Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-807/08-3/PJ
z 2 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-807/08-3/PJ
Data
2008.10.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
pomoc finansowa
program pomocowy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Przedmiotowe dofinansowanie przeznaczone na opracowanie i wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością ISO oraz na udział w MT ANGA CABLE 2007 w Kolonii w charakterze wystawcy stanowić będzie przychód Wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu. Mając na uwadze, iż przedmiotowe dofinansowanie nie zostało przeznaczone na zakup środków trwałych, tym samym poniesione wydatki sfinansowane przedmiotowym dotacją mogą być kosztami uzyskania przychodów w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. O kwalifikacji powyższych wydatków do kosztów uzyskania przychodów decydować będą ogólne zasady wyrażone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w myśl których kosztem może być wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.



Wniosek ORD-IN 460 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.07.2008 r. (data wpływu 14.07.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego, Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.07 .2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego, Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osobą fizyczna prowadząca samodzielną działalność gospodarczą w ostatnich kilku latach zaliczył do przychodów opodatkowanych podatkiem PIT-5 otrzymane dotacje.

Wnioskodawca uzyskane dochody rozlicza na zasadach ogólnych (prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów) korzystając w ostatnich latach z podatku liniowego. Począwszy od 2003 roku Wnioskodawca zawarł szereg umów na dofinansowania w ramach wsparcia z funduszy unijnych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu zakwalifikowania dotacji jako przychodów do opodatkowania, ( co cały czas czynił), a co według różnych opinii jest nieprawidłowe.

Ponieważ dotacje te były finansowane z różnych źródeł i dotyczyły różnych programów, Wnioskodawca w załączeniu przedstawił chronologiczne zestawianie wszystkich zawartych umów i uzyskanych dotacji ( załączono również kserokopie zawartych umów oraz zaświadczania o udzielonej pomocy ).

Wnioskodawca skorzystał z dofinansowania w ramach poniżej wskazanych programów, uwzględniając / Nazwę programu / Nr umowy / Datę zawarcia umowy / Rodzaj pomocy / Tytuł projektu / Rodzaj projektu / Uzyskaną dotację / Uwagi dotyczące księgowania kosztu /:

  1. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2001 / PLxxx2003r. / Pomoc indywidualna / Wdrożenie do produkcji nowych elementów biernych CATV / zakup środków trwałych ( przyrząd pomiarowy, komputery, formy wtryskowe), zakup oprogramowania / 61.677,40 PLN – 13.847,99 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo ( kol. 14 PKPiR) część w okresie dłuższym ( kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnych ).
  2. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2001 / PLxxx/ 26.04.2004r. / Pomoc indywidualna / Opracowanie dokumentacji projektowej remontu i modernizacji nowej siedziby / Wykonania kompleksowej dokumentacji wielobranżowej, uzyskanie pozwolenia na budowę (remont, modernizacja) / 22.202,34 PLN – 4.999,74 EUR / Wartość dokumentacji powiększyła wartość obiektu po przekazaniu do użytkowania ( kol 16 PKPiK, kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnej ).
  3. Bezpieczeństwo i higiena Pracy w Sektorze MŚP Phare 2002 / xxx / 12.01.2005r. / Pomoc De Minimis / Podniesienie bezpieczeństwa i higieny pracy w nowej siedzibie firmy MATT / Dokonano zakupu środków trwałych wyposażenia poprawiających BHP / 67.596,83 PLN – 16.615,50 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo kol 14 PKPiR, część w okresie dłuższym - samodzielnie lub razem z obiektem bud. (kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikaj ze stawki amortyzacyjnej.
  4. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2003 /xxx/ 30.11.2005r / Pomoc indywidualna / Wdrożenie do produkcji nowych innowacyjnych elementów biernych CATV…./ Zakup środków trwałych ( przyrządy pomiarowe, komputery, urządzenia sieci strukturalnej, formy wtryskowe), zakup oprogramowania / 144.281,55 PLN – 37.401,55 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo (kol 14 PKPiR) część w okresie dłuższym (kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnej.
  5. Sektorowy Program Operacyjny, Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 / SPOWKP... 21.10.2006r. / Pomoc indywidualna / Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez wdrożenie Systemu Zarządzenia Jakością ISO 9001 / Opracowanie i wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością ISO / 6.000,00 PLN / Całą kwotę dot. wdrożenia Systemu ISO zakwalifikowano jako koszt wpisany do kol 14 PKPiR.
  6. Sektorowy Program Operacyjny, Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 / DWP-IV-WKP.../ 21.10.2007r. / Pomoc de Minimis / Udział jako wystawca w MT ANGA CABLE 2007 / Przygotowanie stoiska materiałów promocyjnych pobyt w Kolonii / 18.128,01 PLN – 4.833,49 EUR I Całą kwotę dot. kosztów uczestnictwa w targach zakwalifikowano jako koszt wpisany do kol 14 PKPrP.
  7. Program dotacji ze środków Funduszu Pracy / xx/ 19.12.2007r. / Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego / W ramach umowy przygotowano cztery stanowiska pracy Dokonano zakupu przyrządu pomiarowego, wyposażenia / 52.880,00 PLN / Jeden środek trwały (przyrząd pomiarowy) amortyzowany jest ze stawką amortyzacyjną 20 %. Pozostałe wyposażenie zaliczono do kosztów (kol 14 PKPiR).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy uzyskane powyższe dotacje są przychodem podlegającym opodatkowaniu jako przychód inny w kol. 8 PKPiR, czy też są wolne od podatku...
  2. Jeśli kwoty dotacji są wolne od podatku, to czy amortyzacja środków trwałych (oraz wartości niematerialnych i prawnych), w części przypadającej na dofinansowanie ze środków unijnych lub ze środków budżetu RP jest wyłączona z kosztów czy nie...
  3. Czy dotacja do zakupu wyposażenia i środków trwałych zaliczanych w koszty jednorazowo lub usług (np. dot. wdrażania systemu ISO)„ zaliczanych również w koszty jednorazowo (wpisywana do kol. 14) jest wolna od podatku, czy jest przychodem podlegającym opodatkowaniu...
  4. Jeśli amortyzacja do celów podatkowych musi być pomniejszona o kwoty wynikające z dotacji, to czy możliwe jest amortyzowanie całej kwoty nominalnej, podczas, gdy uzyskana dotacja zostanie wpisana do kol. 8 jako jednorazowy przychód ( stanowi to znaczne ułatwienie z uwagi na fakt uzyskiwania dofinansowania w kilka, a nawet kilkanaście miesięcy po rozpoczęciu amortyzacji, czasami dofinansowanie wypłacane jest w transzach )...

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskane dotacje do wydatków na zakup środków trwałych amortyzowanych jednorazowo lub innych wydatków, w tym wyposażenia, usług, winny być zaliczane bezpośrednio w koszty (kol. 14 PKPiR) jak również winny być zaliczane do przychodów kol 8 PKPiR), natomiast dotacje na zakup środków trwałych amortyzowanych w okresie dłuższym - wynikającym ze stawek amortyzacyjnych (np 10 czy 20%) – powinny pomniejszać wartość kosztu amortyzacji o część wynikającą z wartości dofinansowania z uwzględnieniem odpowiedniego współczynnika amortyzacji.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na opisany we wniosku stan faktyczny zawarty w punkcie 5 i 6. Wniosek w zakresie pozostałych stanów faktycznych zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W oparciu o art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodami z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialne i prawne, od których, zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższy przepis określa podmiotowo – przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jednym z warunków koniecznych do zastosowania zwolnienia podatkowego określonego w ww. przepisie jest zachowanie kryterium pochodzenia środków pieniężnych (bezzwrotna pomoc), przy czym w związku z tym, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa szczegółowych zasad funkcjonowania poszczególnych programów unijnych (w tym przepływu środków pieniężnych), koniecznym jest odwołanie się w tym zakresie do przepisów aktów prawnych, które normują zasady funkcjonowania poszczególnych programów pomocowych w celu ustalenia charakteru tej pomocy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca jest beneficjentem projektu, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006. Należy zauważyć, iż sektorowy program operacyjny należy do programów, który służy realizacji Narodowego Planu Rozwoju, gdyż jak stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) w celu realizacji Planu tworzy się sektorowe programy operacyjne.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Określenie „publiczne środki wspólnotowe”, w myśl art. 2 pkt 11 ww. ustawy, oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy:

  • rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. UE L 99.161.01 z dnia 26.06.1999 r.),
  • rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. UE L 01.63. 21 z dnia 3.03.2001 r.),
  • ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), a w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2005 r. przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.),
  • ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach. Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Środki prefinansowane, to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych (w tym również na wynagrodzenia), pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi. Zatem w przypadku środków pochodzących ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej, a tylko takie pochodzenie – przy założeniu spełnienia również warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46. Tym samym, środki otrzymane na realizację projektu, które pochodzą z budżetu państwa, a następnie są refundowane z funduszy strukturalnych, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Należy podkreślić, iż z mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2006r.o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) zmienione zostały zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Jednakże na mocy art. 20 ww. ustawy w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Plany Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z 2005r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006r. Nr 149, poz. 1074), do środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie tej ustawy, tj. 29 grudnia 2006 r., a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej – także wykonawcze wydane na ich podstawie, z wyjątkiem art. 42, art. 43, art. 97 ust. 1 pkt 10, art. 100 ust. 2, art. 120 ust. 3, 3a i 5, art. 124 pkt 9, art. 133 ust. 1 i 2a, art. 137 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 144 ust. 1, art. 148 ust. 1a, art. 157 ust. 8a i 8b i art. 208 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, które stosuje się w brzmieniu nadanym ww. ustawą. Zatem zasady finansowania programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 pozostają bez zmian, bez względu na datę wypłaty środków.

Wobec powyższego środki otrzymane w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie ich wypłaty nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w tym przepisie.

Ponieważ do przychodów uzyskiwanych przez osoby realizujące programy finansowane z funduszy strukturalnych nie ma zastosowania zwolnienie określone w tym przepisie, skutkuje to tym, że dochody uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.

Na podstawie powołanych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż przedmiotowe dofinansowanie przeznaczone na opracowanie i wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością ISO oraz na udział w MT ANGA CABLE 2007 w Kolonii w charakterze wystawcy stanowić będzie przychód Wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu.

Mając na uwadze, iż przedmiotowe dofinansowanie nie zostało przeznaczone na zakup środków trwałych, tym samym poniesione wydatki sfinansowane przedmiotowym dotacją mogą być kosztami uzyskania przychodów w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

O kwalifikacji powyższych wydatków do kosztów uzyskania przychodów decydować będą ogólne zasady wyrażone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w myśl których kosztem może być wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, ul. Piotrkowska 135,90-434 Łódź.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj