Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-807/08-2/PJ
z 2 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-807/08-2/PJ
Data
2008.10.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
PHARE
pomoc finansowa
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Przeznaczenie otrzymanych środków na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych skutkuje brakiem możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych w części objętej dofinansowaniem.Pozostałe wydatki sfinansowane otrzymaną dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.



Wniosek ORD-IN 460 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.07.2008 r. (data wpływu 14.07.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanych w ramach Funduszu Dotacji Inwestycyjnych Phare 2001 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.07 .2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanych w ramach Funduszu Dotacji Inwestycyjnych Phare 2001, 2002, 2003.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osobą fizyczna prowadząca samodzielną działalność gospodarczą w ostatnich kilku latach zaliczył do przychodów opodatkowanych podatkiem PIT-5 otrzymane dotacje.

Wnioskodawca uzyskane dochody rozlicza na zasadach ogólnych (prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów) korzystając w ostatnich latach z podatku liniowego. Począwszy od 2003 roku Wnioskodawca zawarł szereg umów na dofinansowania w ramach wsparcia z funduszy unijnych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu zakwalifikowania dotacji jako przychodów do opodatkowania, ( co cały czas czynił), a co według różnych opinii jest nieprawidłowe.

Ponieważ dotacje te były finansowane z różnych źródeł i dotyczyły różnych programów, Wnioskodawca w załączeniu przedstawił chronologiczne zestawianie wszystkich zawartych umów i uzyskanych dotacji ( załączono również kserokopie zawartych umów oraz zaświadczania o udzielonej pomocy ).

Wnioskodawca skorzystał z dofinansowania w ramach poniżej wskazanych programów, uwzględniając / Nazwę programu / Nr umowy / Datę zawarcia umowy / Rodzaj pomocy / Tytuł projektu / Rodzaj projektu / Uzyskaną dotację / Uwagi dotyczące księgowania kosztu /:

  1. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2001 / PL xx/21.10.2003r. / Pomoc indywidualna / Wdrożenie do produkcji nowych elementów biernych CATV / zakup środków trwałych ( przyrząd pomiarowy, komputery, formy wtryskowe), zakup oprogramowania / 61.677,40 PLN – 13.847,99 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo ( kol. 14 PKPiR) część w okresie dłuższym ( kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnych ).
  2. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2001 / xx-2.1//5-0058 / 26.04.2004r. / Pomoc indywidualna / Opracowanie dokumentacji projektowej remontu i modernizacji nowej siedziby / Wykonania kompleksowej dokumentacji wielobranżowej, uzyskanie pozwolenia na budowę (remont, modernizacja) / 22.202,34 PLN – 4.999,74 EUR / Wartość dokumentacji powiększyła wartość obiektu po przekazaniu do użytkowania ( kol 16 PKPiK, kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnej ).
  3. Bezpieczeństwo i higiena Pracy w Sektorze MŚP Phare 2002 / xxx/ 12.01.2005r. / Pomoc De Minimis / Podniesienie bezpieczeństwa i higieny pracy w nowej siedzibie firmy M / Dokonano zakupu środków trwałych wyposażenia poprawiających BHP / 67.596,83 PLN – 16.615,50 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo kol 14 PKPiR, część w okresie dłuższym - samodzielnie lub razem z obiektem bud. (kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikaj ze stawki amortyzacyjnej.
  4. Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare 2003 / 2003xx / 30.11.2005r / Pomoc indywidualna / Wdrożenie do produkcji nowych innowacyjnych elementów biernych CATV…./ Zakup środków trwałych ( przyrządy pomiarowe, komputery, urządzenia sieci strukturalnej, formy wtryskowe), zakup oprogramowania / 144.281,55 PLN – 37.401,55 EUR / Część środków trwałych amortyzowana była jednorazowo (kol 14 PKPiR) część w okresie dłuższym (kol 16 PKPiR kosztem jest amortyzacja miesięczna w okresie wynikającym ze stawki amortyzacyjnej.
  5. Sektorowy Program Operacyjny, Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 / xx 21.10.2006r. / Pomoc indywidualna / Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez wdrożenie Systemu Zarządzenia Jakością ISO 9001 / Opracowanie i wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością ISO / 6.000,00 PLN / Całą kwotę dot. wdrożenia Systemu ISO zakwalifikowano jako koszt wpisany do kol 14 PKPiR.
  6. Sektorowy Program Operacyjny, Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006 / DWP.../ 21.10.2007r. / Pomoc de Minimis / Udział jako wystawca w MT...2007 / Przygotowanie stoiska materiałów promocyjnych pobyt w K (Niemcy) / 18.128,01 PLN – 4.833,49 EUR I Całą kwotę dot. kosztów uczestnictwa w targach zakwalifikowano jako koszt wpisany do kol 14 PKPrP.
  7. Program dotacji ze środków Funduszu Pracy / 326/2007 / 19.12.2007r. / Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego / W ramach umowy przygotowano cztery stanowiska pracy Dokonano zakupu przyrządu pomiarowego, wyposażenia / 52.880,00 PLN / Jeden środek trwały (przyrząd pomiarowy) amortyzowany jest ze stawką amortyzacyjną 20 %. Pozostałe wyposażenie zaliczono do kosztów (kol 14 PKPiR).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy uzyskane powyższe dotacje są przychodem podlegającym opodatkowaniu (przychód inny w kol. 8 PKPiR, czy też są wolne od podatku...
  2. Jeśli kwoty dotacji są wolne od podatku, to czy amortyzacja środków trwałych (oraz wartości niematerialnych i prawnych), w części przypadającej na dofinansowanie ze środków unijnych lub ze środków budżetu RP jest wyłączona z kosztów czy nie...
  3. Czy dotacja do zakupu wyposażenia i środków trwałych zaliczanych w koszty jednorazowo lub usług (np. dot. wdrażania systemu ISO)„ zaliczanych również w koszty jednorazowo (wpisywana do kol. 14) jest wolna od podatku, czy jest przychodem podlegającym opodatkowaniu...
  4. Jeśli amortyzacja do celów podatkowych musi być pomniejszona o kwoty wynikające z dotacji, to czy możliwe jest amortyzowanie całej kwoty nominalnej, podczas, gdy uzyskana dotacja zostanie po jej uzyskaniu wpisana do kol. 8 jako jednorazowy przychód ( stanowi to znaczne ułatwienie z uwagi na fakt uzyskiwania dofinansowania w kilka, a nawet kilkanaście miesięcy po rozpoczęciu amortyzacji, czasami dofinansowanie wypłacane jest w transzach )...

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskane dotacje do wydatków na zakup środków trwałych amortyzowanych jednorazowo lub innych wydatków, w tym wyposażenia, usług, winny być zaliczane bezpośrednio w koszty (kol. 14 PKPiR) jak również winny być zaliczane do przychodów kol 8 PKPiR), natomiast dotacje na zakup środków trwałych amortyzowanych w okresie dłuższym - wynikającym ze stawek amortyzacyjnych (np 10 czy 20%) – powinny pomniejszać wartość kosztu amortyzacji o część wynikającą z wartości dofinansowania z uwzględnieniem odpowiedniego współczynnika amortyzacji.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na opisany we wniosku stan faktyczny zawarty w punkcie 1, 2, 3 i 4. Wniosek w zakresie pozostałych stanów faktycznych zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów ( przychodów ), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129.

Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanymi przez niego programami.

Powołany przepis definiuje zarówno źródło pochodzenia środków finansowych, jak i podatnika korzystającego ze zwolnienia. Z cytowanego powyżej przepisu wynika bowiem, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. a i b ww. ustawy.

Przesłankami warunkującymi zastosowanie omawianego zwolnienia są:

  • ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna;
  • zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest finansowany/ wynagradzany;
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.

Program Phare był jednym z trzech przedakcesyjnych instrumentów bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla Polski. Oznacza to, że otrzymane dochody ze środków Phare co do zasady mogą korzystać z wyżej omawianego zwolnienia od podatku dochodowego, jednakże pod warunkiem spełnienia drugiej przesłanki wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy.

Analizując drugą przesłankę konieczną do zastosowania zwolnienia należy stwierdzić, iż zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż w ramach programu ( dotacja inwestycyjna Phare 2001, 2002, 2003 ) Wnioskodawca dokonywał zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych ( oprogramowanie ) oraz wyposażenia.

Źródłem finansowania projektów były środki pochodzące z pomocy programu Phare.

Mając na uwadze przytoczone podstawy prawne oraz stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę przy założeniu, iż Wnioskodawca bezpośrednio realizował cel programu sfinansowanego ze środków zagranicznej pomocy, należy uznać przyznane środki za zwolnione przedmiotowo z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie poniesione wydatki ( m. in. zakup wyposażenia ) sfinansowane z tego źródła za wyjątkiem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast przyznane dofinansowanie w części przeznaczonej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych ( w tym amortyzowanych jednorazowo ) na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie stanowiło przychodu, Jednocześnie należy pokreślić w oparciu o podstawę prawną zawartą w art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, iż w części w jakiej zakup został sfinansowany z otrzymanego dofinansowania, odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Fakt, iż dofinansowanie było uzyskiwane w okresie kilku, a nawet kilkunastu miesięcy, nie upoważnia Wnioskodawcy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku otrzymania dotacji do ujęcia przychodu w wysokości otrzymanego dofinansowania.

Prawidłowym rozwiązaniem jest dokonanie w momencie otrzymania dofinansowania korekty kosztów.

Podsumowując: w świetle powyższego stwierdzić należy, iż dochody sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, w ramach programu Phare, przy równoczesnym spełnieniu warunku bezpośredniej realizacji celu projektu, na który to projekt przyznana została pomoc finansowa - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przeznaczenie otrzymanych środków na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych skutkuje brakiem możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych w części objętej dofinansowaniem.

Pozostałe wydatki sfinansowane otrzymaną dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Wniosek z dnia 10.07.2008 r. (data wpływu 14.07.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 3 stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 525,00 zł.

Z uwagi na powyższe dodatkowa opłata dokonana w dniu 10.07.2008 r. w wysokości 300, 00 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno – prawną (Dz. U. Nr 116, poz.783), na wskazany przez Pana adres do korespondencji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, ul. Piotrkowska 135,90-434 Łódź.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj