Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-273/08/MK
z 11 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-273/08/MK
Data
2008.08.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
objęcie udziałów
specjalna strefa ekonomiczna
sprzedaż udziałów
utrata prawa do zwolnienia
warunki zwolnienia


Istota interpretacji
Czy Jednostka będzie uprawniona do dalszego stosowania obecnego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli większość udziałów Spółki (100% - 1 udział) Spółki zostanie wniesione aportem do innych spółek z siedzibą w Polsce?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z planowanym zbyciem udziałów Spółki - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2008 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z planowanym zbyciem udziałów Spółki


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z o.o. prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jedyny udziałowiec Spółki planując restrukturyzację, rozważa wniesienie prawie wszystkich udziałów Spółki (100% - 1 udział, bez jednego udziału) aportem do innych spółek z siedzibą w Polsce.

Spółka korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że spełnia kryteria, które przewidziane dla kategorii małych i średnich przedsiębiorców.


W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie:


Czy Jednostka będzie uprawniona do dalszego stosowania obecnego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli większość udziałów Spółki (100% - 1 udział) Spółki zostanie wniesione aportem do innych spółek z siedzibą w Polsce...


Wnioskodawca wskazał na treść przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.


W ocenie Spółki, w przypadku przedsiębiorcy spełniającego kryteria małego lub średniego przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz działającego na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., zakres zwolnień podatkowych i warunki korzystania z nich określają:


  • przepis art. 5 ust. 1 oraz ust. 3-6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw w brzmieniu ustalonym od dnia 1 maja 2004 r. (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.),
  • przepis art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2001 r. (Dz. U. Nr 123. poz. 600 ze. zm.),
  • przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2001 r. (Dz. U. Nr 135, poz. 909 ze zm.) w zakresie, w jakim określają prawo do zwolnień.


Spółka podniosła, że zgodnie z powyższymi przepisami przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2001 r. w przypadku:


  • cofnięcia zezwolenia - zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw oraz z art. 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu ustalonym po 1 maja 2004 r. (rażące uchybienie warunkom zezwolenia, zaprzestanie działalności gospodarczej na terenie strefy, nieusunięcie uchybień stwierdzonych podczas kontroli),
  • sytuacji wymienionych w § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej korzystanie z innych ulg, odliczeń i zwolnień w podatku dochodowym,
  • sytuacji wymienionych w § 13 ww. rozporządzenia w takim zakresie, w jakim przypadki utraty zwolnień nie są sprzeczne z art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw,
  • zaistnienia sytuacji określonych w art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.


Ponadto Jednostka zauważyła, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., w okresie do dnia 31 grudnia 2011 albo do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy odpowiednio małym albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw.


Natomiast według przepisu art. 5 ust. 6 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:


  1. zostało zbytych 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1;
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1. połączyła się z inną spółka;
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1


  • przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.


Zdaniem Spółki, redakcja powyższego przepisu nie pozostawia wątpliwości, że tylko zbycie 100% udziałów skutkuje utratą prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Za zbycie należy również uznać wniesienie aportem udziałów do innej spółki, ponieważ w jego rezultacie dochodzi do przeniesienia własności udziałów.

Ponieważ udziałowiec Spółki nie zamierza wnieść aportem wszystkich udziałów Spółki do innych spółek, ale 100% minus 1 udział, dlatego Spółka nie utraci zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca zaznaczył, że w podobnej sprawie Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego wydał w dniu 2 grudnia 2005 r. postanowienie Nr PUS.I/423/71/05, w którym stwierdził, iż przeniesienie własności udziałów w ilości mniejszej niż 100% w formie wniesienia wkładu do nowego udziałowca lub ich sprzedaży, nie spowoduje utraty zwolnienia podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj