Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1018/08-4/JB
z 27 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1018/08-4/JB
Data
2008.08.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawca towaru
personel
sprzedaż
stawki podatku
żołnierze


Istota interpretacji
dostawa towarów dokonana na rzecz sił zbrojnych, o których mowa w § 7c. ust. 1 pkt 3) rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT przy zachowaniu wszystkich warunków zawartych w tym paragrafie, należy je traktować jako dostawy krajowe, opodatkowane 0% stawką podatku. W sytuacji, kiedy nie zostaną spełnione wszystkie warunki określone w § 7c. ust. 1 pkt 3) rozporządzenia, dostawa tych towarów powinna być opodatkowana według stawek krajowych właściwych dla sprzedawanych towarów.



Wniosek ORD-IN 488 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2008 r. (data wpływu 29 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy na rzecz sił zbrojnych i stawki podatkujest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2008 r. wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy na rzecz sił zbrojnych i stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2008 r. Wnioskodawca wykazał eksport towarów, którego odbiorcą są jednostki sił zbrojnych USA, garnizony pomocnicze. Podmioty te są bezpośrednio lub pośrednio organizatorami imprez handlowych dla amerykańskiego personelu wojskowego stacjonującego w Europie i członków ich rodzin. Wnioskodawca fizycznie sprzedaży dokonuje na terytorium baz amerykańskich - prowadząc działalność (nie mając własnych punktów działalności handlowej) i nie będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT, ani w RFN ani we Włoszech. Sprzedawcy posiadają obowiązek ustalenia cen tak, aby były one niższe od cen rynkowych, a amerykańscy nabywcy mają przywilej zakupu TAX FREE. Przedmiotem dostawy jest ceramika z ..., drewniane zwierzaki, drewniane szachy oraz wyroby ludowo-pamiątkarskie (rosyjskie). Towary te nabywane są na terytorium Polski, a tylko część z nich pochodzi z importu z Rosji. Następnie są one transportowane z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Dostawa dokonywana jest na rzecz sił zbrojnych (osób prawnych), nie mających nadanych europejskich numerów podatników VAT. Finalnymi nabywcami są osoby fizyczne (żołnierze USA lub uprawnieni członkowie ich rodzin). Sprzedaż odbywa się fizycznie na terenie Unii Europejskiej (RFN, Włochy) - na terenie baz wojskowych USA. Wnioskodawca wskazał, że jednostki sił zbrojnych i garnizony pomocnicze USA nie znajdują się na wyspie H…, na terytorium B… w RFN, ani w L… we Włoszech lub na włoskiej części jeziora Lugano. Bazy podlegają zasadom ustalonym pomiędzy rządami USA, a krajami, na których terytorium się znajdują. Podatnik nie posiada żadnych dokumentów celnych potwierdzających wywóz poza terytorium Wspólnoty.

Jednostki pomocnicze organizują tzw. bazary, które są zamkniętymi imprezami handlowymi zlokalizowanymi w bazach militarnych, do których wjazd odbywa się za przepustką, jedynie dla wcześniej zgłoszonych sprzedawców. Europejczycy, pracownicy personelu cywilnego, czy też goście bazy nie mają prawa nabywania towarów na tychże bazarach. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży przez Wnioskodawcę są końcowe faktury wystawione przez amerykańskiego organizatora, bowiem są one potwierdzeniem dokonanej sprzedaży – nabycia towaru przez odpowiednie jednostki Amerykańskich Sił Zbrojnych i są podstawą dla wypłaty odpowiedniej sumy sprzedawcy towarów. Faktury te potwierdzają wielkość dokonanej sprzedaży, która z uwagi na instytucjonalnego odbiorcę amerykańskiego jest potwierdzeniem sprzedaży do USA, gdyż teren baz jest częścią terytorium USA i rządzi się tamtym prawem oraz umowami bilateralnymi z państwami Unii Europejskiej.

We Włoszech sprzedaż dokonywana była również na zamkniętym terenie bazy, ale była to sprzedaż w A… – sieci sklepów dla personelu sił zbrojnych USA (na całym świecie). Sprzedaż poprzedzona była umową, a potwierdzeniem jej dokonania były dzienne raporty kasowe. Sklepy te prowadzą sprzedaż dla upoważnionego personelu wojskowego i członków ich najbliższych rodzin. Kupujący, tak samo jak w bazach zlokalizowanych w RFN, muszą okazać się amerykańskim wojskowym dowodem tożsamości. W przypadku umowy z A nie ma oficjalnego zamówienia ze strony amerykańskiej, a jedynie wskazany rodzaj towarów.

Wnioskodawca nie ma żadnej placówki handlowej, a sprzedaż dokonywana jest poprzez sklep lub bazar. Płatności za sprzedawane artykuły dokonywane są za pośrednictwem Biur Finansowych Sił Zbrojnych USA. Cały utarg z imprezy wpłacony jest odpowiednim jednostkom finansowym i dopiero one, po potrąceniu wszystkich należności, dokonują zapłaty za fakturę (ze sprzedaży A gotówkowo, a z bazarów za pośrednictwem przelewu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy tego typu dostawa jest eksportem, czy też dostawą na potrzeby sił zbrojnych jednego z członków NATO i sprzedaż ta daje prawo do zwolnienia z VAT lub do stawki 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy jest to eksport. Sprzedaży dokonano na terenie zamkniętych obiektów USA (baz wojskowych), uprawnionym obywatelom Stanów Zjednoczonych. Bazy te są placówkami eksterytorialnymi, rządzącymi się wewnątrz prawem amerykańskim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów; import towarów; wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 8 za eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005";

Z treści wniosku wynika, że nie posiada Pan dokumentów celnych potwierdzających, że sprzedawany przez Pana towar opuszcza terytorium Wspólnoty, którym zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług są terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania powołanej ustawy:

a) Księstwo Monako traktuje się jako terytorium Republiki Francuskiej, wyspę Man traktuje się jako terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, suwerenne strefy Akrotiri i Dhekelia traktuje się jako terytorium Republiki Cypru,
b) następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Wspólnoty Europejskiej:

  • wyspę Helgoland, terytorium Buesingen - z Republiki Federalnej Niemiec,
  • Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie - z Królestwa Hiszpanii,
  • Livigno, Campione dItalia, włoską część jeziora Lugano - z Republiki Włoskiej,
  • departamenty zamorskie Republiki Francuskiej - z Republiki Francuskiej,
  • Górę Athos - z Republiki Greckiej,
  • Wyspy Alandzkie - z Republiki Finlandii,
  • Wyspy Normandzkie - ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

c) Gibraltar traktuje się jako wyłączony z terytorium Wspólnoty Europejskiej;

Wobec powyższego dokonana przez Pana dostawa w świetle powyższych przepisów nie może stanowić eksportu.

Z uregulowań zawartych w art. 13 ust. 1 ustawy wynika, że przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Z kolei ust. 2 powołanego artykułu, wskazuje, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Zgodnie z ust. 3 powołanego wyżej artykułu za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dokonanej przez Pana dostawy nie są wyroby akcyzowe, a dostawa dokonywana jest na rzecz osób prawnych – jednostek sił zbrojnych – nie posiadających europejskich numerów podatników podatku od wartości dodanej, a więc niezidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W § 7c. ust. 1 pkt 3) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) ustawodawca wskazał, że obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych, o których mowa w art. I ust. 1 lit. a) Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Z powyższego przepisu wynika, aby dostawa była opodatkowana stawka 0% na rzecz sił zbrojnych muszą być spełnione łącznie następujące warunki, a mianowicie:

  • dostawa dokonywana jest na rzecz sił zbrojnych o których mowa w art. I ust. 1 lit. a) Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r.,
  • siły zbrojne muszą posiadać siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju,
  • dostawa towarów ma być do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, (wystarczy, aby dana dostawa towarów służyła jednemu z dwóch wymienionych wyżej celów);
  • siły zbrojne muszą brać udział we wspólnych działaniach obronnych.

Reasumując, w świetle istniejących regulacji prawnych, należy uznać, że jeżeli dostawy towarów przez Pana dokonane były na rzecz sił zbrojnych, o których mowa w § 7c. ust. 1 pkt 3) powołanego rozporządzenia przy zachowaniu wszystkich warunków zawartych w tym paragrafie, należy je traktować jako dostawy krajowe, opodatkowane 0% stawką podatku. W sytuacji, kiedy nie zostaną spełnione wszystkie warunki określone w § 7c. ust. 1 pkt 3) rozporządzenia, dostawa tych towarów powinna być opodatkowana według stawek krajowych właściwych dla sprzedawanych towarów.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów, która stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług. Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania towarów do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na jego dostawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj