Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-62/08-4/TW
z 15 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-62/08-4/TW
Data
2008.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
skład podatkowy
stawki podatku
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Czy Spółka może kupować spirytus odwodniony w celu jego magazynowania i sprzedaży w stanie nie przetworzonym?



Wniosek ORD-IN 580 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania alkoholu etylowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania alkoholu etylowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest producentem alkoholu etylowego – spirytusu surowego oraz spirytusu odwodnionego i posiada skład podatkowy jako wytwórca. Wnioskodawca wskazuje, że może kupować spirytus surowy w celu jego odwodnienia.

Z informacji zawartej w uzupełnieniu do złożonego wniosku wynika natomiast, iż Zainteresowany posiada zezwolenie na produkcję i przetwarzanie alkoholu etylowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka może kupować spirytus odwodniony w celu jego magazynowania i sprzedaży w stanie nie przetworzonym...

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie czynności odbywają się przy udziale pracowników urzędu celnego. Wysyłka następuje w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT).

Zainteresowany wskazuje, że zakup i sprzedaż alkoholu etylowego – spirytusu odwodnionego bez przetworzenia pozwoliłyby zwiększyć Spółce ilość dostarczanego spirytusu do odbiorców, zwiększyć obroty – przychody ze sprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż podatnik ma zamiar dokonywać obrotu wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, bez ich przerobu. Działanie to wiąże się z przyjęciem i magazynowaniem tych wyrobów.

Stosownie do postanowień art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) zwanej dalej ustawą, produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (w tym alkoholu etylowego art. 67 tej ustawy) mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.), w ilości mniejszej niż 1.000 hl w ciągu roku kalendarzowego. Oprócz produkcji, w składzie podatkowym może być prowadzona także działalność polegająca na przetwarzaniu, magazynowaniu, przyjmowaniu i wysyłce wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.


Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie określone w tym przepisie warunki.


Przepisy ustawy o podatku akcyzowym rozróżniają dwa podstawowe typy składów podatkowych: tzw. skład podatkowy „producencki” i „magazynowy”.


Skład podatkowy „producencki” jest miejscem, w którym podmiot prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu (art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Drugim typem składu podatkowego jest tzw. skład podatkowy „magazynowy – usługowy”, służący do prowadzenia działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot (art. 31 ust. 2 ustawy). Aby otrzymać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego magazynowego, podmiot obok warunków określonych w art. 31 ust. 1, winien spełniać dodatkowo warunki wymienione w ust. 2 pkt 1-3 tego artykułu, które zostały szczegółowo określone w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 ze zm.).

Powyższe przepisy nie wykluczają możliwości magazynowania przez podmiot prowadzący tzw. produkcyjny skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych należących bądź wyprodukowanych przez inny podmiot. Dla niniejszej działalności prowadzący „producencki skład podatkowy” nie jest zobligowany do spełnienia dodatkowych warunków zawartych w art. 31 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz w § 13 cytowanego rozporządzenia, gdyż warunki te, jak wyżej wskazano, dotyczą wyłącznie składu typu magazynowego.

Reasumując, Spółka prowadząc działalność gospodarczą w składzie podatkowym w zakresie produkcji alkoholu etylowego, będzie mogła magazynować oraz dokonywać sprzedaży alkoholu etylowego wyprodukowanego przez inny podmiot, bez jego przetworzenia w ramach zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego typu producenckiego. Jednakże, wydane zezwolenie winno zawierać zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, rodzaj działalności prowadzonej w składzie podatkowym, która w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie polegała zarówno na produkcji jak i magazynowaniu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj