Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1316/08/AS
z 16 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1316/08/AS
Data
2008.10.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
ochrona zdrowia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
usługi medyczne


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu sprzętu i usług związanych z realizacją inwestycji „modernizacja bloku operacyjnego i OIOM, zakup nowoczesnego sprzętu medycznego.



Wniosek ORD-IN 557 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008r. (data wpływu 9 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku zakupem sprzętu i usług w ramach realizowanej inwestycji „Modernizacja bloku operacyjnego i OIOM, zakup nowoczesnego sprzętu medycznego” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku zakupem sprzętu i usług w ramach realizowanej inwestycji „Modernizacja bloku operacyjnego i OIOM, zakup nowoczesnego sprzętu medycznego”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Inwestycja zrealizowana została w pomieszczeniach na bloku operacyjnym i OIOM, które mieszczą się w budynku Szpitala zlokalizowanym na pierwszym piętrze. Proces inwestycyjny został zrealizowany w oparciu i z zastosowaniem ustawy zamówień publicznych.

Zgodnie z projektem i opracowanym kosztorysem inwestorskim przebudowa objęła pomieszczenia, w których znalazły się:

  • 3 sale operacyjne, w tym jedna wysokoaseptyczna. Zachowane zostały drogi czyste i brudne, poprzez zaprojektowanie zewnętrznego korytarza (brudnego), łączącego sale operacyjne z pomieszczeniem wstępnego mycia i dezynfekcji. Z tego pomieszczenia dźwigiem brudnym będą transportowane materiały do części brudnej - centralnej sterylizatorni lub przez sterylizator przelotowy do podręcznej sterylizatorni. Wejście na blok operacyjny będzie przez trzy śluzy: personelu (śluzę brudną, węzeł sanitarny z natryskiem, wc, umywalkami, śluzę czystą), śluzę pacjentów oraz śluzę materiałową.
    Ze sterylizatorni odbywa się transport materiałów dźwigiem szpitalnym - na korytarz czysty bloku operacyjnego (poprzez śluzę materiałową).
  • pomieszczenia socjalno-administracyjne i dyżurki personelu, salę wybudzeniową pacjentów z posterunkiem pielęgniarki i brudownikiem, pomieszczenia mycia lekarzy przygotowania pacjenta, magazyn przewoźnego RTG, skład porządkowy na czysty sprzęt do sprzątania, węzeł sanitarny personelu.
  • pomieszczenia OIOM - salę 3-łóżkową, główny posterunek pielęgniarki, główny brudownik, separatka 1-łóżkowa oraz pokoje lekarzy, pielęgniarek, węzeł sanitarny, magazyn, skład porządkowy, dostępne z głównego węzła komunikacji pionowej przez śluzę.
  • system klimatyzacyjny we wszystkich salach bloku operacyjnego oraz w salach OIOM z centralą nawiewno-wywiewną. Wszystkie poziomy w budynku są dostępne dla osób niepełnosprawnych, poprzez dźwig szpitalny, bez schodów i progów.

W celu spełnienia wymagań stawianych przez Rozporządzenie Ministra Zdrowia oraz przez Narodowy Fundusz Zdrowia wyposażono zmodernizowane pomieszczenia w następujący sprzęt medyczny:

  1. stół operacyjny przeznaczony na wyposażenie sali operacyjnej urazowej do przeprowadzania specjalistycznych zabiegów operacyjnych urazowo-ortopedycznych w zakresie kończyn, klatki piersiowej oraz głowy. Wielopozycyjny stół operacyjny z przeziernymi blatami umożliwiający odpowiednie ułożenie pacjenta oraz stosowanie wyciągów kończynowych, składający się z kolumny, blatu i transportera. Sala operacyjna wyposażona w wyżej opisany stół umożliwia diagnozowanie oraz wykonywanie zabiegów operacyjnych ratujących życie, poprawiając zdecydowanie warunki leczenia oraz skracając czas hospitalizacji i obniżając jego koszty,

  2. sterylizator parowy z uzdatniaczem wody oraz siatkami na narzędzia - jest niezbędny do prowadzenia prawidłowej podręcznej sterylizacji narzędzi chirurgicznych na bloku operacyjnym. Uzdatniacz wody oraz siatki stanowią podstawowy element wyposażenia sterylizatora,

  3. lampy operacyjne do sal operacyjnych mieszczących się na bloku operacyjnym.
    Nowoczesne i energooszczędne lampy sprawiają:
    - lepszą jakość oświetlenia i właściwy rozkład oświetlenia w polu operacyjnym,
    - optymalne oświetlenie w głębi ran operacyjnych,
    - prawidłowe oddawanie barwy narządów, naczyń i tkanek,
    - eliminację możliwości wystąpienia przerw w oświetleniu w czasie trwania zabiegu,
    - szerokie możliwości ruchowe lamp,
    - łatwość utrzymania aseptyki sal operacyjnych,

  4. pompy infuzyjne strzykawkowe mają zastosowanie w anestezjologii, intensywnej terapii, kardiologii, neonatologii, onkologii. Posiadają bardzo przyjazny system programowania dawki z możliwością ustawiania: prędkości i objętości, prędkości i czasu lub objętości i czasu.
    Charakteryzują się:
    - prostotą obsługi i niezawodnością,
    - możliwością podglądu i zmiany parametrów w trakcie infuzji, pracę ze strzykawkami 10-60 ml (ok. 40 typów),
    - funkcję bezpiecznego podawania dawki uderzeniowej BOLUS,
    - rozbudowany system alarmów, wbudowana biblioteka leków,

  5. dezynfektor typ 7836 CD służy do mycia i dezynfekcji narzędzi używanych na bloku operacyjnym. Wyposażony w oprogramowanie sterowne elektronicznie pozwala regulować pobór wody, energii oraz środków dezynfekcyjnych w zależności od dezynfekowanych narzędzi.

  6. kolumny chirurgiczne i anestezjologiczne zakupione w łącznej ilości 6 szt. - są niezbędne w celu wyposażenia sali operacyjnej. Mobilność kolumn umożliwia optymalne ustawienie i podłączenie wymaganej aparatury w stosunku do operowanego pacjenta, jednocześnie dając bezpieczeństwo pracy zespołowi chirurgicznemu. Kolumny anestezjologiczne są niezbędne do doprowadzenia gazów medycznych w pobliże pacjenta. Obrotowe zamontowanie ramion i konsol pozwala na optymalne ustawienie aparatu do znieczulania oraz innej niezbędnej aparatury.

Zakupiony sprzęt medycznego umożliwia prawidłowe funkcjonowanie oddziałów: chirurgii ogólnej i urazowej, położniczo-ginekologicznego, OIOM. Wszystkie zakupione urządzenia medyczne spełniają wymogi techniczno-użytkowe oraz posiadają wpis do Rejestru Wyrobów Medycznych zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2001r o wyrobach medycznych, jak również certyfikat zgodności CE.

Powyższe zakupy sprzętu ze stawką 7% VAT oraz zrealizowane usługi związane z przebudową pomieszczeń - ze stawką 22% VAT służą działalności statutowej w zakresie ochrony zdrowia, która jest działalnością zwolnioną z podatku VAT. Blok operacyjny i OIOM znajduje się w budynkach, które są własnością Powiatu B. oddane w nieodpłatne użytkowanie Uchwałą Nr xxx/2000 Rady Powiatu w B. z dnia 26 października 2000r na czas nieoznaczony w celu wykonywania zadań statutowych tj. ochrony zdrowia. Zrealizowana inwestycja służy wyłącznie do realizacji zadań statutowych i nie będzie podlegała przekazaniu innemu podmiotowi ani dzierżawie.

Przedmiotowa interpretacja odnośnie możliwości odliczenia podatku VAT wynika z procedury określonej w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu sprzętu i usług w związku ze zrealizowaną inwestycją, pod nazwą „Modernizacja bloku operacyjnego i OIOM, zakup nowoczesnego sprzętu medycznego", biorąc pod uwagę fakt, że przedmiotowa inwestycja i zakupy sprzętu służą wyłącznie na realizację zadań statutowych zwolnionych z podatku VAT tj. w zakresie ochrony zdrowia - (art. 43 ust 1 pkt. 1) ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późniejszymi zmianami)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował inwestycję „Modernizacja bloku operacyjnego i OIOM, zakup nowoczesnego sprzętu medycznego". Zakupiony w ramach inwestycji sprzęt (ze stawką 7% VAT) oraz zrealizowane usługi związane z przebudową pomieszczeń (ze stawką 22% VAT) służą działalności statutowej w zakresie ochrony zdrowia, która jest działalnością zwolnioną z podatku VAT. Zrealizowana inwestycja służy wyłącznie do realizacji zadań statutowych i nie będzie podlegała przekazaniu innemu podmiotowi ani dzierżawie.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu pn. „Modernizacja bloku operacyjnego i OIOM, zakup nowoczesnego sprzętu medycznego" będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, tak więc nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj