Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-683/08-3/KG
z 9 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-683/08-3/KG
Data
2008.10.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
cena
tereny zielone
usługi związane z zagospodaroweniem terenów zielonych
zagospodarowanie terenów zielonych


Istota interpretacji
1. Czy Spółka postąpiła słusznie opodatkowując zakupiony materiał roślinny tzn. potraktowała koszt jaki poniosła w związku z zakupem materiału roślinnego wynikający z rachunku dostawcy jako netto i doliczono do tego podatek VAT?
2. Czy gdyby przetarg dotyczył ogólnie utrzymania terenów zieleni miejskiej i pod takim tytułem wykonywany byłby cały zakres robót można by było zastosować jedną preferencyjną stawkę podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 723 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 9 lipca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych z wykorzystaniem materiału roślinnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych z wykorzystaniem materiału roślinnego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2008 r. o doprecyzowanie pytania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca – Sp. z o.o. wygrała przetarg ogłoszony przez Urząd Miasta, który jest właścicielem 100% udziałów Spółki, na świadczenie usług w zakresie:

  1. bieżącego utrzymania terenów zieleni miejskiej w obrębie skwerów (wycinka, przycinanie, formowanie drzew i krzewów, odchwaszczanie, koszenie trawników, sadzenie drzew i krzewów, obcinanie darni, naprawa malowanie i konserwacja sprzętu, pergoli, ławek, siedzisk, płotów i murków na placach zabaw itp.),
  2. omiatania ciągów pieszych usytuowanych w obrębie skwerów (zbieranie i wywóz na składowisko odpadów wszelkich nieczystości - piasek, śmieci, trawa, chwasty),
  3. utrzymania fontanny miejskiej (utrzymanie w czystości całego obiektu, utrzymanie w sprawności urządzeń, napełnienie wodą i bieżące uzupełnianie, oświetlenie fontanny, usuwanie wszelkich awarii itp.),
  4. zakup materiału roślinnego do sezonowego obsadzania kwietników, gazonów.


Odnośnie pkt. 4 w umowie znalazł się zapis, który mówi, że materiał roślinny zakupywać będzie wykonawca wyłaniając dostawcę przy zastosowaniu przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Punkt ten dodatkowo został uwarunkowany zapisem, że realizowany będzie w przypadku zagwarantowania środków w budżecie miasta, przy czym zakup materiałów nie może przekroczyć kwoty 70 000 zł. Rozliczenie dokonywane będzie na podstawie faktycznie poniesionych kosztów i ilości dokonanych nasadzeń. Zakup roślin może nastąpić dopiero po akceptacji przez Burmistrza Miasta harmonogramu rzeczowo - finansowego z cenami jednostkowymi roślin.

Dostawcę kwiatów Spółka wyłoniła w drodze zapytania ofertowego. Zgłosiło się czterech producentów, z których wybrano ofertę najkorzystniejszą cenowo. Żaden z oferentów nie był płatnikiem podatku VAT.

Po akceptacji przez Burmistrza Miasta harmonogramu rzeczowo - finansowego przystąpiono do realizacji zlecenia w zakresie wiosennego obsadzenia skwerów. Za materiał roślinny do wiosennego obsadzenia skwerów dostawca wystawił rachunek na Wnioskodawcę.

Zakres prac w specyfikacji przetargowej został podzielony na zadania i tak wyceniony, co spowodowało zastosowanie różnych stawek podatku VAT na poszczególne roboty. Zgodnie z umową za świadczenie usług, o których mowa w pkt 1 - 3 zleceniodawca zapłaci wykonawcy wynagrodzenie wg cennika określonego w ofercie. Rozliczenia wykonywanych prac następować będą raz na dwa miesiące po wystawieniu przez wykonawcę na koniec miesiąca kończącego okres rozliczeniowy faktury VAT. Podstawą do wystawienia faktury są comiesięczne protokoły odbioru podpisane przez obie strony.

Przedsiębiorstwo po wykonaniu wiosennego zakresu robót i odbiorze przez Urząd Miasta wystawiło fakturę VAT, w której zgodnie ze specyfikacją wyszczególniło wykonane prace: remontowe, konserwacyjne, utrzymanie czystości, koszt zakupionych kwiatów i robocizny związany z nasadzeniem tychże kwiatów. Do wszystkich pozycji na fakturze zastosowano stawkę podatku VAT zgodnie z określonymi stawkami w ofercie przetargowej co oznacza, że do robót remontowych i konserwacyjnych doliczono VAT 22%, do utrzymania czystości 7%, do zakupionego materiału roślinnego 22%, do robocizny związanej z nasadzeniem 7%. Zgodnie z zapisami umowy do faktury dołączane są protokoły odbioru, szczegółowe wyliczenie do każdej pozycji na fakturze i kserokopia rachunku zakupu materiału roślinnego dokumentująca kwotę poniesionych przez Spółkę kosztów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka postąpiła słusznie opodatkowując zakupiony materiał roślinny tzn. potraktowała koszt jaki poniosła w związku z zakupem materiału roślinnego wynikający z rachunku dostawcy jako netto i doliczono do tego podatek VAT...
  2. Czy gdyby przetarg dotyczył ogólnie utrzymania terenów zieleni miejskiej i pod takim tytułem wykonywany byłby cały zakres robót można by było zastosować jedną preferencyjną stawkę podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że Spółka jest podatnikiem podatku VAT, usługi jakie świadczy podlegają zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem. Do zakupionego materiału roślinnego mimo to, że zakupiono go od dostawcy nie będącego podatnikiem podatku VAT, doliczono VAT 22%, ponieważ Spółka nabyła go w celu realizacji usługi wynikającej z umowy i wystawiła fakturę zgodnie z umową wyszczególniając w niej poszczególne zadania.

Gdyby przetarg dotyczył ogólnie utrzymania terenów zieleni miejskiej i pod takim tytułem wykonywany byłby cały zakres robót, to w ocenie Spółki można by było zastosować stawkę preferencyjną, do wszystkich prac (do 30.04.2008r. - 3%, a od 01.05.2008r - 7%).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy – należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Z ust. 1 powołanego przepisu wynika, iż podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty – z uwagi na treść ust. 2 powołanego przepisu – obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2). Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur (art. 29 ust. 4).


Zapisem w art. 85 ww. ustawy, ustawodawca umożliwił by w przypadku świadczenia przez podatnika usług, w tym w zakresie handlu i gastronomii, kwota podatku należnego może być obliczana jako iloczyn wartości dostawy i stawki:

  1. 18,03% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 22%;
  2. 6,54% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 7%;
  3. 2,91% - dla towarów i usług objętych stawką podatku 3%.


Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15 ust. 1 tejże ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej te elementy, które zostały wymienione w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Odmiennie wygląda sytuacja jedynie w dwóch przypadkach, tzn. gdy podatnik:

  1. jest obowiązany do stosowania cen urzędowych,
  2. jako ceny sprzedaży stosuje umowne ceny brutto.

Wówczas na fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży jako cenę jednostkową wykazuje się cenę wraz z kwotą podatku (cenę brutto), a zamiast wartości sprzedaży netto wykazuje się wartość sprzedaży brutto (§ 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia). Kwotę podatku oblicza się wg wzoru określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (podatnik VAT) świadczy na rzecz Urzędu Miasta szereg usług, w tym dokonuje sezonowego obsadzania kwietników, gazonów z wykorzystaniem materiału roślinnego zakupionego u producentów. Sposób rozliczania się za wykonywanie ww. czynności strony określiły w umowie, w której postanowiono m. in., że rozliczenie dokonywane będzie na podstawie faktycznie poniesionych kosztów i ilości dokonanych nasadzeń. Ponadto strony ustaliły, że dla poszczególnych czynności zastosowana zostanie odpowiednia stawka podatku VAT, zgodnie ze stawkami określonymi w ofercie przetargowej.

Mając na uwadze treść powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę czynności, mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Spółka – podatnik podatku od towarów i usług – obowiązana jest udokumentować te czynności fakturą, o której mowa w art.106 ustawy o VAT. Ponieważ w umowie, na podstawie której Wnioskodawca wykonuje ww. czynności ustalono, że wynagrodzenie należne z tego tytułu obejmować będzie „faktyczny koszt poniesiony przez Spółkę” (brak ceny urzędowej lub umownych cen brutto) i zostanie opodatkowane stawką właściwą dla danego towaru lub usługi, to w analizowanej sprawie kwota jaką zapłacono u producenta materiału roślinnego (nie będącego podatnikiem VAT) będzie stanowić podstawę opodatkowania, do której doliczony będzie podatek VAT według obowiązującej stawki.

Należy podkreślić, że stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W załączniku do ww. ustawy pod poz. 2 zostały wymienione „Warzywa, specjalne rośliny ogrodnicze; produkty szkółkarskie”, PKWiU 01.12.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli materiał rośliny wykorzystywany przez Spółkę do nasadzeń mieści się w grupowaniu PKWiU 01.12 (tj. warzywa, specjalne rośliny ogrodnicze; produkty szkółkarskie), to – do dnia 31 grudnia 2010 r. – dla towaru tego winna mieć zastosowanie obniżona do 3% stawka podatku VAT.


Ponadto należy zaznaczyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów oraz zasad ustalania cen. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży ustalają strony zawartej umowy.

W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe.


Ad. 2.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych: podmiotowych i przedmiotowych.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 135 załącznika nr 3 wymienione zostały „Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt” PKWiU ex 01.4 (ex – dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania). Z objaśnień do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

W grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 mieszczą się usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że w sytuacji gdyby przetarg, o którym mowa w ww. wniosku dotyczył utrzymania zieleni miejskiej, a Wnioskodawca sklasyfikowałby świadczone w ramach tego zadania roboty jako usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych PKWiU 01.41.12-00.00, wówczas – na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT (załącznik nr 3 poz. 135) – właściwa dla tych usług będzie stawka podatku w wysokości 7%.

W tym miejscu podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.


W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj