Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-586/08/WN
z 29 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-586/08/WN
Data
2008.09.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
montaż
nabycie wewnątrzwspólnotowe
przemieszczanie
towar


Istota interpretacji
stawka podatku VAT na usługi montażu zabawek w Polsce



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2008r. (data wpływu 26 sierpnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT na usługi montażu zabawek w Polsce – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT na usługi montażu zabawek w Polsce.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2008r. (data wpływu 26 sierpnia 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 sierpnia 2008r. znak: IBPP2/443-586/08/WN, IBPB1/415-489/08/BK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest obywatelem Niemiec i założył, w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, firmę w Polsce zajmującą się montażem zabawek. Wprawdzie ośrodek interesów życiowych ma w Niemczech, lecz obecnie jest zameldowany w Polsce, ma nadany w Polsce nr NIP i regon oraz jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Części do montażu zabawek będzie Wnioskodawcy dostarczała firma niemiecka, posiadająca rejestrację VAT UE, a polscy pracownicy będą je montować. Po montażu niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni, gotowe zabawki opuszczą granice Polski. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję ilościową części przychodzących, jak również ewidencję gotowych produktów. W sytuacji, gdy gotowe produkty opuszczą niezwłocznie granice Polski, nie później jednak niż w terminie 30 dni, będzie wystawiał fakturę VAT z podatkiem VAT niepodlegającym rozliczeniu w Polsce (art. 27 i 28 ustawy o VAT).

Również w Niemczech Wnioskodawca jest właścicielem firmy (jako osoba fizyczna), która zajmuje się handlem zabawkami.Dodatkowo w piśmie z dnia 22 sierpnia 2008r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż jego firma zarejestrowana w Niemczech będzie dostarczała części do montażu zabawek do firmy Wnioskodawcy działającej na terenie Polski, ponadto niemiecka firma Wnioskodawcy jest podatnikiem zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzunijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można wystawiać faktury VAT z podatkiem VAT niepodlegającym rozliczeniu w Polsce swojej firmie w Niemczech przy spełnieniu oczywiście wszystkich warunków ujętych w art. 28 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, może on wystawiać faktury VAT z podatkiem VAT niepodlegającym rozliczeniu w Polsce lecz w Niemczech. Wnioskodawca jest wprawdzie jedynym właścicielem zarówno firmy w Polsce jak i w Niemczech, lecz są to dwie oddzielne firmy, z różnymi numerami NIP i Regon. W Polsce Wnioskodawca będzie płacić podatek dochodowy od osób fizycznych, a w Niemczech będzie rozliczać się zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisaną przez te dwa kraje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy. Również w świetle przepisów art. 6 ust. 1 Szóstej Dyrektywy (zastąpionej Dyrektywą 2006/112/WE Rady – art. 24 ust. 1) przez świadczenie usług rozumie się każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której posiada dwie firmy, które na potrzeby transakcji wewnątrzunijnych zarejestrowane zostały w Polsce i Niemczech. Firma zarejestrowana w Polsce zajmuje się montażem zabawek, natomiast firma niemiecka zajmuje się handlem zabawkami oraz dostawą części do montażu zabawek do firmy Wnioskodawcy działającej na terenie Polski.W świetle przepisów art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 288, poz. 1), jeżeli podatnik jedynie montuje różne części maszyny dostarczone mu przez klienta, czynność ta uważana jest za świadczenie usług w rozumieniu art. 6 ust. 1 dyrektywy 77/388/EWG.

W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z wykonywaniem czynności (montażem zabawek) w ramach jednego podmiotu gospodarczego, który dla potrzeb podatkowych zarejestrowany został w dwóch krajach Unii Europejskiej.Zatem czynność montażu zabawek na terenie jednego kraju Unii Europejskiej, które następnie zostają przemieszczone do innego kraju Unii Europejskiej, w ramach tego samego podmiotu gospodarczego, nie spełnia definicji świadczenia usług, gdyż jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów, aby usługa miała miejsce musi być świadczona pomiędzy dwoma podmiotami.Zatem przemieszczenie własnych towarów (części zabawek) Wnioskodawcy do innego kraju UE celem ich montażu, a następnie ponowne ich przemieszczenie do kraju nabycia celem ich sprzedaży ostatecznemu nabywcy należy rozpatrywać w kategoriach regulacji dotyczących transakcji wewnątrzunijnych, jakie występują w obrębie jednego podmiotu gospodarczego.W świetle przepisów art. 11 ust. 1 tej ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w przypadku gdy na towarach mają zostać na terytorium kraju wykonane usługi na rzecz tego podatnika, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi, z powrotem przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego, z którego zostały pierwotnie wywiezione (art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT).W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

W związku z faktem, iż w przedmiotowej sytuacji nie zachodzi wyłączenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT (montaż zabawek odbywa się w ramach jednego podmiotu) mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów z tytułu przemieszczenia towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej, podlegającym rozliczeniu na terenie Polski według zasad obowiązujących w ustawie o VAT.Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.Natomiast w myśl art. 13 ust 3 cyt. ustawy o VAT, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.Zatem Wnioskodawca przemieszczając towary (zabawki) będące jego własnością na teren Niemiec, celem ich sprzedaży ostatecznemu nabywcy, dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w rozumieniu art. 13 ust. 3 ustawy o VAT. Ponieważ w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawę towaru, czynność tę należy udokumentować fakturą.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, zastosowanie 0% stawki VAT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów możliwe jest pod warunkiem spełnienia następujących warunków:

  • podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i będzie podawać ten numer oraz swój, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy VAT, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów,
  • podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99 ustawy o VAT, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Jak wynika z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, dowodami tymi są następujące dokumenty jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium kraju:

  • dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika że towary zostały dostarczone do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi,
  • kopia faktury,
  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Zgodnie z art. 42 ust. 11 pkt 4 ustawy o VAT, w przypadku, gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotową, w szczególności dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium kraju. Przepisy ust. 1–4 i 11–13 stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 (art. 41 ust. 14 ustawy o VAT).

Reasumując, Wnioskodawca zarejestrowany w Polsce najpierw zobowiązany jest do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia tych towarów do Polski, a następnie do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z tytułu ich zwrotnego przemieszczenia na teren Niemiec.Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów udokumentowana fakturą VAT będzie podlegała opodatkowaniu stawką 0%, zgodnie z art. 42 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, po spełnieniu warunków wskazanych w przepisach art. 42 ust. 1–4 oraz ust. 11–13 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że w zakresie podatku dochodowego i skutków podatkowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na terytorium Polski przez obywatela Niemiec zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole.Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj