Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-848/08-3/IK
z 5 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-848/08-3/IK
Data
2008.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
koszt kwalifikowany
odliczanie podatku naliczonego


Istota interpretacji
zrealizowana przez Starostwo inwestycja nie posłużyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, a więc Starostwu nie przysługuje prawo do obniżenia w całości lub w części podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji.



Wniosek ORD-IN 296 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008r. (data wpływu 27 maja 2008r.) uzupełnionego pismem z dnia 03 czerwca 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Starostwo jako Urząd obsługujący organy powiatu jest podatnikiem podatku VAT oraz w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie sprzętu komputerowego przeznaczonego głównie do zadań własnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Starostwo jako Urząd obsługujący organy powiatu jest podatnikiem podatku VAT oraz w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie sprzętu komputerowego przeznaczonego głównie do zadań własnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Starostwo Powiatowe (Urząd obsługujący organ powiatu) w zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami prawa zgłosiło akces do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa….

W ramach tego Programu zakupiony będzie sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem specjalistycznym (urządzenia służące do realizacji zadań publicznych).

Starostwo jest podatnikiem podatku VAT, ale ze względu na bardzo niską wartość sprzedaży (3 umowy najmu lokali o niskiej wartości) z przyczyn technicznych i ekonomicznych nie korzystało i nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego.

W związku z powyższym, wobec konieczności złożenia wraz z wnioskiem do Programu o środki pomocowe, indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku VAT z dokonanych zakupów w ramach tego programu, Starostwo powinno włączyć kwotę podatku VAT do kosztów kwalifikowanych.

Pismem z dnia 03.06.2008r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny/zdarzenie przyszłe o wyjaśnienie, że zakupiony sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem służył będzie działalności nieopodatkowanej – zadania z zakresu administracji publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo jako Urząd obsługujący organy powiatu w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa vide art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym jest podatnikiem podatku VAT...

Czy Starostwu służy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie sprzętu komputerowego przeznaczonego wyłącznie do zadań własnych zleconych odrębnymi przepisami...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wykonywania zadań o charakterze publicznym vide art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym w związku z art. 33 ww. ustawy , Starostwo Powiatowe ubiegające się o środki pomocowe udzielane jednostce samorządowej jaką jest Powiat, nie jest podatnikiem VAT pomimo, iż jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, ponieważ jest podatnikiem w innej sferze działania – nie dotyczącej wykonywania zadań publicznych. Starostwo jako organ władzy publicznej nie jest podatnikiem podatku VAT i w związku z tym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1ww., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 -7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Starostwo Powiatowe (organ władzy publicznej) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa…… zamierza zakupić sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem służący do realizacji zadań publicznych, który będzie finansowany ze środków pomocowych. W ramach realizacji tego projektu, Starostwo będzie ponosiło koszty podatku VAT od nabytych towarów i usług. Zakupiony sprzęt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Starostwo Powiatowe jako Urząd obsługujący Organy Powiatu w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast, aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez Wnioskodawcę towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez Niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług.

W związku z powyższym należy uznać, że ze względu na fakt, iż realizowana przez Starostwo inwestycja (sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem) nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, a więc nie będzie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Starostwu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji zgodnie z ww. art. 86 ust. 1, a także ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj