Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-976/08/AW
z 8 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-976/08/AW
Data
2008.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
limit
limit obrotu
usługi edukacyjne
warunki zwolnienia
wysokość zwolnienia podmiotowego
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Do wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie wlicza się odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku



Wniosek ORD-IN 717 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedszkola przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 8 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 12 września 2008r.) oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 2 października 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 12 września 2008r.) oraz pismem z dnia 7 kwietnia 2008r. (data wpływu 2 października 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 września 2008r. znak: IBPP1/443-976/08/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedszkole posiada dwa konta rozliczeniowe – przychodów, rozchodów.

Na pierwsze konto przychodów, z którym związana jest działalność statutowa Przedszkola, która jest działalnością oświatową, symbol PKWiU ex 80, czyli zwolnioną od podatku od towarów i usług, przelewane są kwoty uzgodnione z Urzędem Gminy jako organem prowadzącym, a wykazane w budżecie na dany rok. Z tego też konta opłacane są bieżące należności, tj. pobory, opłaty za media itp.

Drugie konto, na które wpłacane są pieniądze za czesne, wyżywienie w ramach usługi oświatowej, którego wysokość jest uchwalona przez Radę Gminy. W skład czesnego wchodzą opłaty za bieżące utrzymanie budynku, opłata za wyżywienie ma ścisły związek z prowadzoną działalnością oświatową, jest pobierana również zgodnie z uchwałą Rady Gminy, 100% tej opłaty jest przeznaczane na 3 posiłki dziennie dla dzieci, stołówka nie świadczy usług wyżywienia na wynos.

Dodatkowe przychody Przedszkola tj. m.in. opłaty za wynajem basenu, wynajem sal na imprezy okolicznościowe, konferencje (na podstawie rachunku) – symbol PKWiU ex 92.

Opłaty za czesne i wyżywienie są działalnością statutową placówki oświatowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wpływy z działalności statutowej (przychody), tj. czesne, wyżywienie, wliczane są do kwoty granicznej – limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT (50.000 zł)...

Zdaniem Wnioskodawcy, wpływów z działalności statutowej nie wlicza się do kwoty granicznej – limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Zatem, aby ocenić czy dochód z poszczególnych źródeł należy wliczać do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, należy najpierw ustalić czy czynności, które wykonuje Wnioskodawca korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, ewentualnie nie podlegają temu podatkowi, czy też są to czynności opodatkowane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się między innymi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy.

W załączniku tym pod poz. 7, jako zwolnione z opodatkowania, wymieniono usługi w zakresie edukacji, zaklasyfikowane według PKWiU pod symbolem ex 80 (gdzie „ex” oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania).

Na marginesie należy zaznaczyć, że preferencyjne stawki VAT jak również zwolnienia z tego podatku mają zastosowanie w szczególnych przypadkach również na podstawie innych przepisów ustawy o VAT czy też aktów wykonawczych do tej ustawy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności statutowej, która jest działalnością oświatową sklasyfikowaną wg PKWiU 80 (zwolniona od podatku VAT), osiąga wpływy za czesne i wyżywienie. W skład czesnego wchodzą opłaty za bieżące utrzymanie budynku, natomiast opłata za wyżywienie pobierana jest zgodnie z uchwałą Rady Gminy i 100% tej opłaty jest przeznaczone na 3 posiłki dziennie dla dzieci.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeśli pobierane przez Wnioskodawcę opłaty za wyżywienie i czesne stanowią element świadczonej usługi oświatowej PKWiU 80, która – jako wymieniona w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT – jest zwolniona z opodatkowania tym podatkiem, to wpływów z tego tytułu nie należy wliczać do wartości limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy konieczności ujmowania do wartości limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, innych wpływów („dodatkowych przychodów Przedszkola”), gdyż nie sformułowano pytania w tym zakresie.

Należy ponadto zauważyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje statystyczne. Tut. organ podatkowy nie jest bowiem uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub podmiot dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj