Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1176/08-4/JB
z 22 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1176/08-4/JB
Data
2008.08.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
aport
czynności niepodlegające opodatkowaniu
oddział
zbycie
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Wniesienie części przedsiębiorstwa będącego zakładem samodzielnie sporządzającym bilans do Spółki w formie aportu jest czynnością niepodlegającą przepisom ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 465 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa X, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008r. (data wpływu 17 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem części przedsiębiorstwa stanowiącej zakład samodzielnie sporządzający bilans - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem części przedsiębiorstwa stanowiącej zakład samodzielnie sporządzający bilans. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2008r., będącym odpowiedzią na wezwanie znak: IPPP1-443-1176/08-2/JB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo X w ramach swojej struktury organizacyjnej posiada wyodrębniony oddział (Oddział Y), którego głównymi zadaniami są zarządzanie portem lotniczym, obsługa naziemna portu lotniczego oraz zaopatrywanie statków powietrznych w paliwo. Oddział Y prowadzi własną ewidencję księgową oraz sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie zarządzeń wewnętrznych X. Ewidencja księgowa Oddziału Y obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziału Y, z wyjątkiem funduszy własnych oraz środków trwałych w budowie.

W grudniu 2007r. Przedsiębiorstwo X wraz z administracją samorządową zawiązało spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka). W ramach podwyższenia kapitału w tej Spółce, Przedsiębiorstwo X zamierza wyłączyć ze swojego przedsiębiorstwa Oddział Y i wnieść go do Spółki w zamian za udziały w kapitale zakładowym tej Spółki. Wniesienie aportem Oddziału Y do Spółki będzie wiązało się z przejęciem przez Spółkę składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wykorzystywanych przez Oddział Y do prowadzenia działalności oraz części zobowiązań funkcjonalnie związanych z wnoszonymi składnikami majątkowymi. Integralną częścią wniesienia Oddziału Y do Spółki będzie także przejęcie przez Spółkę wszystkich pracowników zatrudnionych w Oddziale Y, na podstawie art. 231 Kodeksu pracy.

W skład Oddziału Y wchodzą następujące składniki majątkowe (z uwagi na znaczną ilość tych składników, poniżej wymieniona została tylko część z nich, która w opinii X jest istotna z punktu widzenia prowadzenia przedsiębiorstwa lotniczego, które będą stanowiły przedmiot aportu:

  1. w zakresie wykorzystywanym do zarządzania portem lotniczym: grunty, prawo wieczystego użytkowania, budynki rozdzielni transformatorowych, budynek kotłowni, budynek obsługi technicznej, hala przylotowo-odlotowa, garaże, budynki warsztatów, obiekt kontenerowy, zbiornik podziemny przeciwpożarowy wody, budynki administracyjne, budynek strażnicy, kanalizacja deszczowa, linie kablowe teletechniczne, sieć wodociągowa, sieć kanalizacyjna, sieć mediów, drogi (dojazdowa, awaryjna, z placem manewrowym), system oświetlenia nawigacyjnego, ogrodzenie lotniska i terenu, zestawy komputerowe i drukarki, notebooki, oczyszczarki lotniskowe, kosiarki, zbiorniki gospodarcze, zbiornik paliwa, rozdzielnie, systemy telewizji dozorowej, wykrywacze metalu, zintegrowany system bezpieczeństwa, centrale alarmowe, urządzenia do kontroli bagażu, radiotelefony, podnośniki, przenośniki taśmowe, samochody osobowe, ciężarowe, dostawcze, odśnierzacze, zamiatarko-posypywarka, pługi odśnieżne, ciągniki, sprzęt biurowy (kserokopiarki, niszczarka, liczarka banknotów, szafy, regały jezdne) tablice informacyjne, hełmy, pistolety, kasy fiskalne, radioodtwarzacze, urządzenie GPS, skanery, programy komputerowe, w tym finansowo-księgowe.
  2. w zakresie wykorzystywanym do obsługi naziemnej portu lotniczego: agregaty rozruchowe, zestawy komputerowe z drukarkami przywieszek bagażowych i kart pokładowych, podnośniki, wózek paletowy, przenośnik ślizgowy, urządzenie do klimatyzacji i ogrzewania, samochód specjalny do obsługi samolotów, urządzenie i pojazd do odladzania samolotów, samochód sanitarny, przyczepki, wózek WAN, Telex, wózki akumulatorowe, schody samobieżne, schody samojezdne, schody samolotowe, odkurzacze samolotowe, stelaże pod palety lotnicze, wózki bagażowe, waga, tester do banknotów.
  3. w zakresie wykorzystywanym do zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo: budynek obsługi stacji paliw, budynek przepompowni, wiata stacji paliw, zbiorniki dla stacji paliw, sieć wodociągowa, zewnętrzna kanalizacja, kanalizacja teletechniczna, agregaty pompowe, studnie nadzbiornikowe, wentylatory, dystrybutor oleju napędowego, zestaw komputerowy, system sterowania, elektroniczna waga samochodowa, samochody, ciągnik i ciągnik siodłowy, naczepa, cysterna paliwowa, autocysterna do paliw lotniczych.

Wyodrębniony zespół składników majątkowych tworzy w Przedsiębiorstwie X zorganizowaną i dobrze funkcjonującą całość wykorzystywaną do prowadzenia działalności gospodarczej w określonym zakresie. Specyfika prowadzonej przez X działalności polegającej na prowadzeniu portów lotniczych, wymaga dużego zaangażowania kapitałowego oraz dużych nakładów na infrastrukturę techniczną i administracyjną. Jednakże w ocenie X, stopień „wyposażenia” części przedsiębiorstwa (Oddziału Y) zarówno w składniki majątkowe jak i pracowników go obsługującego jest wystarczający do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym we wniosku zadano następujące pytanie:

Czy opisany w stanie faktycznym Oddział Y jest oddziałem samodzielnie sporządzającym bilans w rozumieniu przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT...

Pismem z dnia 22 lipca 2008r. (data wpływu 25 lipca 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie znak IPPP1-443-1176/08-2/JB z dnia 8 lipca 2008r., Przedsiębiorstwo X uzupełniło wniosek, precyzując pytanie dotyczące podatku od towarów i usług:

„Czy w przypadku, gdy w przyszłości, X wniesie aportem do Spółki, opisaną we wniosku wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo część swojego przedsiębiorstwa (Oddziału Y), taka transakcja nie będzie podlegała podatkowi od towarów i usług na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT...

W ww. odpowiedzi na wezwanie, Strona przedstawiła również własne stanowisko w sprawie oceny postawionego pytania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym „przepisów ustawy nie stosuje się do (…) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans”. Pod pojęciem zbycia należy rozumieć wszelkie sposoby przeniesienia własności przedsiębiorstwa lub Z... niezależnie od tego, czy są one dokonywane odpłatnie (jak np. sprzedaż, aport) czy też nieodpłatnie (np. darowizna). W związku z tym, aby przesądzić, czy wniesienie przez X do Spółki wyodrębnionego w X oddziału (Oddziału Y), nie będzie podlegało podatkowi od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1, konieczne jest rozstrzygnięcie, czy ów Oddział Y stanowi ZSSB lub przedsiębiorstwo...

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia ZSSB, wobec czego Wnioskodawca, w celu zdefiniowania tego pojęcia, odwołuje się do przepisów ustawy o rachunkowości, jako regulującej zasady sporządzania bilansu i sprawozdań finansowych. W związku z powyższym, pod pojęciem bilansu, o którym mowa w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć bilans sporządzany zgodnie z przepisami o rachunkowości i wchodzący w skład sprawozdania finansowego (sporządzanego dla tej części przedsiębiorstwa).

Wg Wnioskodawcy, aby Oddział Y stanowił ZSSB w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, konieczne jest spełnienie łącznie trzech warunków:

  • X jest jednostką zobowiązaną do prowadzenia ksiąg i sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, oraz
  • Oddział Y stanowi oddział X sporządzający – na podstawie wewnętrznych zarządzeń X – jednostkowe sprawozdanie finansowe, oraz
  • X sporządza łączne sprawozdanie finansowe – uwzględniając stosowne dane ze sprawozdania finansowego Oddziału Y – zgodnie z przepisem art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

W opinii Wnioskodawcy Oddział Y spełnia wszystkie przedstawione powyżej warunki, a zatem czynność wniesienia go w przyszłości przez X do Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca zauważa, że prezentowany wyżej pogląd dotyczący ziszczenia się określonych przesłanek niezbędnych do uznania określonego zakładu za ZSSB, a w konsekwencji uznania, że transakcja mająca za przedmiot ZSSB nie podlega podatkowi od towarów i usług jest w pełni zgodny ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zajętym w decyzji z dnia 14 marca 2006r. (1401/HTII/4407/14-55/05/BM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) spełnia definicję dostawy towarów, bowiem następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „zakładu (oddziału)”. W celu jego określenia należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.). Art. 5 pkt 4 tej ustawy stanowi, że oddziałem (zakładem) jest wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej wykonywana przez przedsiębiorcę poza głównym miejscem wykonywania działalności.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) – art. 11 ust. 2 i następne, jednostki posiadające oddziały (zakłady) mogą prowadzić księgi rachunkowe oddziałów (zakładów) w siedzibie jednostki lub oddziałów (zakładów).

W myśl art. 51 ust. 1 ww. ustawy jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), wyłączając odpowiednio:

  1. aktywa i fundusze wydzielone,
  2. wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze,
  3. przychody i koszty z tytułu operacji dokonywanych między jednostką a jej oddziałami (zakładami) lub między jej oddziałami (zakładami),
  4. wynik finansowy operacji gospodarczych dokonywanych wewnątrz jednostki, zawarty w aktywach jednostki lub jej oddziałów (zakładów).

Zgodnie z art. 45 ust. 2 powołanej ustawy sprawozdanie finansowe składa się z:

  1. bilansu,
  2. rachunku zysków i strat,
  3. informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

Zatem w świetle powyższego stwierdzić należy, iż bilans, o którym mowa w art. 6 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług jest bilansem sporządzanym zgodnie z przepisami ww. ustawy o rachunkowości i wchodzącym w skład sprawozdania finansowego sporządzanego przez jednostkę.

Zatem, zbycie zakładu (oddziału) nie podlega ustawie o VAT, jeśli samodzielnie sporządza on bilans (czyli podlega przepisom o rachunkowości).

W przedmiotowej sprawie Przedsiębiorstwo x posiada w ramach swojej struktury organizacyjnej wyodrębniony oddział, który prowadzi własną ewidencję księgową oraz sporządza jednostkowe sprawozdania finansowe. Opierając się na przepisach ustawy o rachunkowości X uznaje, że Oddział Y stanowi zakład samodzielnie sporządzający bilans.

W przedstawionych w sprawie okolicznościach należy stwierdzić, że wniesienie Oddziału Y, będącego zakładem samodzielnie sporządzającym bilans, do Spółki w formie aportu jest czynnością niepodlegającą przepisom ustawy o VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 tej ustawy.

Podkreślić należy, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, którymi zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy O.p. są przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Przez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy O.p., należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określających podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych.

W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny, czy majątek, który Zainteresowany zamierza wnieść w formie aportu jest oddziałem przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającym bilans. Do kompetencji Ministra Finansów należy natomiast, ocena czy transakcja wniesienia aportem oddziału samodzielnie sporządzającego bilans podlega czy nie podlega opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zauważyć należy, iż powołana przez Wnioskodawcę decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 marca 2006r. jest rozstrzygnięciem w konkretnej, indywidualnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, i tym samym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj