Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1127/12/AW
z 22 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2012r. (data wpływu 23 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest odrębnym od Gminy podatnikiem dla celów podatku od towarów i usług i czy w zakresie pobierania odpłatności za bilety wstępu do Obserwatorium Astronomicznego może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od tego podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jest odrębnym od Gminy podatnikiem dla celów podatku od towarów i usług i czy w zakresie pobierania odpłatności za bilety wstępu do Obserwatorium Astronomicznego może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od tego podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Placówek Oświatowych jest jednostką organizacyjną Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej. Posiada swój NIP, REGON oraz wyodrębniony rachunek bankowy. Jest to podmiot wyodrębniony organizacyjnie i kadrowo, działa na podstawie rocznego planu finansowego oraz ma własną siedzibę. Zespół Placówek Oświatowych został utworzony przez Gminę do realizacji zadań własnych gminy z zakresu edukacji publicznej. W 2008r. Gmina przekazała jednostce w nieodpłatne użyczenie budynek Obserwatorium Astronomicznego w celu realizacji zadań własnych Gminy z zakresu turystyki. Głównym celem działalności Obserwatorium Astronomicznego jest organizowanie dla turystów, w tym dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, możliwości praktycznego poznania obserwatorium, w tym zagadnień fizyki i astronomii oraz prowadzenia prac badawczych przez przedstawicieli uczelni, zaangażowanych we współpracę z Gminą.

Obserwatorium jest centrum turystyki i miejscem, gdzie turyści mają możliwość praktycznego poznawania zagadnień fizyki i astronomii. Jego działalność jest ukierunkowana na przybliżenie zagadnień popularno-naukowych dla turystów przemierzających szlaki Beskidów. Obiekt ten ma bezpośredni wpływ na zwiększenie atrakcyjności turystycznej Gminy, poprzez ofertę nowego produktu turystycznego – „turystyka astronomiczna”.

Planuje się wprowadzenie odpłatności w związku z obsługą ruchu turystycznego w budynku Obserwatorium Astronomicznego w formie biletów wstępu. Odpłatność stanowiłaby przychód Zespołu Placówek Oświatowych. Jednostka ta realizuje zadania w zakresie edukacji publicznej: nauczanie w szkole podstawowej, gimnazjum, oddziały przedszkolne i stołówkę zamkniętą oraz zadania w zakresie turystyki: Obserwatorium Astronomiczne.

Zespół Placówek Oświatowych funkcjonuje w formie jednostki budżetowej, która otrzymuje z budżetu Gminy środki finansowe na realizację wszystkich wydatków, a także osiąga przychody pochodzące z wpłat rodziców za żywienie dzieci oraz za pobyt dziecka w przedszkolu, które odprowadza na rachunek budżetu Gminy. Usługi te są zwolnione z podatku od towarów i usług. Przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu byłyby przychodem Zespołu Placówek Oświatowych, który – zgodnie z zasadą funkcjonowania jednostek budżetowych – również byłby odprowadzany na rachunek budżetu Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Placówek Oświatowych jest odrębnym od Gminy podatnikiem dla celów podatku od towarów i usług – VAT i czy w zakresie pobierania odpłatności za bilety wstępu do Obserwatorium Astronomicznego może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Zespół Placówek Oświatowych jest jednostką organizacyjną Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną w celu realizacji zadań Gminy w zakresie edukacji. W 2008r. jednostka otrzymała od Gminy w nieodpłatne użytkowanie budynek Obserwatorium Astronomicznego w celu realizacji zadań Gminy w zakresie turystyki. Zespół Placówek Oświatowych posiada swój Numer Identyfikacji Podatkowej, Regon, ma wyodrębniony rachunek bankowy, jest wyodrębniony organizacyjnie, ma własną siedzibę oraz działa na podstawie rocznego planu finansowego. Realizuje zadania Gminy w zakresie edukacji: nauczanie w szkole podstawowej, gimnazjum, prowadzi oddział przedszkolny oraz stołówkę szkolną. W związku z realizacją tych zadań osiąga obroty pochodzące z wpłat rodziców za żywienie dzieci oraz za pobyt dziecka w przedszkolu, które odprowadza do budżetu Gminy. Zespół Placówek Oświatowych funkcjonuje w formie jednostki budżetowej. Jednostka budżetowa nie posiada osobowości prawnej i w obrocie prawnym funkcjonuje jako jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego (w tym przypadku Gminy), która z budżetu Gminy otrzymuje środki finansowe na pokrycie wszystkich wydatków, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu Gminy. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków – plan finansowy jednostki. Planuje się wprowadzenie odpłatności w związku z obsługą ruchu turystycznego w budynku Obserwatorium Astronomicznego w formie biletów wstępu. Odpłatność stanowiłaby przychód Zespołu Placówek Oświatowych, który również będzie odprowadzany na rachunek budżetu Gminy. Zdaniem Wnioskodawcy, Zespół Placówek Oświatowych w obrocie prawnym występuje jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług – VAT. Przychody osiągane przez ZPO w chwili obecnej są przychodami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, gdyż związane są z realizacją zadań w zakresie edukacji. Natomiast przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jednak Zespół Placówek Oświatowych – biorąc pod uwagę planowaną do osiągnięcia wysokość przychodu z tego tytułu – wybrałby zwolnienie z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – zgodnie z art. 8 ust. 1 – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 96 ust. 4, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako "podatnika VAT zwolnionego".

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 1314 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu „jednostka budżetowa”. W związku z tym, należy posiłkować się definicją zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Jak stanowi art. 8 tej ustawy:

  1. Jednostki sektora finansów publicznych są tworzone w formach określonych w niniejszym rozdziale.
  2. Jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone na podstawie niniejszej ustawy albo na podstawie odrębnych ustaw.

Na podstawie art. 9, sektor finansów publicznych tworzą m. in.:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;

W myśl art. 11:

  1. Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
  2. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.
  3. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Według art. 11a ust. 1, państwowe jednostki budżetowe, dla których organem prowadzącym są organy administracji państwowej, prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) gromadzą na wydzielonym rachunku dochody uzyskiwane:

  1. ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej;
  2. z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź użytkowaniu jednostki budżetowej;
  3. z działalności wykraczającej poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającej między innymi na świadczeniu usług, w tym szkoleniowych i informacyjnych;
  4. z opłat egzaminacyjnych, za wydawanie świadectw i certyfikatów, jak również za sprawdzanie kwalifikacji;
  5. z tytułu odpłatności za wyżywienie i zakwaterowanie uczniów i młodzieży w bursach i internatach, ponoszonych przez rodziców lub opiekunów;
  6. z dopłat bezpośrednich i innych płatności stosowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymanych na podstawie odrębnych przepisów.

Z treści art. 11a ust. 2, decyzje o utworzeniu rachunku, o którym mowa w ust. 1, podejmują kierownicy państwowych jednostek budżetowych, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego szkołę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zespół Placówek Oświatowych jest jednostką organizacyjną Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej. Posiada swój NIP, REGON oraz wyodrębniony rachunek bankowy. Jest to podmiot wyodrębniony organizacyjnie i kadrowo, działa na podstawie rocznego planu finansowego oraz ma własną siedzibę. Zespół Placówek Oświatowych został utworzony przez Gminę do realizacji zadań własnych gminy z zakresu edukacji publicznej. Jednostka ta realizuje zadania w zakresie edukacji publicznej: nauczanie w szkole podstawowej, gimnazjum, oddziały przedszkolne i stołówkę zamkniętą oraz zadania w zakresie turystyki: Obserwatorium Astronomiczne.

Zespół Placówek Oświatowych funkcjonuje w formie jednostki budżetowej, która otrzymuje z budżetu Gminy środki finansowe na realizację wszystkich wydatków, a także osiąga przychody pochodzące z wpłat rodziców za żywienie dzieci oraz za pobyt dziecka w przedszkolu, które odprowadza na rachunek budżetu Gminy. Usługi te są zwolnione z podatku od towarów i usług. Przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu byłyby przychodem Zespołu Placówek Oświatowych, który – zgodnie z zasadą funkcjonowania jednostek budżetowych – również byłby odprowadzany na rachunek budżetu Gminy.

Mając na uwadze powołane przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawca – Zespół Placówek Oświatowych – prowadząc działalność z zakresu edukacji publicznej – prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskodawcę, będącego jednostką budżetową Gminy, posiadającą swój NIP, REGON oraz wyodrębniony rachunek bankowy – uznać należy za odrębnego od Gminy podatnika podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jako jednostka budżetowa (jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej) jest zatem odrębnym od Gminy podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, prowadzącym działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Zespół Placówek Oświatowych w obrocie prawnym występuje jako odrębny podatnik podatku od towarów i usług – VAT, uznano za prawidłowe.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 tej ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1. dokonujących dostaw:

  1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. nowych środków transportu,
  4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zespół Placówek Oświatowych został utworzony przez Gminę do realizacji zadań własnych gminy z zakresu edukacji publicznej. W 2008r. Gmina przekazała jednostce w nieodpłatne użyczenie budynek Obserwatorium Astronomicznego w celu realizacji zadań własnych Gminy z zakresu turystyki.

Planuje się wprowadzenie odpłatności w związku z obsługą ruchu turystycznego w budynku Obserwatorium Astronomicznego w formie biletów wstępu. Odpłatność stanowiłaby przychód Zespołu Placówek Oświatowych. Jednostka ta realizuje zadania w zakresie edukacji publicznej: nauczanie w szkole podstawowej, gimnazjum, oddziały przedszkolne i stołówkę zamkniętą oraz zadania w zakresie turystyki: Obserwatorium Astronomiczne.

Zespół Placówek Oświatowych funkcjonuje w formie jednostki budżetowej, która otrzymuje z budżetu Gminy środki finansowe na realizację wszystkich wydatków, a także osiąga przychody pochodzące z wpłat rodziców za żywienie dzieci oraz za pobyt dziecka w przedszkolu, które odprowadza na rachunek budżetu Gminy. Usługi te są zwolnione z podatku od towarów i usług. Przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu byłyby przychodem Zespołu Placówek Oświatowych, który – zgodnie z zasadą funkcjonowania jednostek budżetowych – również byłby odprowadzany na rachunek budżetu Gminy.

Ponadto z wniosku wynika, że przychody osiągane przez ZPO w chwili obecnej są przychodami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, gdyż związane są z realizacją zadań w zakresie edukacji. Natomiast przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jednak Zespół Placówek Oświatowych – biorąc pod uwagę planowaną do osiągnięcia wysokość przychodu z tego tytułu – wybrałby zwolnienie z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – VAT.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę w chwili obecnej usługi są przychodami zwolnionymi od podatku VAT (zwolnienie przedmiotowe związane z realizacją zadań w zakresie edukacji), a przychody z tytułu sprzedaży biletów wstępu do Obserwatorium Astronomicznego, jak wskazał Wnioskodawca, co do zasady będą opodatkowane podatkiem VAT, to do momentu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej (ze sprzedaży biletów wstępu, ewentualnie z innej sprzedaży opodatkowanej) nie przekroczy kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku VAT, o której mowa w art. 113 ust. 1, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT z tytułu sprzedaży tych biletów wstępu do Obserwatorium.

Zwolnienie podmiotowe będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem, że nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT i § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że może on wybrać zwolnienie z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – VAT, uznano za prawidłowe.

Na marginesie należy dodać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia zasadności stosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Zespół Placówek Oświatowych usług edukacyjnych oraz opodatkowania sprzedaży biletów wstępu do Obserwatorium Astronomicznego, gdyż Wnioskodawca nie zadał w tym przedmiocie pytania oraz nie sformułował własnego stanowiska w sprawie. Zatem podane przez Wnioskodawcę informacje, iż świadczone usługi edukacyjne są zwolnione z podatku od towarów i usług, a sprzedaż biletów wstępu jest opodatkowana podatkiem VAT, potraktowano jako element opisu zdarzenia przyszłego niepodlegający ocenie przez tut. organ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj