Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-957/08-6/IG
z 11 sierpnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-957/08-6/IG
Data
2008.08.11
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budowa budynków
budynek mieszkalny
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
roboty budowlane
stawki podatku
Istota interpretacji
Czy w przypadku opisanego stanu faktycznego do całości robót budowlanych realizowanych w budynku (wybudowanie obiektu wraz z instalacjami wewnętrznymi) zarówno w części mieszkalnej jak i części przeznaczonej na garaże oraz lokale handlowo - usługowe prawidłowo stosujemy stawkę 7%?
Wniosek ORD-IN 495 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2008r. (data wpływu 16 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla budowy kompleksu budynków sklasyfikowanych w PKOB 11, w których obok części mieszkalnej znajdują się również garaże w części podziemnej kompleksu jak również pod łącznikiem pomiędzy budynkami - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 16 maja 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla budowy kompleksu budynków sklasyfikowanych w PKOB 11, w których obok części mieszkalnej znajdują się również garaże w części podziemnej kompleksu jak również pod łącznikiem pomiędzy budynkami. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Jednostka jest generalnym wykonawcą i na podstawie zawartych umów z inwestorami realizuje m.in. opisane poniżej budowy wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Wg założeń projektowych ponad połowa powierzchni użytkowej tych budynków przeznaczona jest na cele mieszkalne. W części podziemnej tych budynków znajdują się garaże, a cześć powierzchni użytkowej przeznaczona jest również na cele usługowo - handlowe. W każdym z wymienionych poniżej przypadków budynki zaklasyfikowane są do PKOB 11. Jednostka realizuje budowę zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych składających się z trzech czteropiętrowych domów o charakterze willi miejskich (dwa połączone łącznikiem, jeden budynek wolnostojący) z podziemnymi miejscami parkingowymi, które znajdują się w części podziemnej całego kompleksu zarówno pod budynkami mieszkalnym, jak również pod łącznikiem pomiędzy budynkami. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w przypadku opisanego stanu faktycznego do całości robót budowlanych realizowanych w budynku (wybudowanie obiektu wraz z instalacjami wewnętrznymi) zarówno w części mieszkalnej jak i części przeznaczonej na garaże oraz lokale handlowo - usługowe prawidłowo stosujemy stawkę 7%... Zdaniem wnioskodawcy budowa całego budynku mieszkalnego wielorodzinnego zarówno w części mieszkalnej jak i części przeznaczonej na garaże oraz lokale handlowo - usługowe powinna być opodatkowana stawką 7 %. Wg art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 mama 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz §5 ust 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 97, poz. 970 z późn. zm.) możliwe jest stosowanie obniżonej stawki 7%. Z wymienionych przepisów wynika że stawka 7% ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym jak i nieobjętym tym programem. W art. 2 pkt 2 w/w ustawy podatku od towarów i usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Wg PKOB pojęcie „budynek” obejmuje również samodzielne podziemne obiekty budowlane (takie jak: garaże podziemne, centra handlowe, warsztaty). Zdaniem Jednostki jest wznoszenie nowych budynków mieszkalnych zgodnie z ich głównym przeznaczeniem, nie zaś poszczególnych lokali. Przedmiotem powierzonych robót budowlanych są wszelkie prace, których realizacja jest konieczna do oddania obiektu jako całości (wraz z instalacjami wewnętrznymi, realizowanymi zarówno w części usługowej jak i mieszkalnej, oraz garażami pod budynkami, jak również w części łączącej cały kompleks). Stawka 7% powinna być zastosowana w odniesieniu do całości robót realizowanych na tych obiektach. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT– rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast pojęcie „towary” zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 2 pkt 6 tejże ustawy. Należy przez nie rozumieć rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się
Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. Ponadto, zgodnie z treścią obowiązującego od 1 stycznia 2008 roku § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku do budowy budynku uzależnione jest od zaklasyfikowania wznoszonego budynku według przeważającego przeznaczenia tegoż budynku jako całości. A zatem, o ile jest to budowa obiektu sklasyfikowanego w PKOB 11 (jak to wskazano we wniosku), stawka podatku w stosunku do całego obiektu wynosi 7%. Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt, że w części podziemnej tego budynku znajdują się garaże, a część powierzchni użytkowej przeznaczona jest również na cele usługowo handlowe. Natomiast, gdyby przedmiotem robót były usługi budowlano-montażowe podejmowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego w ramach odrębnej umowy, świadczone w lokalach użytkowych, to do tych robót ma zastosowanie stawka 22%. Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji obiektów budowlanych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikację. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.