Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1010/08-4/GD
z 18 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1010/08-4/GD
Data
2008.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
akcyza
biokomponenty
ewidencja
paliwo


Istota interpretacji
Czy planowana metoda przeliczania ilości biokomponentu przy zastosowaniu „Współczynnika korekcyjnego do obliczania zawartości FAME" jest prawidłowa dla wszystkich temperatur rzeczywistych, w których następować będzie pomiar objętości i może być podstawą dokonywania zapisów w ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do której prowadzenia zobowiązana jest Spółka?



Wniosek ORD-IN 645 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 roku (data wpływu 26.05.2008 r.), uzupełnionym na wezwanie w dniu 28.07.2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 roku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 28.07.2008r. na wezwanie znak IPPP1/443-1010/08-2/GD z dnia 09.07.2008r. (doręczone w dniu 18.07.2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem zajmującym się składowaniem i przeładunkiem produktów paliwowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka przygotowała i wdraża do realizacji przedsięwzięcie polegające na komponowaniu paliw ciekłych z zawartością biokomponentów.

W związku z faktem, że podstawowym obszarem działalności Spółki jest składowanie i przeładunek produktów paliwowych należących do innych podmiotów (kontrahentów Spółki) komponowanie dokonywane przez Spółkę będzie polegać na mieszaniu w bazach Spółki wyłącznie produktów dostarczonych przez kontrahentów Spółki tj. cudzych paliw (oleju napędowego) z cudzymi biokomponentami (estrami metylowymi wyższych kwasów tłuszczowych, dalej FAME). Rola Spółki będzie ograniczona do wykonania na rzecz swoich kontrahentów usługi polegającej na przyjęciu dostarczonych przez kontrahentów produktów wyjściowych (oleju napędowego i FAME), skomponowania z nich mieszaniny (paliwa ciekłego z dodatkiem biokomponentów) oraz do wydania skomponowanej mieszaniny kontrahentom według ich zleceń, przy czym Spółka będzie pełnić, więc rolę techniczną tj. świadczyć usługę związaną z posiadaną przez siebie infrastrukturą, do której to usługi znajdą zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego o umowie o dzieło realizowanej z materiałów zamawiającego (kontrahenta).

Komponowanie paliw ciekłych z zawartością biokomponentów będzie odbywać się przy ich wydawaniu z baz (składów podatkowych) Spółki. Mieszanie będzie odbywać się metodą „on-line". Produkt główny (olej napędowy) oraz biododatek (FAME) będą magazynowane w osobnych zbiornikach, a ich połączenie (mieszanie) będzie dokonywane podczas załadunku autocystern drogowych, wywożących skomponowane paliwo ciekłe do wskazanych przez kontrahenta odbiorców. Załadunek (nalew) autocystern odbywać się będzie na terenie składów podatkowych Spółki. W szczególności do rurociągu podającego do autocystern produkt główny podawana będzie odpowiednia ilość biokomponentu, w proporcjach żądanych przez kontrahenta Spółki, tak aby podawana do autocystern mieszanina cechowała się wymaganą przez kontrahenta zawartością biokomponentu.

W przypadku wyprowadzeń paliw ze składów podatkowych Spółki poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podatek akcyzowy jest deklarowany i wpłacany do budżetu państwa przez właścicieli tych paliw (kontrahentów Spółki), gdyż to właściciele towarów dokonują wyprowadzenia paliw i sprzedaży ich na rynek. To samo będzie dotyczyć paliw ciekłych z dodatkiem biokomponentów, które będą komponowane na składach Spółki i są przedmiotem niniejszego wniosku.

Tym niemniej dane uzyskane z ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej na składach podatkowych Spółki będą służyć kontrahentom Spółki (właścicielom wyrobów dokonujących zapłaty podatku od paliw przy ich wyprowadzeniu z baz Spółki) do określania kwoty akcyzy do zapłaty w odniesieniu do wyprowadzanych paliw. Dotyczy to w szczególności danych niezbędnych do wyliczenia kwot ulgi przysługującej przy zapłacie akcyzy od tych paliw zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. W szczególności, ewidencja prowadzona na składach podatkowych Spółki będzie służyć do wyliczenia ilości biokomponentów dodanych do paliw ciekłych w trakcie przeprowadzanego na jej bazach procesu ich komponowania.

Spółka planuje wdrożenie następującej metody służącej do określania zawartości biokomponentów (FAME) w paliwach ciekłych wydawanych z jej baz oraz do ewidencjonowania czynności na składzie w systemie SAP pełniącym rolę ewidencji wyrobów akcyzowych na składzie podatkowym.

Podstawowym założeniem tej metody jest wyznaczanie ilości biokomponentów dodanych do paliw ciekłych na podstawie ilości biokomponentu dodanego do rurociągu z paliwem w trakcie komponowania on-line.

Podczas podawania biokomponentu do rurociągu z paliwem nastąpi (przed jego dodaniem do paliwa płynącego w rurociągu) pomiar ilości dodawanego biokomponentu w temperaturze rzeczywistej (od - 20 do 40 stopni Celsjusza). Biokomponent po pomiarze będzie podawany do linii głównego produktu, gdzie połączy się z głównym produktem (olejem napędowym), a powstała w ten sposób mieszanina będzie wydawana na autocysterny.

W przypadku biokomponentu w postaci estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych (FAME) wyznaczenie jego ilości podawanej do komponowania będzie dokonywane poprzez pomiar objętości i gęstości biokomponentu w temperaturze rzeczywistej na przepływomierzu, po czym nastąpi obliczenie gęstości w temperaturze 15 stopni Celsjusza i na podstawie tak wyznaczonej gęstości będzie wyliczona objętość biokomponentu w temperaturze 15 stopni Celsjusza.

Obliczenie gęstości w temperaturze 15 stopni Celsjusza a następnie objętości w temperaturze 15 stopni Celsjusza będzie dokonywane przy pomocy systemów elektronicznych na podstawie „Współczynnika korekcyjnego do obliczania gęstości FAME" zamieszczonego w Załączniku C do Polskiej Normy PN-EN 14214.

Tak wyznaczona objętość podanego do rurociągu FAME zostanie odniesiona do całkowitej ilości paliwa ciekłego tj. ilości mieszaniny wynikającej z połączenia oleju napędowego i FAME wydanej na autocysternę kontrahenta. Ilość gotowej mieszaniny (zawierającej do 5 % FAME) zostanie zmierzona na przepływomierzu i następnie wyznaczona w temperaturze 15 stopni Celsjusza. Obliczenie objętości wydanego paliwa ciekłego w temperaturze 15 stopni Celsjusza nastąpi przy zastosowaniu tablic przeliczeniowych dla produktów naftowych, o których mowa w Polskiej Normie PN - ISO 91-1 tj. tablic 53B oraz 54B zawartych w tablicach przeliczeniowych API-ASTM-IP dla przetworów naftowych.

W wyniku opisanych powyżej operacji zostaną uzyskane dwie wielkości (obie wyrażone w litrach w temperaturze 15 stopni Celsjusza), ilość zużytego (dodanego) FAME oraz ilość uzyskanego paliwa ciekłego. Wielkości te posłużą do:

  1. oceny czy uzyskana mieszanina kwalifikuje się do zastosowania zwolnienia określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień tj. czy zawartość biokomponentu w mieszaninie przekracza 2%
  2. do obliczenia kwoty ulgi przysługującej przy zapłacie akcyzy od tej mieszaniny tj. ilości litrów biokomponentów dodanych w celu uzyskania tej mieszaniny.

Opisywana metoda zakłada, że najpierw kontrahenci Spółki złożą dyspozycję wydania danego paliwa ciekłego z zawartością biokomponentu. Dyspozycja taka będzie zawierać „przepis", w jakich proporcjach na bazie Spółki powinien zostać połączony olej napędowy oraz FAME aby uzyskać mieszaninę o parametrach określonych w dyspozycji po czym nastąpi nalew.

Całością wydawania i komponowania paliwa ciekłego z zawartością biokomponentu będzie sterować tzw. automatyka nalewu tj. sterowniki Accuload III. Infrastruktura ta podczas komponowania przekaże do systemu SAP działającego bazie magazynowej Spółki informacje na temat ilości dodanego FAME (obliczonej w sposób opisany powyżej) oraz ilości mieszaniny podanej do cysterny (też obliczonej w sposób wykazany powyżej). Ilość wykorzystanego podczas komponowania paliwa ciekłego zostanie obliczona poprzez odjęcie od objętości uzyskanego wyrobu gotowego (paliwa ciekłego z dodatkiem biokomponentu) objętości dodanego biokomponentu. Informacje te będą trwale zapisane w systemie SAP pełniącym w bazie magazynowej Spółki rolę ewidencji czynności na składzie podatkowym dla celów podatku akcyzowego.

W systemie SAP zostaną więc zapisane dane, wyznaczone w sposób opisany powyżej (w litrach w temperaturze 15 stopni Celsjusza oraz w litrach w temperaturze rzeczywistej):

  • ilości FAME wydanego do autocysterny do komponowania;
  • ilości uzyskanego w wyniku komponowania paliwa ciekłego z dodatkiem biokomponentu;
  • ilości paliwa ciekłego użytego w procesie komponowania.

Wyżej wskazane dane znajdą odzwierciedlenie na Dowodzie Wydania. Dowód Wydania, wytworzony za pomocą SAP działającego na bazie magazynowej Spółki z podaną ilością wydanego produktu oraz podaną ilością dodanych biokomponentów będzie podstawą do określenia przez kontrahentów Spółki ilości wyprowadzanych przez nich z baz magazynowych Spółki paliw ciekłych z zawartością biokomponentów oraz ilości dodanego do tych paliw FAME.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy planowana metoda przeliczania ilości biokomponentu przy zastosowaniu „Współczynnika korekcyjnego do obliczania zawartości FAME" jest prawidłowa dla wszystkich temperatur rzeczywistych, w których następować będzie pomiar objętości i może być podstawą dokonywania zapisów w ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do której prowadzenia zobowiązana jest Spółka ...

Czy planowana metoda wyliczania ilości produktu gotowego tj. mieszaniny paliw ciekłych i biokomponentu, ilości dodanego biokomponentu oraz ilości oleju napędowego wydanego do komponowania jest prawidłowa i może być podstawą dokonywania zapisów w ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do której prowadzenia zobowiązana jest Spółka ...

Czy dokonywanie w SAP zapisów według tej metody jest prawidłowe biorąc pod uwagę, że SAP pełni na składach podatkowych Spółki rolę ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ...

Czy zapisy w SAP (ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej na składach podatkowych Spółki) dokonywane na zasadach opisanych w niniejszym wniosku mogą być podstawą dla jej kontrahentów będących podatnikami akcyzy od wyprowadzonych przez nich paliw, do określania zawartości biokomponentów dodanych do paliw ciekłych, a w konsekwencji stosowania zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień ...

Spółka stoi na stanowisku, że metodologia określania ilości biokomponentów dodanych do oleju napędowego, opisana w stanie faktycznym jest prawidłowa i może być podstawą do prowadzenia w systemie SAP ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na składzie podatkowym.

Planowana przez Spółkę metoda prowadzi, bowiem do prawidłowego wyznaczenia ilości FAME dodanego do paliw ciekłych. W rezultacie jej zastosowania można bowiem określić wyrażoną w litrach w temperaturze 15 stopni Celsjusza ilość FAME, która posłużyła do skomponowania określonej ilości paliwa ciekłego z zawartością FAME. Wartość ta wynikająca z programu SAP tj. ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej na składach podatkowych Spółki może, więc być dla jej kontrahentów podstawą do określania zawartości biokomponentów dodanych do paliw ciekłych, o której mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zdaniem Spółki, planowana przez nią do wdrożenia metoda określania ilości dodanego FAME w litrach w 15 stopniach Celsjusza jest prawidłowa także w zakresie użycia do przeliczania ilości biokomponentu „Współczynnika korekcyjnego do obliczania zawartości FAME".

Zgodnie z art. 64 ustawy o akcyzie podstawą opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych jest liczba litrów gotowego wyrobu w temperaturze 15 stopni Celsjusza. Powstaje więc do rozstrzygnięcia kwestia, w jaki sposób powinna być wyznaczona ilość dodanego FAME w litrach w temperaturze referencyjnej.

Zdaniem Spółki przy określaniu objętości w 15 stopniach Celsjusza do „czystego" FAME nie powinny być używane tablice przeliczeniowe API-ASTM-IP dla przetworów naftowych. Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych cechują się bowiem odmiennymi od przetworów właściwościami fizykochemicznymi stąd zastosowanie tablic przeliczeniowych API-ASTM-IP prowadziłoby do nieprawidłowych wyników.

Dla określenia objętości FAME w 15 stopniach Celsjusza powinien być, zdaniem Spółki, stosowany „Współczynnik korekcyjny do obliczania gęstości FAME" zawarty w Załączniku C do Polskiej Normy PN-EN 14214. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy z 12 września 2002 r. o normalizacji stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne, a zastosowanie Polskich Norm, o ile nie nakazują tego przepisy prawa leży w gestii umawiających się stron. Stosowanie norm jest obowiązkowe jedynie wtedy, jeśli zostaną one powołane w ustawach lub na mocy odpowiednich rozporządzeń właściwych ministrów. Stosowanie tego współczynnika nakazuje natomiast rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakościowych biokomponentów. Na mocy tego rozporządzenia współczynnik jest więc stosowany dla określania parametrów, którym powinien odpowiadać FAME dla wypełnienia wymagań jakościowych.

Zdaniem Spółki obliczanie gęstości FAME dla celów spełnienia wymogów jakościowych oraz określenia ilości FAME dodawanego do paliw ciekłych, a tym samym kwoty zwolnienia z akcyzy powinno następować na podstawie tej samej jednolitej metody. Przyjęcie odmiennego poglądu w tym zakresie, wobec braku wyraźnego przepisu nakazującego stosowanie różnych metod musiałby prowadzić zdaniem Spółki do wniosku o niespójności przepisów akcyzowych.

Spółka pragnie podkreślić, że obowiązujące przepisy w zakresie opodatkowania akcyzą oraz przepisy o wymaganiach jakościowych dla biokomponentów nie określają innego sposobu określania ilości FAME w temperaturze 15 stopni Celsjusza niż wskazany „Współczynnik korekcyjny do obliczania gęstości FAME" zawarty w Polskiej Normie. Również Polskie Normy, które są w praktyce pomocniczo stosowane dla określania właściwości fizykochemicznych wyrobów akcyzowych nie przewidują innego sposobu obliczania gęstości tych wyrobów w danej temperaturze. Współczynnik jest wiec jedynym normatywnym sposobem obliczania gęstości FAME w temperaturze 15 stopni Celsjusza.

Należy zauważyć, że zgodnie z załącznikiem C do Polskiej Normy PN-EN 14214 „Współczynnik korekcyjny do obliczania gęstości FAME" znajduje zastosowanie w zakresie temperatur od 20 do 60 stopni Celsjusza. Komponowanie przez Spółkę paliw będzie odbywać się na bazach Spółki 365 dni w roku 24 godziny na dobę, oznacza że jedynie w części przypadków temperatura mieszanego biokomponentu będzie mieściła się w zakresie wskazanym dla tego współczynnika.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż przepisy akcyzowe nie nakazują stosowania określonej metody dla określenia ilości wyrobów w litrach w temperaturze referencyjnej i jednocześnie przepisy nie wskazują innej metody obliczania gęstości, niż „Współczynnik korekcyjny do obliczania gęstości FAME". Pokreślić również należy, że przyjęta dla stworzenia wzoru metodologia obliczenia średniego współczynnika korekcyjnego dla spektrum temperatur wynoszącego 40 stopni zapewnia zdaniem Spółki prawidłowość wyniku (przy odchyleniu standardowym wynoszącym 1,2%) obliczania gęstości FAME również w innych temperaturach badania niż od 20 do 60 stopni Celsjusza.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi więc na stanowisku, że wobec braku sprecyzowanej metody obliczania gęstości FAME w temperaturze 15 stopni Celsjusza dla całego zakresu temperatur wykonanego badania prawidłowe jest stosowanie współczynnika określonego w Polskiej Normie PN-EN 14214 oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakościowych biokomponentów dla wszystkich temperatur przeprowadzonego badania dla celu obliczenia ilości FAME dodawanego do paliw ciekłych, a tym samym dla określenia zwolnienia z akcyzy z tego tytułu.

Spółka informuje, że stan faktyczny będący przedmiotem niniejszego wniosku jest również przedmiotem wniosków o indywidualną interpretację prawa podatkowego, które zostały złożone przez właścicieli wyrobów tj. podatników akcyzy z tytułu wyprowadzeń paliw ciekłych z zawartością biokomponentów ze składów podatkowych Spółki, Podmioty te w złożonych przez siebie wnioskach zwróciły się o potwierdzenie stanowiska, iż planowy do wdrożenia na składach podatkowych Spółki system obliczania, ewidencjonowania i raportowania ilości biokomponentu dodanych do paliw ciekłych jest prawidłowy i może być dla tych podmiotów podstawą do stosowania i rozliczania ulgi określonej w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Spółka we wniosku wskazuje, iż komponowanie paliw będzie odbywać się w bazach Spółki 365 dni w roku 24 godziny na dobę wobec czego proces mieszania paliw oraz pomiar składników jak i produktu finalnego będzie odbywał się w różnych temperaturach.

Zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 259 ze zm.) podstawą opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych jest liczba litrów gotowego wyrobu w temperaturze 15 °C, a w przypadku ciężkich olejów opałowych, gazu płynnego i metanu jest liczba kilogramów gotowego wyrobu.

Zatem w celu określenia podstawy opodatkowania paliw zgodnie z zaprezentowanym powyżej przepisem, należy przeliczyć rzeczywiście stwierdzoną objętość wyprodukowanego paliwa na objętość gotowego wyrobu w temperaturze 15 °C.

Spółka słusznie wskazuje, iż w przepisach prawa podatkowego nie wskazano metody określania ilości wyrobu gotowego w temperaturze 15 °C. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 lutego 2007 roku w sprawie metod badania jakości paliw ciekłych (Dz. U. Nr 44 poz. 281), gęstość biopaliw ustala się m. in. w oparciu o wzór określony w załączniku C do normy PN-EN 14214.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka w celu przeliczania objętości będzie stosować ww. wzór, wobec czego należy zgodzić się zaprezentowaną we wniosku metodą określania ilości wyrobu gotowego dla celów podatkowych.

Ponadto w opisie stanu faktycznego Spółka wskazuje, iż w celu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych na składzie podatkowym wykorzystuje system o nazwie SAP. Z opisu zawartego we wniosku wynika również, iż do tego systemu wprowadzane są informacje dotyczące procesu dodawania biokomponentu do paliw ciekłych. W systemie zostają zapisane dane dotyczące ilości biokomponentu wydanego do produkcji, ilości uzyskanego w wyniku produkcji paliwa ciekłego z dodatkiem biokomponentu, ilości paliwa ciekłego użytego w procesie komponowania.

Zgodnie z treścią § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz. 744 ze zm.), prowadzący skład podatkowy obowiązany jest prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zharmonizowanych:

  1. wyprodukowanych lub przetworzonych w składzie podatkowym;
  2. przyjętych do składu podatkowego;
  3. wydanych ze składu podatkowego;
  4. wykorzystanych na własny użytek.

Wpisów do ewidencji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu.

Jednakże podkreślenia wymaga, iż w celu zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego zawartego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity z 2006 roku Dz. U. Nr 72 poz. 500 ze zm.), podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący biopaliwa ma prowadzić dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów (§ 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia).

Zatem w ocenie tutejszego organu, opisana we wniosku ewidencja SAP prowadzona w składzie podatkowym niewątpliwie jest ewidencją wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, jednakże nie stanowi dokumentacji technicznej wskazującej na sposób wytworzenia paliw ciekłych z dodatkiem biokomponentów i zawartość w nich biokomponentów.

W powołanym rozporządzeniu Minister Finansów uzależnił zwolnienie od akcyzy od prowadzenia przez producenta paliw odpowiedniej dokumentacji technicznej i to z treści przedmiotowej dokumentacji, a nie z treści ewidencji muszą wynikać informacje dotyczące sposobu wytworzenia wyrobów akcyzowych oraz dane niezbędne do określenia podstawy zwolnienia od akcyzy.

W przepisach regulujących opodatkowanie wyrobów akcyzą brak jest definicji legalnej pojęcia dokumentacji technicznej. Stąd też, zgodnie z ogólnymi regułami wykładni prawa podatkowego należy zastosować wykładnie gramatyczną. Definicja pojęcia dokumentacji technicznej zawarta jest między innymi w Słowniku języka polskiego pod red. M. Szymczaka, Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o., Warszawa 1995 r. t. I s. 392. Dokumentacja techniczna to „ogół dokumentów zawierających opis procesu technologicznego, niezbędny do wyprodukowania jakiegoś wyrobu, do wybudowania jakiegoś obiektu; plany, projekty, rysunki, kosztorysy”. Ponadto zgodnie z treścią wymienionego słownika, zawartą na stronie 527, ewidencja to „wykaz, spis zawierający dane dotyczące liczby i ruchu ludności, rzeczy lub spraw”.

Stosownie do powyższego, w języku polskim znaczenie pojęć dokumentacji technicznej i ewidencji nie jest tożsame. Pierwsze odnosi się do procesu produkcji wyrobów, a drugie do wykazu wyrobów. W takim znaczeniu pojęcia te zostały odpowiednio zastosowane w przepisach § 12 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zatem nie ulega wątpliwości, iż omawiana ewidencja będzie częścią składową takiej dokumentacji, gdyż rejestruje proces łączenia paliwa ciekłego z biokomponentem, określa ilość użytych poszczególnych składników jak również ilość produktu finalnego jednakże nie będzie dokumentacją techniczną, która jest warunkiem do uzyskania zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Podkreślenia wymaga również, iż nie będzie dokumentacją techniczną wskazującą na sposób wytworzenia paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów wydany dla właściciela biopaliw dowód wydania wskazany we wniosku, na podstawie którego ma być obliczana wartość zwolnienia biopaliw od podatku akcyzowego.

Reasumując stwierdza się, iż metoda określania ilości wyprodukowanego paliwa z udziałem biokomponentów w temperaturze 15 °C zaprezentowana we wniosku zdaniem tutejszego organu jest prawidłowa. Jednakże w związku z faktem, iż ewidencji prowadzonej w składzie podatkowym SAP nie można uznać za dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów, stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Ponadto w związku z faktem, iż omawiana ewidencja nie może być uznana za dokumentację techniczną, nie będzie spełniony warunek zwolnienia paliw z dodatkiem biokomponentów, o którym mowa w § 12 ust. 3 pkt. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zarówno dla prowadzącego skład podatkowy jak i właściciela towaru.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj