Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-491/08-3/ES
z 22 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-491/08-3/ES
Data
2008.10.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
nabycie nieodpłatnej służebności
służebność gruntowa
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy u Wnioskodawcy i Jego matki ustanowienie na ich rzecz bezpłatnej służebności gruntowej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 497 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia nieodpłatnej służebności gruntowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia nieodpłatnej służebności gruntowej.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca wraz ze swoją matką są współwłaścicielami gruntu o powierzchni 1, 64 ha (działka nr 1…), który nabyli w drodze spadku po ojcu Zainteresowanego. Udziały Wnioskodawcy i Jego matki w rzeczonej nieruchomości wynoszą odpowiednio 1/4 i 3/4.

W roku 1994 matka Zainteresowanego wyszła za mąż. Właściciele rzeczonej nieruchomości wystąpili do burmistrza miasta i gminy z projektem podziału przedmiotowej działki na mniejsze – z przeznaczeniem do sprzedaży. Burmistrz zatwierdził projekt w ten sposób, że ww. działka została podzielona na działki u numerach: 1(…), 1(…), 1(…), 1(…), 1(…), 1(…), 1(…), 1(…), 1(…), 1(…) – bez zmiany granic. Wnioskodawca wskazuje, że w planie zagospodarowania przestrzennego działki te są przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną ( plan obowiązuje dłużej niż 5 lat). Zainteresowany informuje, że podziału działek dokonał również właściciel sąsiedniego gruntu. W dniu 22 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca dokonał, w drodze aktu notarialnego, zamiany działek nr 1(…) oraz 1(…) na działkę 1(…) – w celu regulacji granicy między nieruchomościami. Zainteresowany wskazuje na fakt ustanowienia, w drodze aktu notarialnego, przez Jego sąsiada służebności gruntowej swojej działki nr 1(…) (wydzielonej pod przyszłą drogę) na rzecz każdoczesnego właściciela działek nr 1(…) oraz 1(…). Służebność gruntowa dotyczy przejazdu i prawa do przeprowadzenia mediów przez działkę sąsiada do działek stanowiących współwłasność Wnioskodawcy. Służebność ta jest bezterminowa i nieodpłatna. Zgodnie ze wskazaniami Zainteresowanego, po podziale i zamianie, sprzedaży będą podlegać następujące działki o numerach:

  • 1(…),1(…), 1(…), 1(…),
  • 1(…) wraz z działką nr 1(…) tj. działką nabytą od sąsiada w drodze zamiany
  • 1(…) wraz z działką 1(…) – przeznaczoną w planie jako grunt rolny (sprzedawana będzie jako działka polepszająca warunki działki nr 1…)


Wraz z wymienionymi działkami sprzedawane będą udziały w działce 1(…), stanowiącą w przyszłości drogę dojazdową.

Ponadto, Wnioskodawca nadmienia, że działki stanowią majątek osobisty, a sprzedaż nie nastąpi w wykonaniu pozarolniczej działalności gospodarczej. Zainteresowany wskazuje, że zarówno On, jak i jego matka nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej oraz nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia nieodpłatnej służebności gruntowej.


Czy u Wnioskodawcy i Jego matki ustanowienie na ich rzecz bezpłatnej służebności gruntowej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Tut. organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia nieodpłatnej służebności gruntowej.


W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie w późniejszym terminie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zainteresowany twierdzi, że aby podatnik uzyskał przychód, musi dojść do nieodpłatnego świadczenia. Świadczenie jest natomiast cechą stosunku zobowiązaniowego i nie wynika z ograniczonych praw rzeczowych jakim jest służebność gruntowa (vide: art. 244 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) Stąd też, Wnioskodawca – na podstawie tej definicji – przyjmuje, że wartość nieodpłatnie otrzymanego ograniczonego prawa rzeczowego (jakim jest służebność) nie stanowi przychodu podatkowego dla podmiotu będącego właścicielem nieruchomości władnącej. Na poparcie swojego twierdzenia, Wnioskodawca wskazuje na stanowisko wyrażone w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, w której stwierdzono, że „pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” nie zostało zdefiniowane w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. W doktrynie i orzecznictwie NSA przyjmuje się, że przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie w majątku określonego podmiotu mające konkretny wymiar.

Należy mieć na uwadze, iż w myśl art. 353 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16 poz. 93, z późn. zm.) „świadczenie” zarówno odpłatne jak i nieodpłatne stanowi przedmiot stosunku zobowiązaniowego. A zatem do nieodpłatnego świadczenia dochodzi nie przy każdym zdarzeniu prawnym lub gospodarczym, ale wówczas, gdy tym zdarzeniem jest taki stosunek zobowiązaniowy, w którym korzyść uzyskuje jedna ze stron.

Zgodnie z treścią art. 285 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa). Służebność gruntowa może mieć jedynie na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części.

Służebność jest ograniczonym prawem rzeczowym związanym z własnością nieruchomości władnącej i przysługuje każdoczesnemu właścicielowi oraz każdej innej osobie wykonującej prawo własności w imieniu właściciela (najemcy, dzierżawcy, pracownicy, domownicy). Umowa ustanowienia służebności powoduje powstanie określonych praw, które nie mają charakteru zobowiązaniowego, a rzeczowy”.

Mając powyższe na uwadze, Zainteresowany stoi na stanowisku, że nieodpłatna służebność gruntowa polegająca na prawie przechodu, przejazdu oraz przeprowadzenia wszelkich przyłączy i sieci mediów, w tym wodnokanalizacyjnych, z dostępem do nich przez działkę nr 1(…) – nie stanowi dla Wnioskodawcy i Jego matki nieodpłatnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek Zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego współwłaściciela – matki Wnioskodawcy.

Matka Zainteresowanego, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj