Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-440/08/BJ
z 12 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-440/08/BJ
Data
2008.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
posiłki
stołówka szkolna
szkoły
usługi edukacyjne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Usługi w zakresie edukacji zwolnione od podatku i usług.



Wniosek ORD-IN 859 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków przez stołówkę szkolną - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków przez stołówkę szkolną.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Gimnazjum jest jednostką budżetową oraz czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach działalności Jednostki prowadzona jest stołówka szkolna, będąca integralną częścią szkoły. Stołówka prowadzona jest przez personel szkoły. W trakcie trwania roku szkolnego obiady kupują uczniowie i pracownicy szkoły oraz Ośrodek, który finansuje obiady dla uczniów gimnazjum, objętych pomocą w ramach programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania".

Podczas wakacji szkoła wynajmuje pomieszczenia na letni wypoczynek dla zorganizowanych grup sportowych i w tym okresie personel szkoły, w stołówce przygotowuje dla wynajmujących całodzienne wyżywienie.

Od września 2008 roku w stołówce mają być przygotowywane obiady na zlecenie innej szkoły, będącej również jednostką budżetową. W tym przypadku będzie to sprzedaż obiadów „na wynos", ponieważ zleceniodawca będzie odbierał obiady i następnie wydawał swoim uczniom na terenie swojej placówki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługi świadczone przez stołówkę szkolną, w zakresie sprzedaży:


  • obiadów dla uczniów i pracowników gimnazjum
  • ,
  • obiadów finansowanych przez Ośrodek
  • ,
  • wyżywienia dla zorganizowanych grup korzystających z posiłków podczas letniego wypoczynku
  • ,


Zdaniem Wnioskodawcy usługi stołówki szkolnej świadczone na rzecz uczniów i pracowników jednostki mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji" i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługi wymienione w załączniku nr 4 do cytowanej ustawy korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Sprzedaż obiadów finansowanych przez Ośrodek (który jest jednostką budżetową) dla uczniów szkoły, również korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Posiłki sprzedawane podczas wakacji na rzecz grup zorganizowanych Wnioskodawca opodatkowuje 7% stawką podatku VAT, ponieważ mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00.

Obiady przygotowywane na odrębne zlecenie na rzecz innych placówek również mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00. i należy opodatkować je stawką podatku w wysokości 7%. Jednak w przypadku Wnioskodawcy sprzedającego obiady "na wynos" innej szkole, która również jest jednostką budżetową, należałoby zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług na mocy § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie opisanej ustawy. Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w poz. 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 „usługi w zakresie edukacji”. Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy ono tylko danej usługi z danego grupowania.

Ponadto w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.


Natomiast na mocy przepisów § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.5) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:


  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%;
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.


Z przedłożonego wniosku wynika, że usługi stołówki szkolnej w zakresie wydawania obiadów na rzecz własnych uczniów i pracowników szkoły, Wnioskodawca kwalifikuje w dziale PKWiU 80 „usługi w zakresie edukacji”, dla zorganizowanych grup korzystających z posiłków – w grupowaniu PKWIU 55.51.10-00.00. „usługi stołówkowe, zaś w odniesieniu do podmiotów będących jednostkami budżetowymi Wnioskodawca stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług w oparciu o § 8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego należy stwierdzić, iż sprzedaż obiadów w stołówce szkolnej będącej integralną częścią szkoły, na rzecz uczniów i pracowników, sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 „usługi w zakresie edukacji”, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy). W przypadku sprzedaży posiłków na rzecz zorganizowanych grup korzystających z posiłków podczas letniego wypoczynku, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 „usługi stołówkowe” zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku od towarów i usług (§ 5 ust. 1 rozporządzenia. Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług). Natomiast w sytuacji świadczenia usług (sprzedaży posiłków) na rzecz innych jednostek budżetowych prawidłowe będzie korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 wskazanego rozporządzenia.

Końcowo należy wskazać, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne. Za prawidłową klasyfikację usług odpowiedzialny jest świadczący usługi.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej)

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj