Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-887/08-2/GD
z 6 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-887/08-2/GD
Data
2008.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej


Słowa kluczowe
obowiązek
podatek akcyzowy
prawa
spółki


Istota interpretacji
Czy po połączeniu Spółka będzie mogła prowadzić działalność w składzie podatkowym (bez zmiany miejsca jego prowadzenia) bez konieczności zamknięcia ww. składu i uzyskiwania nowego zezwolenia?



Wniosek ORD-IN 291 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2008 r. (data wpływu 9 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące praw i obowiązków następcy prawnego w zakresie kontynuowania działalności w ramach zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wydanego przejętej Spółce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczący praw i obowiązków następcy prawnego w zakresie kontynuowania działalności w ramach zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wydanego przejętej Spółce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza połączyć się poprzez tzw. przejęcie ze Spółką X, przy czym w ramach prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa Spółka przejmowana prowadzi skład podatkowy. Po połączeniu Spółka. zamierza kontynuować działalność prowadzoną w składzie podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po połączeniu Spółka będzie mogła prowadzić działalność w składzie podatkowym (bez zmiany miejsca jego prowadzenia) bez konieczności zamknięcia ww. składu i uzyskiwania nowego zezwolenia...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki kwestie związane z prawami i obowiązkami podatkowymi następców prawnych, w tym podmiotów łączących się reguluje ustawa Ordynacja podatkowa w rozdziale 14. Zgodnie z brzmieniem art. 93 § 1 wymienionej ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Stosownie do § 2 ww. przepisu zaprezentowaną zasadę stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej, czyli dokładnie do takiej sytuacji, jaka ma wystąpić w przypadku inkorporacji X przez Spółkę. Ponadto przepis art. 93d cytowanej ustawy stanowi wprost, że przepisy art. 93 - 93c, czyli te, które umożliwiają spółce przejmującej wejście w podatkowe prawa i obowiązki Spółki przejmowanej, mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Biorąc powyższe regulacje prawne pod uwagę, należy stwierdzić, że o ile przepisy szczególne nie wyłączą możliwości „przejęcia" przez podmiot przejmujący określonych uprawnień związanych z podatkami, to przepisy zawarte w ustawie Ordynacja podatkowa dotyczące generalnej sukcesji podatkowej umożliwiają wejście we wszystkie uprawnienia podmiotu przejmowanego. Przepisy dotyczące zasad funkcjonowania składów podatkowych, w tym uzyskiwania zezwoleń na ich prowadzenie, uregulowane w ustawie o podatku akcyzowym i rozporządzeniach wykonawczych nie wyłączają decyzji w sprawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z sukcesji podatkowej określonej w przepisach wymienionej ustawy. Zdaniem Spółki uprawniony jest zatem wniosek, że połączenie przez przejęcie Spółki z X powinno skutkować wejściem Spółki. w prawa i obowiązki X. wynikające z decyzji w sprawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Spółka zgodnie z art. 32 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym powiadomi Naczelnika Urzędu Celnego o zmianach danych zawartych we wniosku w terminie 7 dni licząc od dnia, w którym nastąpi zmiana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 93d ustawy, przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl ust. 3 cyt. artykułu, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę naczelnikowi urzędu celnego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Zgodnie z treścią § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 ze zm.) w przypadku gdy zmiana danych zawartych we wniosku wpływa na zmianę treści udzielonego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub dotyczy warunków określonych w art. 31 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Należy wskazać, że każdorazowa zmiana danych zawartych w dokumentach, o których mowa w § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, wymaga od zainteresowanego podmiotu złożenia do właściwego naczelnika urzędu celnego wniosku celem uaktualnienia danych podatnika. Zatem, Wnioskodawca zamierzający prowadzić działalność w ramach zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego obowiązany jest złożyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w art. 31 wymienionej ustawy. Ponadto Spółka zobowiązana jest złożyć zabezpieczenie akcyzowe, zgodnie z art. 43 ust.1 ww. ustawy, zapewniające pokrycie w całości i w terminie kwoty wynikającej z zobowiązania podatkowego pod rygorem cofnięcia udzielonego zezwolenia.

Reasumując Wnioskodawca wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, jednakże jest zobowiązany do uzupełnienia dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego oraz złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj