Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1280/08-2/GD
z 12 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1280/08-2/GD
Data
2008.09.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
posiłki
stołówka szkolna
usługi edukacyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowania posiłków sprzedawanych na stołówce szkolnej.



Wniosek ORD-IN 238 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.06.2008r. (data wpływu 04.07.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez stołówki szkolne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.07.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez stołówki szkolne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szkołą Podstawowa będąc jednostką budżetową prowadzi stołówkę szkolną (art. 67a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /tekst jedn. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm./). Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, prowadzona jest przez pracowników szkoły i stanowi jej integralną część, a prowadzenie jej jest działalnością statutową szkoły. Stołówka szkolna przygotowuje obiady dla uczniów i pracowników swojej szkoły, dla uczniów i pracowników innych szkół będących jednostkami budżetowymi prowadzonych przez ten sam organ prowadzący (Urząd Gminy). Obiady uczniów naszej szkoły finansowane są przez ich rodziców, przez ośrodki pomocy społecznej będące jednostkami budżetowymi (dla dzieci z rodzin najuboższych). Pracownicy naszej szkoły płacą sami za siebie. Za obiady uczniów i pracowników innych szkół wpłacają te szkoły oraz ośrodki pomocy społecznej (dla dzieci z rodzin najuboższych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obiady przygotowywane przez stołówkę szkolną dla:

  • uczniów i pracowników szkoły- płacą uczniowie i pracownicy,
  • uczniów i pracowników innych szkół prowadzonych przez gminę - płacą szkoły,
  • obiady finansowane przez ośrodki pomocy społecznej - płacą ośrodki pomocy społecznej korzystają ze zwolnienia od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy obiady przygotowywane przez stołówkę szkolną korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Przygotowywanie obiadów na rzecz uczniów i pracowników szkoły jest ściśle związane z działalnością szkoły i została przez Wnioskodawcę sklasyfikowana w dziale PKWiU ex 80 „usługi w zakresie edukacji” i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) są one zwolnione z podatku VAT. Do obiadów uczniowskich finansowanych przez ośrodki pomocy społecznej, oraz do obiadów dla szkół (podmioty będące jednostkami budżetowymi, prowadzone przez ten sam organ prowadzący) Wnioskodawca zastosował zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) usługi świadczone na rzecz innych gospodarstw pomocniczych, zakładów budżetowych bądź jednostek budżetowych na podstawie w/w rozporządzenia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług należy rozumieć, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy ( art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). W myśl art. 8 ust. 3 w/w ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznej identyfikacja usług stanowi podstawę do ustalenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług. Obowiązek dokonania prawidłowej klasyfikacji usługi ciąży na podmiocie świadczącym te usługi.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w złączniku nr 4 do przedmiotowej ustawy. Pozycji nr 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług wymieniony są – usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Stosownie do zapisów § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową i prowadzi stołówkę szkolną. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, prowadzona jest przez pracowników szkoły i stanowi jej integralną część, a prowadzenie jej jest działalnością statutową szkoły. Stołówka szkolna przygotowuje obiady dla uczniów i pracowników swojej szkoły, dla uczniów i pracowników innych szkół będących jednostkami budżetowymi prowadzonych przez ten sam organ prowadzący (Urząd Gminy).

Wobec powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla własnych uczniów i pracowników szkoły, sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji”, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT.

Natomiast świadczenie przez szkołę (jako jednostkę budżetową) na rzecz innych szkół (a więc też jednostek budżetowych) usług w zakresie sprzedaży posiłków, z których korzystają uczniowie i pracownicy tych szkół, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Należy zaznaczyć, że bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność, iż ww. posiłki nabywane są ze środków uzyskanych z wpłat pracowników szkoły, rodziców uczniów czy też środków przekazywanych przez ośrodki pomocy społecznej.

Przedmiotowe rozstrzygnięcie zostało podjęte w oparciu o klasyfikację przedstawioną przez Wnioskodawcę. Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do poprawności sporządzonej klasyfikacji – Strona może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego .

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj