Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-417/08-3/TW
z 18 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-417/08-3/TW
Data
2008.09.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
odpłatne zbycie
przychód
sprzedaż mieszkania
zbycie nieruchomości
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy mimo, że nie upłynął 5-letni okres od nabycia mieszkania Wnioskodawca ma dostosować się do zasad ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r., czy w okresie przejściowym sugerując się ogólną interpretacją Ministra Finansów (zameldowanie ponad 12 miesięczne) i pismem dotyczącym zwolnienia, złożonym do urzędu skarbowego w dniu 24 kwietnia 2008 r. (termin do 30 kwietnia 2008 r. Dz. U. Nr 59, poz. 361) – spełniając warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej?



Wniosek ORD-IN 488 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana … przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 18 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2008 r. Pan … złożył do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości. Pismem z dnia 13 czerwca 2008 r. nr PD-4-410/BA/300/08 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu – działając zgodnie z art. 170 § 1 oraz art. 15 i 17 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, w związku z art. 14b § 1 wyżej powołanej ustawy oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego – przekazał wniosek Pana … do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.


Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił –w drodze ww. rozporządzenia – dyrektorów czterech izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.


W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest – w związku z § 6 ww. rozporządzenia – Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca i Jego żona byli właścicielami mieszkania nabytego w drodze kupna od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w dniu 10 lipca 2003 r. Przedmiotowe mieszkanie zostało sprzedane w dniu 24 sierpnia 2007 r. na podstawie aktu notarialnego za kwotę 145.000 zł. W dniu 29 sierpnia 2007 r. Wnioskodawca oraz Jego żona złożyli oświadczenie w sprawie sprzedaży nieruchomości do właściwego urzędu skarbowego z informacją o tym, że otrzymane środki zamierzają przeznaczyć na remont domu i w ciągu dwóch lat - do dnia 29 sierpnia 2009 r. - przedstawią zestawienie faktur rozliczających z wykorzystania środków, ewentualnie wpłacą zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

Wnioskodawca nadmienia także, że w przedmiotowym mieszkaniu małżonkowie byli zameldowani od 16 lutego 1981 r. do 30 sierpnia 2007 r.

Po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z dnia 19 marca 2008 r. interpretacji ogólnej nr DD2/033/0557/07/1682 z dnia 19 lutego 2008 r. w sprawie stosowania przepisów art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, małżonkowie złożyli pismo do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w dniu 24 kwietnia 2008 r. z prośbą o zajęcie stanowiska – czy spełniają Oni warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej.

W dniu 30 maja 2008 r. otrzymali Oni ustną informację w urzędzie skarbowym, że obowiązują Ich zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2007 r. Taka informacja według Nich jest niezgodna z ogólną interpretacją Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2008 r. Zatem złożyli Oni oświadczenie, że wystąpią do Izby Skarbowej w Poznaniu o wydanie interpretacji indywidualnej w wyżej wymienionej sprawie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy mimo, że nie upłynął 5-letni okres od nabycia mieszkania Wnioskodawca ma dostosować się do zasad ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r., czy w okresie przejściowym sugerując się ogólną interpretacją Ministra Finansów (zameldowanie ponad 12 miesięczne) i pismem dotyczącym zwolnienia, złożonym do urzędu skarbowego w dniu 24 kwietnia 2008 r. (termin do 30 kwietnia 2008 r. Dz. U. Nr 59, poz. 361) – spełnia warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, Jego roszczenia do skorzystania ze zwolnienia są w pełni zasadne.

Zainteresowany twierdzi, że spełnia On warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej (był zameldowany na pobyt stały ponad 12 miesięcy przed datą zbycia, był właścicielem zbywanego mieszkania oraz w terminie do 30 kwietnia 2008 r. poinformował urząd skarbowy o możliwości skorzystania z ulgi).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po dniu 1 stycznia 2007 r.

Z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany wspólnie z żoną nabył mieszkanie w drodze kupna od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w dniu 10 lipca 2003 r.


W związku z powyższym w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Na mocy art. 28 ust. 2 i 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.), podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Natomiast zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. - wolne od podatku są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.), wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że małżonkowie - w dniu 24 sierpnia 2007 r. - sprzedali przedmiotowe mieszkanie za kwotę 145.000 zł. Następnie w dniu 29 sierpnia 2007 r. złożyli oświadczenie w sprawie sprzedaży nieruchomości do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania z informacją o tym, że otrzymane środki zamierzają przeznaczyć na remont domu i w ciągu dwóch lat przedstawić zestawienie faktur rozliczających Ich z wykorzystania środków. Wnioskodawca informuje, że w przypadku niewykorzystania środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania wpłaci należny zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ wskazuje, że takie rozwiązanie jest zgodne z obowiązującym stanem prawnym. Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży przedmiotowego mieszkania na remont swojego domu.

Tut. Organ informuje, że Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. - tzw. ulgi meldunkowej, gdyż zwolnienie to dotyczy tylko osób, które nabyły nieruchomości po dniu 1 stycznia 2007 r. i następnie je sprzedały, będąc w nich zameldowanym przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.


Ponadto tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna dla drugiego ze współwłaścicieli mieszkania, tj. małżonki Wnioskodawcy zostanie wydana odrębnym pismem z dnia 18 września 2008 r. nr ILPB2/415-417/08-2/TW.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj