2010 r., w którym Sąd stwierdził „Przede wszystkim trzeba podkreślić, że premia pieniężna nie jest związana z jakimkolwiek wzajemnym świadczeniem ze strony spółki. Jedyne zachowanie skarżącej determinujące uzyskanie premii polega na zawieraniu umów sprzedaży w określonym czasie i na określoną wartość, a także ich należytym wykonaniu w zakresie terminowej zapłaty ceny. Oznacza to, że źródło premii tkwi w umowach sprzedaży (dostawie towarów), które zostały zawarte w danym okresie czasu (ich wykonaniu). Z ekonomicznego punktu widzenia, otrzymanie premii powoduje, że spółka ponosi mniejszy wydatek na nabycie towarów, aniżeli to wynikało z pierwotnie ustalonej ceny. Odpowiednio do tego, ulega także zmianie (zmniejszeniu) kwota jaką zachowuje z tytułu transakcji sprzedawca. Trzeba uznać, że ów ekonomiczny charakter premii jako kwoty determinującej wydatek i jednocześnie należność z tytułu transakcji (dostawy towaru) ma zasadniczy wpływ na ocenę premii jako rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług”. Podobne stanowisko zawarte zostało w wyroku WSA. z dnia 7 grudnia 2009 r.


Z kolei w wyroku WSA z dnia 15 lipca 2010 r. Sąd zaprezentował stanowisko, zgodnie z którym „na określony wolumen obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji dostawy towarów. Pogląd, że premie pieniężne winny być traktowane jako rabat w rozumieniu ustawy o VAT znajduje potwierdzenie w orzecznictwie (tak wyrok NSA sygn. akt I FSK 1527/07 z dnia 5 grudnia 2008 r., wyrok WSA z dnia 2 lutego 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 1253/08) (...) Istnieje bezpośredni związek pomiędzy transakcjami dostawy zrealizowanymi w okresie przyjętym zgodnie porozumieniem stron do wyliczenia premii pieniężnej, a premią otrzymaną za realizację konkretnych transakcji w tym okresie”. Prawidłowość tego orzeczenia potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 1 lutego 2012 r. sygn. akt I FSK 1401/10.

Natomiast w prawomocnym orzeczeniu WSA we Wrocławiu z dnia 7 grudnia2009 r. sygn. akt I SA/Wr 1561/09 Sąd stwierdził, iż „jeżeli - tak jak to ma miejsce w rozpatrywanej sprawie - rabat stanowi konkretna kwota pieniędzy, ustalona jako z góry umówiony procent od zrealizowanych obrotów przez nabywcę towaru, to nie można racjonalnie twierdzić, że procent ten nie jest związany z określoną dostawą towaru. Procent z danej liczby zawsze jest bowiem konkretną i policzalną kwotą bez względu na fakt, czy jest obliczany od sumy poszczególnych kwot wynikających ze zrealizowanego obrotu, czy od kwoty pojedynczej faktury dokumentującej dostawę towaru. Tym samym, jeżeli dostawca udziela rabatu w określonej wysokości procentowej po zakończeniu roku i ustaleniu wielkości zrealizowanych obrotów - to rabat ten w naturalny sposób łączy się z konkretną i dokonaną dostawą towaru w tym okresie i stanowi rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o ptu”.


Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności dokumentowania przyznanych premii pieniężnych za usługi promocyjno-marketingowe świadczone przez nabywców na rzecz Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj