Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-800/08/EJ
z 8 września 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-800/08/EJ
Data
2008.09.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
fundusz remontowy
lokal użytkowy
opłata eksploatacyjna
podatek od nieruchomości
spółdzielnie mieszkaniowe
stawki podatku
Istota interpretacji
opłaty eksploatacyjne, opłaty na fundusz remontowy oraz podatek od nieruchomości za lokale użytkowe podlegają opodatkowaniu w wysokości 22% VAT
Wniosek ORD-IN 960 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2008r. (data wpływu 13 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2008r. (data wpływu 4 sierpnia 2008r.) oraz pismem z dnia 3 września 2008r. (data wpływu 3 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłaty eksploatacyjnej, podatku od nieruchomości i opłaty na fundusz remontowy za lokale użytkowe - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 13 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką VAT opłaty eksploatacyjnej, podatku od nieruchomości i opłaty na fundusz remontowy za lokale użytkowe. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2008r. znak: L.dz. NC/1912/2008 (data wpływu 4 sierpnia 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 lipca 2008r. znak: IBPP2/443-547/08/EJ oraz pismem z dnia 3 września 2008r. (data wpływu 3 września 2008r.). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca posiada w swoich zasobach garaże wolnostojące, niestanowiące pomieszczeń przynależnych do lokali mieszkalnych oraz lokale użytkowe znajdujące się w lokalach mieszkalnych. Podmiotom tym w przypadku garaży przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego (garażu). Podmioty te są jednocześnie członkami, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych; lub są właścicielami lokali mieszkalnych; lub są właścicielami lokali mieszkalnych niebedących członkami. To samo dotyczy lokali użytkowych znajdujących się w mieszkaniach wykorzystywanych na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Spółdzielnia dotychczas w stosunku do tych podmiotów i posiadanych przez nich lokali nalicza opłatę eksploatacyjną, podatek od nieruchomości oraz opłatę na fundusz remontowy, które to składniki opodatkowuje podatkiem VAT według stawki 22%. W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy, z treści art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów wynika, że z podatku zwolnione są wszystkie czynsze i opłaty, również od lokali użytkowych przypadające od podmiotów, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub od właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni. W świetle powołanej regulacji zwolnione od podatku są czynności spełniające łącznie:
Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opłaty eksploatacyjne, podatek od nieruchomości oraz fundusz remontowy naliczane lokalom użytkowym znajdującym się w lokalach mieszkalnych jako wydzielone pomieszczenia powinny być zwolnione od podatku VAT na mocy przedstawionych przepisów prawa.W przypadku gdy zostanie wydana interpretacja umożliwiająca zastosowanie stawki zwolnionej Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty podatku VAT za okresy wstecz. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116). Z przepisu § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, że zwolnione są od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Powołany wyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy stanowi, iż:
Z powołanych przepisów wynika, że zwolnienie od podatku VAT odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienione w prawie spółdzielczym dotyczą wszelkich opłat. Jednakże przepisy art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o VAT oraz § 8 ust. 1 pkt 18 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów wyraźnie wskazują na właścicieli lokali mieszkalnych, członków spółdzielni i osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokalu mieszkalnego. Zatem zwolnienie, o którym mowa w powołanych wyżej przepisach art. 43 ust. 1 pkt 11 i § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia jest związane z czynnościami, za które Spółdzielnia pobiera opłaty, a które dotyczą lokali mieszkalnych lub spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego. Zwolnienie dotyczy wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczy zaś czynności związanych z lokalami użytkowymi.Wobec powyższego, wszelkie opłaty wnoszone na pokrycie kosztów utrzymania (opłaty eksploatacyjne i opłaty na fundusz remontowy) lokali użytkowych podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Zatem w tej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Również nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż podatek od nieruchomości pobierany przez niego od lokali użytkowych powinien być zwolniony od podatku VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług (art. 8 ust. 1) – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Treść powołanego wyżej zapisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT wskazuje, że to nie odpłatność sama w sobie podlega opodatkowaniu lecz świadczenie, za które odpłatność przysługuje. Dotyczy to także podatku od nieruchomości, który nie jest ani towarem, ani usługą w rozumieniu art. 7 i 8 tej ustawy. Należność publicznoprawna jaką jest podatek od nieruchomości nie może podlegać dalszej odsprzedaży. Podatek ten ma charakter majątkowy i związany jest z posiadanym majątkiem, a nie uzyskiwanym z tytułu posiadania nieruchomości obrotem. Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży bowiem na podatniku i to on jest zobowiązany do zapłaty należności z tego tytułu. Niezależnie jednak od tego, czy zwracana Wnioskodawcy kwota podatku od nieruchomości zgodnie z postanowieniami statutu Spółdzielni zostaje wyłączona z opłat, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT, czy też stanowi ich element kalkulacyjny, zawsze jest ona kosztem związanym z eksploatacją i utrzymaniem lokali użytkowych, do którego ponoszenia zobowiązane są osoby posiadające tytuł prawny do tych lokali. Tym samym kwota ta winna podlegać opodatkowaniu na takich samych zasadach jak pozostałe koszty, którymi Wnioskodawca obciąża:
Wobec powyższego kwota podatku od nieruchomości jako część kosztu utrzymania lokali użytkowych, podobnie jak opłata eksploatacyjna i fundusz remontowy, podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Z uwagi na fakt, iż opłaty eksploatacyjne, opłaty na fundusz remontowy oraz podatek od nieruchomości za lokale użytkowe podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%, brak jest podstaw prawnych do dokonania korekty podatku VAT należnego za okresy wstecz. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości dokonania korekty podatku należnego za okresy wstecz jest nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.