Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-517/08-4/AA
z 15 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-517/08-4/AA
Data
2008.10.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
ryczałty
ryzyko działalności gospodarczej
stawki ryczałtu


Istota interpretacji
Czy działalność, którą zamierza podjąć Wnioskodawca może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych ?



Wniosek ORD-IN 664 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana …, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 11 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 1 sierpnia 2008 r., znak ILPB1/415-517/08-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.


Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 sierpnia 2008 r., a w dniu 11 sierpnia 2008 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza podjąć działalność gospodarczą, której przedmiotem m.in. byłoby świadczenie usług wyszczególnionych w podklasach 70.22Z PKWiU oraz 82.19Z i 82.99Z. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmowałyby:

  • doradztwo w zakresie planowania zapotrzebowania magazynowego na towary będące przedmiotem handlu,
  • wykonywanie fotokopii dokumentacji dotyczącej kontrahentów podmiotu gospodarczego,
  • sprawdzanie w uzasadnionych przypadkach danych kontrahenta (w urzędzie skarbowym, urzędzie gminy itp.),
  • nadzór nad prowadzeniem sprzedaży podmiotu gospodarczego,
  • kontrolę zasadności i celowości poniesionych kosztów działalności oraz ich akceptację.


Jak podaje Wnioskodawca w pierwszym okresie działalność usługowa świadczona byłaby na rzecz jednego podmiotu gospodarczego – przedsiębiorstwa działającego na rynku od kilkunastu lat, którego właściciel opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem przedsiębiorstwa występują powiązania rodzinne. Wnioskodawca informuje, że do obecnej chwili nie świadczył pracy na rzecz powyższego podmiotu, lecz okresowo na podstawie umowy o dzieło i umowy zlecenia wykonywał zlecane czynności.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż usługi jakie zamierza świadczyć zostały sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 74.14.11, 74.14.12, 74.14.13, 74.14.17, 74.83.12 oraz 74.83.15.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie wyboru formy opodatkowania.


Czy działalność, którą zamierza podjąć Wnioskodawca może być opodatkowana na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych...


Zdaniem Wnioskodawcy, działalność może być opodatkowana ryczałtem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Zatem podstawą do zakwalifikowania osiągniętych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej usługi właściwego symbolu PKWiU. Od tej klasyfikacji zależna jest wysokość ryczałtu.


W złożonym wniosku Wnioskodawca podaje, że usługi jakie zamierza świadczyć zostały sklasyfikowane pod następującymi symbolami PKWiU: 74.14.11, 74.14.12, 74.14.13, 74.14.17, 74.83.12 oraz 74.83.15.

Wyłączenia z tej formy opodatkowania stosuje się zaś między innymi do podatników świadczących usługi wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W związku z powyższym usługi wymienione przez Wnioskodawcę sklasyfikowane pod symbolami PKWiU:

74.14.11 – usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania,

74.14.12 – usługi doradztwa w zakresie zarządzania finansami, z wyłączeniem podatków,

74.14.13 – usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem,

74.14.17 – usługi doradztwa w zakresie zarządzania, pozostałe

- są wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego na mocy ww. art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast usługi sklasyfikowane wg PKWiU obowiązującego do 30 kwietnia 2004 r. wg symbolu 74.83.12 (usługi powielania), a wg PKWiU po 30 kwietnia 2004 r. odpowiednio wg symbolu 74.85.12, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 17%.

Usługi sklasyfikowane wg PKWiU obowiązującej po 30 kwietnia 2004 r. wg symbolu 74.85.15 – usługi związane z pracami sekretarskimi, pozostałe, a wg PKWiU do 30 kwietnia 2004 r. odpowiednio wg symbolu 74.83.15, nie są wyłączone ze zryczałtowanej formy opodatkowania, a stawka ryczałtu dla ww. usług wynosi 8,5%.


Reasumując, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, gdyż szereg usług, które zamierza świadczyć jest wyłączonych z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 15 października 2008 r. wydano odrębne interpretacje indywidualne w zakresie:

  • zdarzenia przyszłego dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu nr ILPB1/415-517/08-5/AA,
  • zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania prowadzonych czynności za działalność gospodarczą nr ILPB1/415-517/08-6/AA.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj