Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-807/08-4/PJ
z 2 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-807/08-4/PJ
Data
2008.10.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
pomoc finansowa
urząd pracy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Część refundacji przeznaczona na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. Odpisy amortyzacyjne od zrefundowanej wartości środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Pozostała część refundacji ( pozostałe zakupy – wyposażenie ) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast sfinansowane z niej wydatki mogą być kosztami uzyskania przychodów tej działalności, o ile zostaną spełnione przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. będą to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów



Wniosek ORD-IN 460 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.07.2008 r. (data wpływu 14.07.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanych ze środków Funduszu Pracy- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.07 .2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanych ze środków Funduszu Pracy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osobą fizyczna prowadząca samodzielną działalność gospodarczą w ostatnich kilku latach zaliczył do przychodów opodatkowanych podatkiem PIT-5 otrzymane dotacje.

Wnioskodawca uzyskane dochody rozlicza na zasadach ogólnych (prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów) korzystając w ostatnich latach z podatku liniowego. Począwszy od 2003 roku Wnioskodawca zawarł szereg umów na dofinansowania w ramach wsparcia z funduszy unijnych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu zakwalifikowania dotacji jako przychodów do opodatkowania, ( co cały czas czynił), a co według różnych opinii jest nieprawidłowe.

Ponieważ dotacje te były finansowane z różnych źródeł i dotyczyły różnych programów, Wnioskodawca w załączeniu przedstawił chronologiczne zestawianie wszystkich zawartych umów i uzyskanych dotacji ( załączono również kserokopie zawartych umów oraz zaświadczania o udzielonej pomocy ).

Wnioskodawca skorzystał z dofinansowania w ramach poniżej wskazanych programów, uwzględniając / Nazwę programu / Nr umowy / Datę zawarcia umowy / Rodzaj pomocy / Tytuł projektu / Rodzaj projektu / Uzyskaną dotację / Uwagi dotyczące księgowania kosztu /:

  1. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2001 / PL xx.2003r. / Pomoc indywidualna / Wdrożenie do produkcji nowych elementów biernych CATV / zakup środków trwałych ( przyrząd pomiarowy, komputery, formy wtryskowe), zakup oprogramowania / 61.677,40 PLN – 13.847,99 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo ( kol. 14 PKPiR) część w okresie dłuższym ( kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnych ).
  2. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2001 / PLxx.2004r. / Pomoc indywidualna / Opracowanie dokumentacji projektowej remontu i modernizacji nowej siedziby / Wykonania kompleksowej dokumentacji wielobranżowej, uzyskanie pozwolenia na budowę (remont, modernizacja) / 22.202,34 PLN – 4.999,74 EUR / Wartość dokumentacji powiększyła wartość obiektu po przekazaniu do użytkowania ( kol 16 PKPiK, kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnej ).
  3. Bezpieczeństwo i higiena Pracy w Sektorze MŚP Phare 2002 / xx.2005r. / Pomoc De Minimis / Podniesienie bezpieczeństwa i higieny pracy w nowej siedzibie firmy MATT / Dokonano zakupu środków trwałych wyposażenia poprawiających BHP / 67.596,83 PLN – 16.615,50 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo kol 14 PKPiR, część w okresie dłuższym - samodzielnie lub razem z obiektem bud. (kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikaj ze stawki amortyzacyjnej.
  4. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2003 / xx.2005r / Pomoc indywidualna / Wdrożenie do produkcji nowych innowacyjnych elementów biernych CATV…./ Zakup środków trwałych ( przyrządy pomiarowe, komputery, urządzenia sieci strukturalnej, formy wtryskowe), zakup oprogramowania / 144.281,55 PLN – 37.401,55 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo (kol 14 PKPiR) część w okresie dłuższym (kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnej.
  5. Sektorowy Program Operacyjny, Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 / SPOWKP/xx.2006r. / Pomoc indywidualna / Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez wdrożenie Systemu Zarządzenia Jakością ISO 9001 / Opracowanie i wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością ISO / 6.000,00 PLN / Całą kwotę dot. wdrożenia Systemu ISO zakwalifikowano jako koszt wpisany do kol 14 PKPiR.
  6. Sektorowy Program Operacyjny, Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 / DWPxx.2007r. / Pomoc de Minimis / Udział jako wystawca w MT ANGA CABLE 2007 / Przygotowanie stoiska materiałów promocyjnych pobyt w Kolonii / 18.128,01 PLN – 4.833,49 EUR I Całą kwotę dot. kosztów uczestnictwa w targach zakwalifikowano jako koszt wpisany do kol 14 PKPrP.
  7. Program dotacji ze środków Funduszu Pracy /X/2007 / x.2007r. / Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego / W ramach umowy przygotowano cztery stanowiska pracy Dokonano zakupu przyrządu pomiarowego, wyposażenia / 52.880,00 PLN / Jeden środek trwały (przyrząd pomiarowy) amortyzowany jest ze stawką amortyzacyjną 20 %. Pozostałe wyposażenie zaliczono do kosztów (kol 14 PKPiR).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy uzyskane powyższe dotacje są przychodem podlegającym opodatkowaniu (przychód inny w kol. 8 PKPiR, czy też są wolne od podatku...
  2. Jeśli kwoty dotacji są wolne od podatku, to czy amortyzacja środków trwałych (oraz wartości niematerialnych i prawnych), w części przypadającej na dofinansowanie ze środków unijnych lub ze środków budżetu RP jest wyłączona z kosztów czy nie...
  3. Czy dotacja do zakupu wyposażenia i środków trwałych zaliczanych w koszty jednorazowo lub usług (np. dot. wdrażania systemu ISO)„ zaliczanych również w koszty jednorazowo (wpisywana do kol. 14) jest wolna od podatku, czy jest przychodem podlegającym opodatkowaniu...
  4. Jeśli amortyzacja do celów podatkowych musi być pomniejszona o kwoty wynikające z dotacji, to czy możliwe jest amortyzowanie całej kwoty nominalnej, podczas, gdy uzyskana dotacja zostanie po jej uzyskaniu wpisana do kol. 8 jako jednorazowy przychód ( stanowi to znaczne ułatwienie z uwagi na fakt uzyskiwania dofinansowania w kilka, a nawet kilkanaście miesięcy po rozpoczęciu amortyzacji, czasami dofinansowanie wypłacane jest w transzach )...

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskane dotacje do wydatków na zakup środków trwałych amortyzowanych jednorazowo lub innych wydatków, w tym wyposażenia, usług, winny być zaliczane bezpośrednio w koszty (kol. 14 PKPiR) jak również winny być zaliczane do przychodów kol 8 PKPiR), natomiast dotacje na zakup środków trwałych amortyzowanych w okresie dłuższym - wynikającym ze stawek amortyzacyjnych (np 10 czy 20%) – powinny pomniejszać wartość kosztu amortyzacji o część wynikającą z wartości dofinansowania z uwzględnieniem odpowiedniego współczynnika amortyzacji.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na opisany we wniosku stan faktyczny zawarty w punkcie 7. Wniosek w zakresie pozostałych stanów faktycznych zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego dokonywana jest przez starostę ze środków Funduszu Pracy na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. nr 99, poz. 1001 ze zm.). Na mocy tego przepisu starosta może - ze środków Funduszu Pracy - zrefundować podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą koszty wyposażenia (lub doposażenia) stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.

Szczegółowe warunki oraz tryb dokonywania tego typu refundacji określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 listopada 2005 r. (Dz. U. nr 236, poz. 2002 oraz z 2006 r. nr 251, poz. 1853).

Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie mieści się w kategorii przychodów zwolnionych od opodatkowania.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przychodem z działalności gospodarczej w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze treść powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Wobec tak brzmiącego przepisu należy uznać, że kwota dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę w celu zakupu środka trwałego, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast refundacja otrzymana jako zwrot kosztów zakupu wyposażenia w całości stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 powołanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z zacytowanego przepisu wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która została Wnioskodawcy zwrócona w jakiejkolwiek formie, a zatem również poprzez refundację z urzędu pracy.

Z treści art. 22 ust. 8 ww. ustawy wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne), dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 22j-22ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 (art. 22i ust. 1 ustawy).

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy).

Podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, za którą uważa się, w przypadku nabycia w drodze kupna, cenę ich nabycia, tj. kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem, naliczone od dnia przekazania środka trwałego do używania oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług z wyjątkiem, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony albo zwrot różnicy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (art. 22g ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Fakt otrzymania refundacji wydatków na zakup środka trwałego nie wpłynie na wielkość wartości początkowej, ani na wielkość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych. Podatnik powinien jednak wydzielić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanej refundacji. Ta wydzielona część odpisów nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, należy uznać iż: część refundacji przeznaczona na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. Odpisy amortyzacyjne od zrefundowanej wartości środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku, gdy otrzymana dotacja nie stanowi przychodu ( w części wydatkowanej na zakup środków trwałych ) nie należy jej wpisywać do księgi podatkowej jako przychód. W związku z tym amortyzowana kwota w części objętej dofinansowaniem nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Pozostała część refundacji ( pozostałe zakupy – wyposażenie ) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast sfinansowane z niej wydatki mogą być kosztami uzyskania przychodów tej działalności, o ile zostaną spełnione przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. będą to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, ul. Piotrkowska 135,90-434 Łódź.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj