Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-996/08-2/IG
z 8 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-996/08-2/IG
Data
2008.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
odliczanie podatku naliczonego
premia pieniężna
świadczenie usług na rzecz


Istota interpretacji
Czy premia pieniężna od obrotu stanowi świadczenie usług” w rozumieniu ustawy o VAT oraz czy prawidłowym jest wystawianie faktur VAT w związku otrzymywaniem premii pieniężnych przez Spółkę?



Wniosek ORD-IN 615 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2008r. (data wpływu 23 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie opodatkowania premii pieniężnych jako świadczenia usług oraz prawidłowości wystawiania faktur VAT w związku z otrzymywaniem premii pieniężnych przez Spółkę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych jako świadczenia usług oraz prawidłowości wystawiania faktur VAT w związku z otrzymywaniem premii pieniężnych przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W celu zwiększenia obrotów (zakupów) dostawcy-producenci zajmujący się hodowlą i ubojem trzody chlewnej i dostarczający do Centrum Sp. z o.o . („Spółka”), półtusze wieprzowe, przyznali Spółce premie pieniężne od zrealizowanego obrotu. Wysokość premii pieniężnej należna Spółce wynika z zawartych umów z poszczególnymi dostawcami. Premie przysługują za osiągnięty obrót, tj. od wartości netto towarów dostarczonych przez danego dostawcę do Spółki w okresie rozliczeniowym. Okresem rozliczeniowym może być miesiąc, kwartał, kilka miesięcy lub rok. Dla udokumentowania premii, o których mowa powyżej, Spółka do dnia 31 grudnia 2007 roku wystawiała faktury VAT, natomiast od 1 stycznia 2008 roku wystawia noty księgowe.

W związku z wielością przeprowadzanych transakcji, niemożliwym jest przyporządkowanie premii pieniężnych do konkretnych transakcji. Powyższy sposób postępowania w zakresie opodatkowania podatkiem VAT i dokumentowania premii pieniężnych był stosowany przez Spółkę, zgodnie stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. (Sygnatura PP3-812-1222/2004/AP/4026), stanowiącym ogólną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną na podstawie art. 14 §1 pkt 2 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym w 2004 r.) („Interpretacja MF z 30 grudnia 2004 r.”) do dnia 31 grudnia 2007 roku.

Od dnia 1 stycznia 2008 roku, zgodnie z linią orzecznictwa sądowego, Spółka nie opodatkowuje premii pieniężnych otrzymywanych od osiągniętych obrotów, ponieważ zgodnie ze stanowiskiem Spółki nie są one wynagrodzeniem za świadczenie usług w rozumieniu art.8 ust.1 ustawy o VAT oraz art.6 ust.1 VI dyrektywy VAT (NSA z dn.06.02.2007 r. sygn. Akt I FSK 94/06; WSA z dn.22.05.2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06; WSA z dn.06.02.2008 r. sygn. Akt III SA/Wa 1967/07; WSA z dn.27.03.2008 r. sygn. akt I SA/Ke 100/08).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy premia pieniężna od obrotu stanowi świadczenie usług” w rozumieniu ustawy o VAT oraz czy prawidłowym jest wystawianie faktur VAT w związku otrzymywaniem premii pieniężnych przez Spółkę...

Zdaniem wnioskodawcy, wypłata premii pieniężnych nie stanowi „świadczenia usług” w rozumieniu ustawy o VAT, ani tym bardziej „dostawy towarów” w rozumieniu tej ustawy, w związku z czym znajduje się poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe determinuje również sposób dokumentowania wypłaty premii pieniężnej. Spółka uważa, iż wypłata premii pieniężnej powinna się odbywać na podstawie not księgowych. Stanowisko organów podatkowych w tej mierze jest jednak niejednolite, niemniej jednak niektóre z nich (słusznie) uznają, iż wypłata premii pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W decyzji z dnia 17 września 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (Sygnatura 1401/PH-I/4407/14- 46/07/KO) wskazał, że „(...) zakup przez Stronę odpowiedniej ilości towaru, a tym samym osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów stanowi dostawę towarów, gdyż niewątpliwie jest efektem dokonywanych przez Stronę zakupów towaru od kontrahenta. Nie można więc uznać w stanie faktycznym sprawy - zrealizowania na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu, za świadczenie usług, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Zatem, zakup przez Stronę odpowiedniej ilości towaru, a tym samym osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, zdaniem tutejszego organu nie stanowi świadczenia usług, gdyż opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości towarów, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi jako zakup (świadczenia usług) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji (podkreślenie redakcji). Powyższy pogląd jest zgodny z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 06.02.2007 r., sygn. I FSK 94!06 (...).„Identyczne stanowisko prezentowali: (i) Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w Decyzji z dnia 25 września 2007 r. (Sygnatura PP-3/4407-44/07), oraz (ii) Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w Decyzji z dnia 6 lutego 2008 r. (Sygnatura IS.II/2-443/215/07).

Spółka pragnie zaś nadmienić, że kształtująca się linia orzecznicza sądów administracyjnych jednoznacznie wskazuje, że premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. (Sygnatura akt I FSK 94/06) wskazał, iż „osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej w umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem wypłacana temu nabywcy premia (bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług).” Podobną tezę znajdujemy w wyroku w wyroku WSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. (Sygnatura akt III SA/Wa 4080/06), w którym sąd stwierdził m.in., że „ (...) opodatkowanie (...) usługi świadczonej przez nabywcę towaru (...) będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi jako zakupu tego samego towaru, ale jako kolejnego zakupu o określonej łącznej wartości (świadczenia usługi) ale w ramach tej samej transakcji. (...) Ponadto Sąd zauważa, że usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 6 ust. 1 VI Dyrektywy VAT, to transakcja gospodarcza. Oznacza to, zdaniem Sądu, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. (….) Powołując się na powyższe argumenty Sąd uznał, że premie pieniężne, wypłacane w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie są dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług. Również w najnowszym znanym Spółce orzeczeniu, WSA w Warszawie w wyroku z dnia 6 lutego 2008 r. (Sygnatura III SA/Wa 1967/07) podkreślił, że premia to skutek opodatkowanych już wcześniej zakupów. Nabycie prawa do bonusu nie jest odrębną usługą podlegającą VAT, gdyby bowiem tak przyjąć, ta sama czynność zostałaby podwójnie opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Na mocy przepisu § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Z kolei w przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez wnioskodawcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami wnioskodawcy, a zatem ze świadczeniem usług przez wnioskodawcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z analizy przedstawionego stanu faktycznego, iż Wnioskodawca otrzymuje premie pieniężne od dostawcy od zrealizowanego obrotu. Wysokość premii pieniężnej należna Spółce wynika z zawartych umów z poszczególnymi dostawcami. Premie przysługują za osiągnięty obrót, tj. od wartości netto towarów dostarczonych przez danego dostawcę do Spółki w okresie rozliczeniowym. Okresem rozliczeniowym może być miesiąc, kwartał, kilka miesięcy lub rok. Dla udokumentowania premii, o których mowa powyżej, Spółka do dnia 31 grudnia 2007 roku wystawiała faktury VAT, natomiast od 1 stycznia 2008 roku wystawia noty księgowe.

Należy podkreślić, że działania Wnioskodawcy, polegające na dokonywaniu określonej ilości zakupów u dostawców w określonym okresie w zamian za określone premie miesięczne, mają bezpośredni wpływ na określone zachowania wzajemne kontrahentów, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej 22%.

Nie można podzielić opinii wnioskodawcy, iż uznanie premii pieniężnej za usługę prowadzi do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, raz jako dostawy towarów , drugi raz jako świadczenia usług. Zakres opodatkowania w obu przypadkach jest bowiem odmienny. W przypadku premii pieniężnej opodatkowaniu podlega nie dostawa towarów, lecz ściśle określone powtarzalne zachowanie nabywcy towaru, które w końcowym efekcie będzie wynagradzane.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że otrzymanie premii pieniężnych od dostawców jest traktowane jako świadczenie usług i skutkuje wystawianiem przez wnioskodawcę faktur VAT, zawierających podatek podlegający odliczeniu u kontrahenta otrzymującego taką fakturę.

W związku z tym wystawianie przez Wnioskodawcę w tym zakresie not księgowych, od dnia 01.01.2008r. jest nieprawidłowe.

Cytowane przez Wnioskodawcę wyroki sądowe oraz interpretacje organów podatkowych, stanowią rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach, przy określonym dla danej sprawy stanie faktycznym i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj