Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1010/12/PC
z 13 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 03 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 13 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie wyliczenia wartości potrąconego podatku u źródła (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie wyliczenia wartości potrąconego podatku u źródła.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej „ZSA”) jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. ZSA udzieliła pożyczki podmiotowi powiązanemu z siedzibą na Ukrainie (dalej „ZUA”). Pożyczka została udzielona w USD. Do umowy pożyczki został sporządzony aneks, który wydłużył okres spłaty pożyczki oraz zmienił numery rachunków bankowych przeznaczonych do obsługi pożyczki. Omyłkowo w aneksie w miejscu rachunku bankowego właściwego dla ZSA wskazano rachunek bankowy należący do krajowej spółki powiązanej (dalej „Spółka”). ZUA spłaciła pożyczkę wraz z odsetkami (w USD) dokonując transferu środków na konto wskazane w aneksie do umowy pożyczki, tj. konto Spółki, a nie na rachunek bankowy ZSA. W związku z nienależnym wpływem Spółka przekazała środki pieniężne otrzymane od ZUA do ZSA.

Zgodnie z Konwencją między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 12 stycznia 1993 r., ZUA potrąciła podatek u źródła od wypłacanych odsetek w wysokości 10%. W dokumentach dotyczących zapłaty podatku, sporządzanych zgodnie z przepisami ukraińskimi, jako podatnik podatku u źródła z tytułu odsetek wskazano ZSA.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób dokonać prawidłowego obliczenia wartości potrąconego podatku u źródła, jaka może pomniejszyć podatek dochodowy od osób prawnych ZSA (odsetki naliczone i zapłacone w USD, natomiast podatek u źródła z tytułu odsetek odprowadzony przez ZUA w UAH)?

(pytanie oznaczone we wniosku numerem 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, przy obliczaniu kwoty podatku u źródła, jaka następnie zostanie odliczona od podatku dochodowego od osób prawnych, należy uwzględniać dwa ograniczenia wynikające z przepisów podatkowych, tj. kwota podatku u źródła nie może przekroczyć:

  1. 10% przychodu podatkowego ZSA z tytułu odsetek (wysokość podatku powinna być pobrana zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania);
  2. kwoty podatku u źródła rzeczywiście zapłaconego przez ZUA.

Zgodnie z art. 20 ust. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.), obliczając wielkość odliczenia, kwotę podatku u źródła zapłaconego w obcym państwie oraz osiągniętego dochodu z tytułu odsetek przelicza się na PLN według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty zagranicznego podatku, przy czym w praktyce za dzień zapłaty podatku uznaje się dzień wpływu na rachunek polskiego podatnika zagranicznego przychodu (kwoty odsetek). Przyjmuje się przy tym, że przez zapłatę podatku rozumie się potrącenie (pobranie) jego wartości z kwoty wypłacanej na rzecz pożyczkodawcy (wtedy uprawniony do otrzymania odsetek - pożyczkodawca, ponosi ciężar ekonomiczny zapłaty podatku), a nie przekazanie tego podatku przez płatnika do lokalnego urzędu skarbowego. Podatnik nie powinien bowiem ponosić ryzyka zmiany kursu waluty w stosunku do podatku u źródła już pobranego z wynagrodzenia, ale nie przekazanego jeszcze do właściwego urzędu skarbowego.

Zatem, kwota podatku u źródła powinna zostać obliczona według średniego kursu NBP USD do PLN z dnia poprzedzającego wpływ odsetek na konto bankowe ZSA, przy zastosowaniu proporcji, tj. przy założeniu, że środki pieniężne, które wpłynęły na konto stanowią 90% kwoty odsetek (według powyższej metodologii została wyliczona kwota A).

Odliczeniu od podatku nie może podlegać kwota podatku u źródła większa niż rzeczywiście zapłacona w obcym państwie. ZUA dokonała zapłaty podatku u źródła z tytułu odsetek w UAH. Wartość faktycznie zapłaconego podatku u źródła na Ukrainie zostanie zweryfikowana poprzez zastosowanie kursu NBP UAH do PLN z dnia poprzedzającego wpływ odsetek na rachunek bankowy ZSA (według powyższej metodologii została wyliczona kwota B).

W dalszym kroku ZSA dokona porównania tych dwóch kwot - jeśli kwota B jest wyższa niż kwota A, do odliczenia przyjmujemy kwotę A. Jeśli kwota B jest niższa niż kwota A, to do odliczenia przyjmujemy kwotę B.

W opinii ZSA powyższy sposób przeliczenia kwoty podatku u źródła jest zasadny z punktu widzenia powołanych przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1, 2,4 i 5, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj