Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-669/08-2/ISN
z 15 października 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-669/08-2/ISN
Data
2008.10.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
ekspozycja
konserwacja
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla eksploatacji węzłów cieplnych i legalizacji liczników.
Wniosek ORD-IN 224 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Spółka posiada umowy na eksploatację zleconą węzłów cieplnych w budynkach mieszkaniowych, polegającą na utrzymaniu ich w stanie zdatnym do używania (konserwacja), oraz legalizację liczników, czyli sprawdzanie poprawności działania co niejednokrotnie wiąże się z demontażem i późniejszym montażem tego samego licznika lub nowego w przypadku, gdy poprzedni okaże się niesprawny. Po wykonaniu usług Wnioskodawca wystawia faktury dla kontrahentów ze stawką 7%, traktując przedmiot umowy jako konserwację budynku. Od dnia 1 stycznia 2008 r. uregulowania w zakresie obniżonej stawki podatku VAT do budownictwa znalazły się w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Nowe przepisy odnoszą się jednak tylko do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych; lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 oraz obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Nie wspominają natomiast nic o infrastrukturze towarzyszącej temu budownictwu, tym samym roboty z nią związane należy opodatkować podstawową stawką podatku VAT. Zainteresowany zaznacza jednak, że zgodnie z PKOB - budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi. W rezultacie Wnioskodawca twierdzi, że § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., nie mówi o infrastrukturze towarzyszącej, tylko o budynkach. A zatem powołując się na PKOB 11 węzły cieplne oraz liczniki należy traktować jako budynek, ponieważ są na stałe zainstalowane w budynku i służą jego mieszkańcom. Zdaniem Wnioskodawcy węzły cieplne oraz liczniki zainstalowane w budynkach traktować należy jako budynek, nie zaś jako infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Co za tym idzie wszelkie modernizacje, remonty i konserwacje tych węzłów i liczników traktować należy jako modernizacje, remonty i konserwacje budynków. Daje to możliwość stosowania stawki 7% na usługi eksploatacji węzłów cieplnych oraz legalizacji liczników.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi eksploatacji węzłów cieplnych i legalizacji liczników klasyfikuje prawidłowo, ponieważ urządzenia zainstalowane są w budynku, nie funkcjonują samodzielnie i służą mieszkańcom. W związku z tym przyjęto, że usługi te sklasyfikowano jako konserwacje budynków mieszkalnych - zgodnie z PKOB 11 i zastosowano stawkę 7% zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.)
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…), zaś przez świadczenie usług, o którym mowa w ww. przepisie, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:
Na mocy art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Ponadto, zgodnie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
nbspnbsp - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12c ustawy.
Z treści powołanych przepisów wynika, iż preferencyjna 7% stawka podatku dotyczy robót budowlano-montażowych, remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ma podpisane umowy na eksploatację zleconą węzłów cieplnych w budynkach mieszkaniowych, polegającą na utrzymaniu ich w stanie zdatnym do używania (konserwacja), oraz legalizację liczników, czyli sprawdzanie poprawności działania, co niejednokrotnie wiąże się z demontażem i późniejszym montażem tego samego licznika lub nowego w przypadku, gdy poprzedni okaże się niesprawny. Po wykonaniu usług Spółka wystawia faktury dla kontrahentów ze stawką 7%, traktując przedmiot umowy jako konserwację budynku. Przedmiotowe urządzenia są zamontowane w budynku, nie funkcjonują samodzielnie i służą mieszkańcom. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia konserwacja, dlatego też należy odwołać się do przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836).
Wykonywane przez Zainteresowanego usługi polegające na utrzymaniu węzłów cieplnych w stanie zdatnym do używania (konserwacja), mieszczą się w zakresie robót konserwacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia, a budynki, w których są świadczone przedmiotowe usługi należą do jednej ze wskazanych w powyższych przepisach kategorii budynków, to realizowane roboty konserwacyjne będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług. Również usługi dotyczące liczników, jeżeli polegałyby na ich montażu i demontażu można zaliczyć do robót konserwacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia i zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT 7%. Natomiast zdaniem tut. Organu, usług określonych przez Wnioskodawcę jako legalizacja liczników nie można zaliczyć do robót konserwacyjnych objętych zakresem § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia. W związku z powyższym dla przedmiotowych usług Zainteresowany będzie zobowiązany zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.