Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-739/08-4/JS
z 30 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-739/08-4/JS
Data
2008.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody małżonków


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
zwolnienie


Istota interpretacji
możliwość wspólnego rozliczenia się małżonków



Wniosek ORD-IN 340 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23.04.2008 r. (data wpływu 30.04.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Mąż Wnioskodawczyni jest zatrudniony w polskiej instytucji, tj. w Ministerstwie Spraw Zagranicznych (w chwili obecnej jest oddelegowany do pracy na placówce dyplomatycznej w B. Wszystkie jego dochody podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wnioskodawczyni pracuje w Europejskim Trybunale Obrachunkowym, który jest instytucją Unii Europejskiej i w związku z tym jej dochody uzyskane w Trybunale podlegają opodatkowaniu na rzecz Wspólnot na warunkach i zgodnie z procedurą opisaną w rozporządzeniu Rady nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. z późniejszymi zmianami i są tym samym zwolnione z krajowego podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pismem z dnia 20.06.2008 r. Nr IPPB2/415-739/08-2/JS wezwano Wnioskodawczynię o uzupełnienie wniosku poprzez:

  1. wskazanie, czy rozliczenie dotyczy 2007 roku,
  2. wskazanie, czy posiada wraz z mężem nieograniczony obowiązek podatkowy (miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej):
    - czy posiada wraz z mężem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
    - czy przebywa wraz z mężem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym,
  3. azanie, czy istnieje między Wnioskodawczynią a mężem wspólność majątkowa małżeńska przez cały rok podatkowy.

Powyższe Wnioskodawczyni uzupełniła w terminie informując, że rozliczenie dotyczy 2007 r. Wnioskodawczyni wyjaśniła, że wraz z mężem są obywatelami Polski, na stałe są zameldowani w Polsce i ośrodek ich interesów życiowych znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże ze względu na miejsce obecnego zatrudnienia Wnioskodawczyni wraz z mężem przebywa krócej niż 183 dni w roku podatkowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Taka sytuacja miała miejsce w 2007 r. i będzie miała miejsce w roku bieżącym. Mąż Wnioskodawczyni jest pracownikiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych i jako dyplomata został oddelegowany do pracy w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE w B. Swoje dochody rozlicza on w całości w Polsce. Wnioskodawczyni jako urzędnik instytucji UE, jaką jest Europejski Trybunał Obrachunkowy, swoje dochody uzyskane z pracy w Trybunale rozlicza we Wspólnotach i zgodnie z art. 13 akapit drugi Protokołu dołączonego do traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską jest zwolniona „z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty”. Wszelkie inne, ewentualne dodatkowe dochody Wnioskodawczyni winna rozliczać na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, tj. kraju jej miejsca zamieszkania dla celów podatkowych. Wyraźnie mówi o tym art. 14 ww. Protokołu. „Przy stosowaniu podatku dochodowego, podatku majątkowego oraz podatku od spadku, (…) uznaje się, że urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot, którzy osiedlają się na terytorium Państwa Członkowskiego innego niż kraj ich miejsca zamieszkania dla celów podatkowych, w momencie dołączenia do służb Wspólnot, i wyłącznie z tytułu wykonywania swoich obowiązków na rzecz Wspólnot na rzecz kraju ich faktycznego zamieszkania i kraju zamieszkania dla celów podatkowych, zachowują miejsce zamieszkania w tym ostatnim, pod warunkiem, że kraj ten należy do Wspólnot.(…)” Uważa, że z powyższego przepisu jasno wynika, iż obywatel polski i urzędnik UE (czyli członek służb Wspólnot Europejskich) w dalszym ciągu zachowuje to samo miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, znajdujące się na terytorium Polski, które należy do Wspólnot.

Pomiędzy wnioskodawczynią a jej mężem istnieje wspólność majątkowa małżeńska nieprzerwanie od 29 stycznia 1994 r. Tym samym wspólność majątkowa między małżonkami istniała także w 2007 r. Wnioskodawczyni wskazuje, że w urzędzie skarbowym uzyskała informację potwierdzającą w przedmiotowej sytuacji prawo do wspólnego rozliczenia się w Polsce. Stanowisko to uważa za słuszne, ponieważ w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znalazła przepisów wyłączających takie prawo w opisanej sytuacji. Wnioskodawczyni twierdzi, że małżeństwo posiadające wspólność majątkową małżeńską, a także centrum interesów osobistych na terenie RP, spełnia ustawowe warunki do wspólnego rozliczenia się.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni i jej mężowi przysługuje prawo do wspólnego rozliczenia się z urzędem skarbowym na formularzu PIT – 36...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Uważa, że gdyby przysługiwało jej i mężowi prawo wspólnego rozliczenia się z urzędem skarbowym, oznaczałoby to w praktyce, że jako małżeństwo prowadzące wspólne gospodarstwo domowe, Wnioskodawczyni wraz z mężem deklarowałaby w PIT – 36 wyłącznie dochody męża, który jest pracownikiem polskiego MSZ. Dochody Wnioskodawczyni, zatrudnionej w Europejskim Trybunale Obrachunkowym, jako zwolnione z podatku nie byłyby deklarowane w PIT – 36.

W urzędzie skarbowym Wnioskodawczyni wraz z mężem uzyskała informację potwierdzającą prawo do wspólnego rozliczenia się. Powyższe stanowisko wydaje się Wnioskodawczy słuszne, ponieważ w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znalazła przepisów wyłączających takie prawo w ww. opisanej sytuacji. Wnioskodawczyni wraz z mężem uważa, że spełnia wszystkie ustawowe warunki do wspólnego rozliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym, że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Jak stanowi ust. 8 art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasada preferencyjnego rozliczenia nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144 poz. 930 ze zm.).

Zatem w świetle ww. przepisów ustawy z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów mogą wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie, określone w art. 6 ust. 2 i 8 ustawy, następujące warunki:

  • oboje podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,
  • przez cały rok podatkowy pozostają w związku małżeńskim,
  • przez cały rok podatkowy istnieje między nimi wspólność majątkowa, małżeńska,
  • żaden z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatkiem liniowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest pracownikiem Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i posiada dochody zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy podatkowej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 04.03.1968 r., ze zm.).

Zgodnie z powołanym rozporządzeniem wszelkiego rodzaju dochody wypłacone urzędnikom i innym pracownikom unijnym w związku z wykonywaniem obowiązków na rzecz Unii podlegają opodatkowaniu bezpośrednio u źródła, a więc podatek od tych świadczeń stanowi przychód budżetu Wspólnoty.

Mąż Wnioskodawczyni jest pracownikiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych i jako dyplomata został oddelegowany do pracy w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE w B. Swoje dochody rozlicza on w całości w Polsce.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że fakt uzyskiwania przez Panią dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym nie wyklucza możliwości wspólnego rozliczenia dochodów wraz z małżonkiem.

Reasumując w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące możliwość skorzystania z instytucji wspólnego opodatkowania małżonków i złożenia wspólnego zeznania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj