Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-846/08-04/IŚ
z 22 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-846/08-04/IŚ
Data
2008.08.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
dopłaty bezpośrednie
dotacja
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy środki przeznaczone na finansowanie innych uczestników projektu, przekazywane im bezpośrednio z rachunku bankowego Wnioskodawcy, stanowią przychód Wnioskodawcy w momencie otrzymania tych środków z Komisji Europejskiej i czy ewentualna dotacja z Ministerstwa nauki stanowić będzie przychód Wnioskodawcy? Czy wydatki sfinansowane środkami otrzymanymi z Komisji Europejskiej i Ministerstwa Nauki stanowić będą koszty uzyskania przychodu? Czy wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy w ramach umowy o pracę opłacane ze środków Komisji Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych? Czy instytut ma prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach finansowanych ze środków Komisji Europejskiej i środków z Ministerstwa nauki?



Wniosek ORD-IN 399 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 12.05.2008 r. (data wpływu 23.05.2008 r.) oraz piśmie z dnia 08.07.2008 r. Nr DN/1011/2008 (data nadania 09.07.2008 r., data wpływu 10.07.2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-846/08-2/IŚ z dnia 03.07.2008 r. (data nadania 04.07.2008 r., data doręczenia 07.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń pracowników w części sfinansowanej ze środków 7. Programu Ramowego UE – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.05.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń pracowników w części sfinansowanej ze środków 7. Programu Ramowego UE.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – I…w W… jest państwową osobą prawną działającą na podstawie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych. Przedmiotem działalności jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych.

Na podstawie złożonego wniosku i decyzji Komisji Europejskiej Instytut podpisał umowę o realizację w ramach 7. Programu Ramowego Badań grantu pod nazwą „Samoorganizujące się wieloskładnikowe struktury ze sterowalnymi niekonwencjonalnymi własnościami elektromagnetycznymi” (akronim E…), jako koordynator i jedyny beneficjent z Polski. Wnioskodawca nie otrzymał jeszcze podpisanego przez Komisję Europejską egzemplarza umowy. Termin rozpoczęcia umowy wyznaczony był na 1 maja 2008 roku.

Środki finansowe z Komisji Europejskiej dla wszystkich uczestników projektu będą przesyłane na wydzielony rachunek bankowy Wnioskodawcy w ciągu 4 lat. Zgodnie z zatwierdzonym przez Komisję Europejską kosztorysem Wnioskodawca będzie dysponował kwotą 3.899.550 euro z czego 1.058.974 euro na koszty Wnioskodawcy związane z realizacją projektu, a pozostałe środki w wysokości 2.840.576 euro zostaną przekazane pozostałym sześciu beneficjentom zagranicznym.

Kosztami Wnioskodawcy przy realizacji projektu będą wynagrodzenia pracowników z narzutami, zakupy materiałów, usług i aparatury naukowo – badawczej oraz koszty pośrednie takie jak: amortyzacja, energia elektryczna, cieplna, woda ziębnicza, gazy techniczne.

W związku z tym, że Komisja Europejska nie finansuje w 100% kosztów projektu, Wnioskodawca występuje do Ministra Nauki o dofinansowanie realizacji projektu europejskiego ze środków przewidzianych w budżecie państwa na finansowanie nauki. Finansowanie krajowe może dotyczyć jedynie wydatków Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 08.07.2008 r. Nr DN/1011/2008, stanowiącym uzupełnienie wniosku, przedstawiono ponadto następujące informacje:

Projekt o akronimie E… dotyczy badań nad otrzymywaniem nowych materiałów oraz technologii ich wytwarzania dla fotoniki/optoelektroniki (metamateriały) na drodze samo-organizacji materii. W ramach projektu zostanie wytworzona nowa wiedza na temat mechanizmów samo-organizacji w eutektykach hybrydowych. Będzie ona oparta na przesłankach teoretycznych oraz eksperymentalnych. Ideą tego projektu jest wykorzystanie po raz pierwszy mechanizmu samo-organizacji w celu przygotowania wielowymiarowych i wieloskładnikowych samo-organizujących się systemów o kontrolowanych fizykochemicznych i strukturalnych własnościach, o takich motywach geometrycznych, które pozwolą na wygenerowanie nowych, oryginalnych, przewidywalnych i kontrolowanych elektromagnetycznych właściwości.

Zgodnie z zasadami, przyjętymi w 7. Ramowym Programie Badań, Komisja Europejska przekazuje na zasadzie prefinansowania (I rata w okresie 45 dni od podpisania umowy na finansowanie pierwszych 18 miesięcy realizacji projektu) środki finansowe na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy. Środki wpływają bezpośrednio z Komisji Europejskiej i z tych środków będą finansowane wynagrodzenia pracowników.

Wnioskodawca będzie otrzymywał środki finansowe z 7. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technologicznego (S F P), z programu szczegółowego Współpraca (C), z 4. obszaru tematycznego Nanonauki, Nanotechnologie, Materiały i Nowe Technologie Produkcyjne (Nanosciences, Nanotechnologies, Materials and New Production Technologies - NMP).

Cele projektu będą realizowane we współpracy z 6 jednostkami naukowymi z innych państw europejskich. Wnioskodawca jest beneficjentem, a także koordynatorem projektu.

W przypadku Wnioskodawcy, bezpośrednimi wykonawcami będzie określona grupa pracowników naukowych, badawczo-technicznych i inżynieryjno-technicznych, pod kierunkiem koordynatora projektu. Stanowią oni wysokospecjalizowaną kadrę naukową. Są autorami wielu prac naukowych i publikacji w specjalistycznych czasopismach. Umowa dotycząca projektu E… jest wynikiem złożonego przez nich wniosku do Komisji Europejskiej. Pracownicy mają obowiązek prowadzić indywidualne karty pracy, z wykazaniem liczby godzin przepracowanych każdego dnia na rzecz określonego zadania tego projektu (tzw. workpackage), potwierdzonych przez koordynatora projektu. Na podstawie godzin, wykazanych w tych kartach pracy będą dokonywane wypłaty wynagrodzeń za odpowiednią liczbę przepracowanego czasu w danym miesiącu. Naliczenie płac, dotyczące projektu, finansowanego przez Komisję Europejską, następować będzie na wyodrębnionych listach płac. Dotyczy to tylko płac osób, które bezpośrednio realizują cel projektu (prace o charakterze pomocniczym, administracyjnym, obsługi czy ekonomiczne nie mogą być finansowane w tym projekcie ze środków unijnych bezpośrednio; stanowią koszty pośrednie, a tym samym podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym). Wynagrodzenie naliczane i wypłacane jest w Instytucie na podstawie obowiązującego Układu Zbiorowego Pracy, zarejestrowanego w PIP, indywidualnych umów o pracę, określających wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatków funkcyjnych i premiowych.

Zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej, w okresach sprawozdawczych, obejmujących 1-18 miesiąc; 19-36 miesiąc oraz 37-48 miesiąc, Wnioskodawca będzie musiał przedstawiać bezpośrednio Komisji Europejskiej szczegółowe sprawozdania merytoryczne i finansowe, w tym wykazy osób, zawierające imiona, nazwiska, liczby godzin przepracowanych w każdym zadaniu oraz kwoty wynagrodzeń za tę pracę, łącznie z narzutami np. składkami ZUS. Sprawozdania będą badane przez niezależnych, zewnętrznych audytorów. Mogą również podlegać dodatkowemu audytowi europejskiemu, na zlecenie Komisji Europejskiej.

Wnioskodawca podpisał umowę o realizację projektu z Wspólnotą Europejską (E C) reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich (C of the E C).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy środki przeznaczone na finansowanie innych uczestników projektu, przekazywane im bezpośrednio z rachunku bankowego Wnioskodawcy, stanowią przychód Wnioskodawcy w momencie otrzymania tych środków z Komisji Europejskiej i czy ewentualna dotacja z Ministerstwa nauki stanowić będzie przychód Wnioskodawcy...
  2. Czy wydatki sfinansowane środkami otrzymanymi z Komisji Europejskiej i Ministerstwa Nauki stanowić będą koszty uzyskania przychodu...
  3. Czy wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy w ramach umowy o pracę opłacane ze środków Komisji Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...
  4. Czy instytut ma prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach finansowanych ze środków Komisji Europejskiej i środków z Ministerstwa nauki...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie trzecie. Wniosek w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie trzeciego pytania wynagrodzenia pracowników są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części sfinansowanej ze środków pochodzących z Komisji Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12 ust 1 ww. ustawy, tj. przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanymi przez niego programami.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Jak przedstawiono we wniosku, Wnioskodawca na podstawie złożonego wniosku i decyzji Komisji Europejskiej podpisał umowę o realizację w ramach 7. Programu Ramowego Badań grantu, pod nazwą „Samoorganizujące się wieloskładnikowe struktury ze sterowalnymi niekonwencjonalnymi własnościami elektromagnetycznymi”, jako koordynator i jedyny beneficjent z Polski.

Środki finansowe z Komisji Europejskiej będą przesyłane na wydzielony rachunek bankowy Wnioskodawcy w ciągu 4 lat. Zgodnie z zatwierdzonym przez Komisję Europejską kosztorysem Wnioskodawca będzie dysponował kwotą 3.899.550 euro z czego 1.058.974 euro na koszty Wnioskodawcy związane z realizacja projektu, a pozostałe środki w wysokości 2.840.576 euro zostaną przekazane pozostałym sześciu beneficjentom zagranicznym.

Zgodnie z zasadami, przyjętymi w 7. Ramowym Programie Badań, Komisja Europejska przekazuje na zasadzie prefinansowania (I rata w okresie 45 dni od podpisania umowy na finansowanie pierwszych 18 miesięcy realizacji projektu) środki finansowe na wyodrębniony rachunek bankowy Instytutu. Środki wpływają bezpośrednio z Komisji Europejskiej i z tych środków będą finansowane wynagrodzenia pracowników.

Instytut będzie otrzymywał środki finansowe z 7. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technologicznego, z programu szczegółowego Współpraca, z 4. obszaru tematycznego Nanonauki, Nanotechnologie, Materiały i Nowe Technologie Produkcyjne (N, N, M and N P T - NMP).

Bezpośrednimi wykonawcami będzie określona grupa pracowników Wnioskodawcy. Pracownicy są zobowiązani do prowadzenia indywidualnych kart pracy, z wykazaniem liczby godzin przepracowanych każdego dnia na rzecz określonego zadania ujętego w projekcie, potwierdzonych przez koordynatora projektu. Na podstawie godzin, wykazanych w kartach pracy będą dokonywane wypłaty wynagrodzeń za odpowiednią liczbę przepracowanego czasu w danym miesiącu. Naliczenie płac, dotyczące projektu, finansowanego przez Komisję Europejską, następować będzie na wyodrębnionych listach płac. Dotyczy to tylko płac osób, które bezpośrednio realizują cel projektu (prace o charakterze pomocniczym, administracyjnym, obsługi czy ekonomiczne nie mogą być finansowane w tym projekcie ze środków unijnych bezpośrednio; stanowią koszty pośrednie, a tym samym podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym). Wynagrodzenie naliczane i wypłacane jest na podstawie obowiązującego Układu Zbiorowego Pracy, zarejestrowanego w Państwowej Inspekcji Pracy, indywidualnych umów o pracę, określających wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatków funkcyjnych i premiowych.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenia pracowników bezpośrednio realizujących cele programu korzystają ze zwolnienia przedmiotowego wymaga analizy sposobu finansowania projektu.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Komisja Europejska przekazuje środki finansowe na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy na zasadzie prefinansowania (I rata w okresie 45 dni od podpisania umowy na finansowanie pierwszych 18 miesięcy realizacji projektu) co oznacza, że do momentu otrzymania środków z Komisji Europejskiej, wydatki, a w tym również ewentualnie wypłacone pracownikom w tym okresie wynagrodzenia będą finansowane z innych środków niż pomoc bezzwrotna. W takiej sytuacji wypłacone wynagrodzenia nie mogłyby podlegać zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ środki finansowe pochodziłyby z innego źródła niż wskazanego w przepisie. Zatem jeżeli w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wypłaty, wynagrodzenia nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, tj. ze środków programów ramowych badań, wynagrodzenia te nie spełniają warunków do zwolnienia ich z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostanie fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Natomiast w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez Wnioskodawcę wypłaty, wynagrodzenia są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, tj. ze środków programów ramowych badań to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem jednakże, że pracownicy którzy je otrzymują bezpośrednio realizują cel programu.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pracownicy Wnioskodawcy są osobami bezpośrednio realizującymi cele programu. Mają oni obowiązek prowadzić indywidualne karty pracy, dokumentujące czas przeznaczony na realizację projektu i będące jednocześnie podstawą do naliczenia wynagrodzenia.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Reasumując należy stwierdzić, iż wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, w sytuacji gdy spełnione są łącznie obie przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj