Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-406/08/HD
z 2 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-406/08/HD
Data
2008.10.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
lekarze
podatek liniowy
świadczenie usług na rzecz byłego pracodawcy
usługi medyczne


Istota interpretacji
Czy w związku uzyskaniem przychodu z tytułu świadczenia usług w ramach umowy o udzielanie opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej na rzecz byłego pracodawcy, u którego Wnioskodawca był zatrudniony jako lekarz, istnieje możliwość skorzystania z opodatkowania podatkiem liniowym w wysokości 19% dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 758 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 25 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Do dnia 16 marca 2007 r. był Pan zatrudniony w charakterze asystenta ambulatorium przez Jednostkę Wojskową. Zakres Pana obowiązków obejmował:


  • udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
  • uczestnictwo w okresowych przeglądach lekarskich, szczepieniach ochronnych,
  • uczestnictwo w badaniach lekarskich żołnierzy wcielonych do zasadniczej służby wojskowej oraz żołnierzy rezerwy, celem odbycia ćwiczeń wojskowych.


Świadczenia te wykonywane były tylko dla żołnierzy służby zawodowej, nadterminowej oraz zasadniczej Jednostki Wojskowej. W ramach stosunku pracy lekarz Jednostki nie wypisywał recept, nie kierował na badania rehabilitacyjne, diagnostyczne lub specjalistyczne, ani do szpitala oraz nie leczył i nie udzielał porad w tym zakresie. Działania lekarza Jednostki nie refundował Narodowy Fundusz Zdrowia. Wynagrodzenie za pracę wypłacała Jednostka Wojskowa.

Od dnia 1 kwietnia 2007 r. świadczy Pan usługi w ramach umowy o udzielanie opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i wystawia rachunki dla Ambulatorium. Zakres tej umowy obejmuje udzielanie świadczeń lekarza służby zawodowej, nadterminowej, zasadniczej i pracowników Jednostki Wojskowej oraz ich rodzin, emerytów i rencistów wojskowych oraz cywilnych – podopiecznych Ambulatorium. W ramach tej umowy finansującym jest Narodowy Fundusz Zdrowia, a Ambulatorium jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych z Jednostki Wojskowej. W ramach działalności świadczy Pan usługi nie tylko dla żołnierzy i pracowników Jednostki Wojskowej, ale również dla ogółu ludności cywilnej, co gwarantuje umowa z NFZ. Pana zdaniem, zakres obowiązków ze stosunku pracy nie pokrywa się z zakresem obowiązków w ramach umowy o udzielanie podstawowej opieki zdrowotnej, a świadczone usługi nie są wykonywane na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym istnieje możliwość opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym...


Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym wyżej stanie faktycznym istnieje możliwość opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:


  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym


  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacania zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeśli usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Podkreślenia wymaga fakt, iż w świetle wyżej wskazanego przepisu wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym. Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje podatnik w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943 ze zm.), wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich. Natomiast w świetle art. 32e ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.) przez usługi medyczne należy rozumieć świadczenia zdrowotne i związane z ich udzielaniem usługi. Z kolei świadczeniem zdrowotnym, w myśl art. 3 tejże ustawy są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że do dnia 16 marca 2007 r. był Pan zatrudniony w charakterze asystenta ambulatorium przy Jednostce Wojskowej. Zakres Pana obowiązków obejmował m.in.: udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, uczestnictwo w okresowych przeglądach lekarskich, szczepieniach ochronnych oraz w badaniach lekarskich żołnierzy wcielonych do zasadniczej służby wojskowej i żołnierzy rezerwy celem odbycia ćwiczeń wojskowych. Podkreśla Pan, że świadczenia te wykonywane były tylko dla żołnierzy służby zawodowej, nadterminowej oraz zasadniczej Jednostki Wojskowej, oraz że nie wypisywał Pan recept, nie kierował na badania rehabilitacyjne, diagnostyczne lub specjalistyczne, ani do szpitala, nie leczył i nie udzielał porad w tym zakresie.

Obecnie, od dnia 1 kwietnia 2007 r., prowadząc działalność gospodarczą, ramach umowy w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, jako lekarz, świadczy Pan usługi i wystawia rachunki na rzecz Ambulatorium. Zakres tej umowy obejmuje udzielanie świadczeń lekarza dla służby zawodowej, nadterminowej, zasadniczej i pracowników Jednostki Wojskowej i ich rodzin, emerytów i rencistów wojskowych oraz cywilnych podopiecznych Ambulatorium.

Z powyższego wynika, iż niektóre czynności (zwłaszcza polegające na badaniu stanu zdrowia pacjentów) wykonywane przez Pana w ramach stosunku pracy, kiedy był Pan zatrudniony w Ambulatorium Jednostki Wojskowej, są tożsame z czynnościami, które wykonuje Pan obecnie, prowadząc działalność gospodarczą jako lekarz Ambulatorium.

Fakt, iż obecnie zakres Pana obowiązków jest szerszy, niż w okresie, kiedy był Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę nie ma znaczenia przy ocenie warunków umożliwiających opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym. Nie ma również znaczenia, że działania lekarza Jednostki nie refundował Narodowy Fundusz Zdrowia, który obecnie refunduje Pana pracę. Przy ocenie warunków umożliwiających opodatkowanie dochodów w sposób liniowy istotne jest, czy usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej były świadczone w roku poprzedzającym rok podatkowy lub są świadczone w roku podatkowym na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Jak wynika z wniosku, prowadząc działalność gospodarczą, świadczy Pan usługi na rzecz tej samej jednostki, w której był zatrudniony w ramach stosunku pracy, więc na rzecz byłego pracodawcy. Zgodnie bowiem z § 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 marca 2003 r. w sprawie utworzenia ambulatoriów – publicznych zakładów opieki zdrowotnej i ambulatoriów z izbą chorych – publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 49, poz. 416 ze zm.), ambulatoria oraz ambulatoria z izbą chorych, utworzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stają się odpowiednio ambulatoriami – publicznymi zakładami opieki zdrowotnej oraz ambulatoriami z izbą chorych – publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, zwanymi dalej "zakładami". Zakłady te są częścią jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z § 5 pkt 1 tego rozporządzenia, nadzór nad działalnością statutową zakładów sprawuje Minister Obrony Narodowej. Natomiast z § 5 pkt 2 rozporządzenia wynika, że podległość organizacyjną zakładu określa etat jednostki organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o której mowa w § 1 ust. 1.

Wobec powyższego, w świetle art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanie w 2008 r. przychodu z tytułu świadczenia usług w ramach umowy o udzielanie opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej na rzecz byłego pracodawcy, u którego był Pan w 2007 r. zatrudniony jako lekarz, pozbawia Pana prawa do opodatkowania dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to oznacza konieczność opodatkowania przedmiotowych dochodów na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast począwszy od 2009 r. będzie istniała możliwość opodatkowania przychodów z tytułu ww. działalności „podatkiem liniowym”, o ile w terminie zostanie złożone pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj