Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-589/08/AW
z 6 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-589/08/AW
Data
2008.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące --> Informacje podsumowujące


Słowa kluczowe
Chiny
deklaracja kwartalna
import towarów
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe
Niemcy


Istota interpretacji
Przemieszczenie towarów z państwa trzeciego (Chin) uprzednio na terenie Niemiec, stanowi WNT.



Wniosek ORD-IN 792 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismami datowanymi dnia 15 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie przemieszczenia towarów na terytorium kraju, zaimportowanych uprzednio na terytorium Niemiec oraz sposobu wykazania tej transakcji w kwartalnej informacji podsumowującej z podaniem wyłącznie numeru identyfikacyjnego Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 15 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie przemieszczenia towarów na terytorium kraju, zaimportowanych uprzednio na terytorium Niemiec oraz sposobu wykazania tej transakcji w kwartalnej informacji podsumowującej z podaniem wyłącznie numeru identyfikacyjnego Wnioskodawcy.


W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym z dnia 15 września 2008 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatnikiem VAT UE. Dokonuje Pani wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabyte zostały towary handlowe od kontrahentów z Chin i dostarczone drogą morską do H., gdzie nastąpiła ich odprawa celna. Udzieliła Pani pełnomocnictwa firmie „I” Sp. z o.o. do dokonania odprawy celnej. W efekcie wskazana firma ujęta jest na dokumentacji SAD jako Pani przedstawiciel. Oclony towar został przewieziony na terytorium Polski – do P. W Niemczech nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, filii, ani placówki. Podatek od wartości dodanej nie był wymagany i nie został zapłacony w Niemczech. Ww. agencja celna ma siedzibę w H. i posiada numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez niemiecki organ podatkowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy opisana sytuacja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  2. ...
  3. Czy opisana transakcja powinna być ujęta w kwartalnej informacji podsumowującej, a jeśli tak - to jaki numer VAT UE i dane podmiotu, zgodnie z art. 100 ust. 3 ustawy, należy wpisać
  4. ...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku oraz piśmie z dnia 15 września 2008 r., zgodnie z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ustawy, opisana transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Z uwagi na to, iż w informacji podsumowującej wykazuje się wszystkie nabycia wewnątrzwspólnotowe, więc i ta transakcja powinna zostać w niej ujęta. Przepis art. 100 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy nakazuje podanie danych podmiotu, od którego towar został nabyty. Kontrahent chiński nie jest zarejestrowanym podatnikiem unijnym, zatem w informacji podsumowującej powinny być wpisane dane Pani jako podmiotu dokonującego przemieszczenia towaru z państwa unijnego do kraju.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z regulacją zawartą w przepisie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl postanowień art. 2 pkt 7 ww. ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Należy jednak zaznaczyć, że tylko wtedy, gdy towary zostaną wyjęte z określonej procedury celnej na terytorium Polski, będziemy mieli do czynienia z importem towarów (art. 36 ust. 1 ustawy). Jeśli procedura celna zostanie zakończona na terytorium innego państwa członkowskiego, import będzie dokonany w tym państwie. W przypadku, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z kolei w art. 11 ust. 1 ustawy ustawodawca postanowił, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Natomiast powołany przez Panią art. 12 ust. 1 ustawy, określa zamknięty katalog sytuacji, w których przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, przy czym zastrzeżenia te nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

W myśl postanowień art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 - 12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej „informacjami podsumowującymi”, za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.


W ust. 3 omawianego art. 100 ustawy wskazano, iż informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:


  1. nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;
  2. nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9
  3. ;
  4. właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  5. ;
  6. kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  7. ;
  8. łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów
  9. .


Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że nabyła Pani towary handlowe od kontrahentów z Chin, które zostały wprowadzone na terytorium Unii Europejskiej w H., gdzie firma "I" Sp. z o.o. - na podstawie udzielonego przez Panią pełnomocnictwa - dokonała odprawy celnej. Skoro towary zostały odprawione i dopuszczone do wolnego obrotu w Niemczech, oznacza to, że importu dokonano na terytorium tego kraju.

Podkreślić należy, że Wnioskodawca dla tej transakcji działa w innym państwie członkowskim (tj. na terytorium Niemiec) w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej. Bowiem o tym, czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od wartości dodanej (podobnie jak podatku od towarów i usług), czy też nie, nie decyduje fakt zarejestrowania się dla celów tego podatku, ale charakter czynności wykonywanych przez ten podmiot. Nawet jeśli podmiot nie jest zarejestrowany w tym państwie członkowskim jako podatnik podatku od wartości dodanej, to de facto występuje w charakterze podatnika z uwagi na fakt wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, tj. importu towarów. Towary zostały zaimportowane do Niemiec w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa (działalności gospodarczej) oraz mają służyć czynnościom wykonywanym przez Panią, jako podatnika podatku od towarów i usług, na terytorium kraju. Dalsze przemieszczenie własnych towarów, uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w H., będzie stanowić już wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o czym stanowi cytowany wyżej art. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik dokonując importu towarów na terytorium danego państwa członkowskiego, a następnie przemieszczając te towary z terytorium tego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, dopełnił wszystkich warunków wynikających z przepisów dotyczących podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim, w którym dokonano odprawy celnej.

Jak sama Pani zauważyła, prezentując we wniosku własne stanowisko w sprawie, w świetle postanowień art. 100 ust. 1 i 3 ww. ustawy, jako podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zobowiązana jest Pani do wykazania wszystkich dokonanych w danym kwartale transakcji w informacji podsumowującej VAT UE. Powołane wyżej przepisy stanowią, iż należy przy tym podać właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany w państwie członkowskim, poprzedzony dwuliterowym kodem tego państwa, a w przypadku jego braku, numer podatkowy świadczący o zidentyfikowaniu kontrahenta dla podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów z państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju dokonane przez Wnioskodawcę, który wcześniej dokonał importu tych towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów jest ten sam podmiot. Jak podano we wniosku, w Niemczech reprezentuje Panią przedstawiciel podatkowy – agencja celna – który ma siedzibę w H. i jest zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowej na terenie Niemiec.

Konkludując wskazać należy, iż tutejszy organ uznaje za słuszne Pani stanowisko w zakresie uznania przedstawionej we wniosku transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług. Ponadto prawidłowo Pani wskazała, iż transakcję tę należy ująć w informacji podsumowującej. Jednakże, mając na uwadze specyfikę przedmiotowej transakcji oraz to, że faktycznie czynności na terenie kraju, z którego dokonywane jest nietransakcyjne przemieszczenie towarów, dokonywane są przez Pani przedstawiciela podatkowego - posiadającego ważny numer nadany w tym kraju – w informacji podsumowującej jako numer kontrahenta należy wykazać numer tego przedstawiciela oraz kod Niemiec. Zatem, nieprawidłowe jest stanowisko Pani, iż po stronie wewnątrzwspólnotowego dostawcy wykaże swoje dane.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj