Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-591/08-2/IŚ
z 1 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-591/08-2/IŚ
Data
2008.07.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
kapitały pieniężne
plan
przychody ze stosunku pracy
sprzedaż akcji
świadczenie nieodpłatne
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy w momencie nabycia akcji przez pracowników uczestniczących w programie akcjonariatu powstanie dla tych pracowników przychód skutkujący obowiązkiem pobrania przez Spółkę zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (przychód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia), czy też w związku z uczestnictwem w programie przychód po stronie pracowników powstanie dopiero w momencie sprzedaży nabytych akcji (przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych)?



Wniosek ORD-IN 302 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.03.2008 r. (data wpływu 02.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nabycia, w ramach programu akcjonariatu pracowniczego, na preferencyjnych warunkach akcji zagranicznej spółki powiązanej z pracodawcą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nabycia, w ramach programu akcjonariatu pracowniczego, na preferencyjnych warunkach akcji zagranicznej spółki powiązanej z pracodawcą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej „Spółka”) w ramach prowadzonej polityki zasobów ludzkich rozważa stworzenie pracowniczego programu akcjonariatu. Program akcjonariatu adresowany będzie do pracowników zatrudnionych w Spółce w dniu wprowadzenia programu.

W ramach realizacji programu Spółka będzie corocznie przeznaczać określoną kwotę na zakup akcji spółki zagranicznej powiązanej ze Spółką. Akcje te będą następnie przez Spółkę zbywane na rzecz pracowników uprawnionych do uczestnictwa w programie, którzy wyrażą chęć przystąpienia do programu. Pracownicy spełniający określone w programie kryteria dotyczące stażu pracy w Spółce będą uprawnieni do nabycia określonej ilości akcji w promocyjnej cenie 1 złoty za 1 akcję.

Nabyte akcje będą mogły zostać przez pracowników zbyte co do zasady nie wcześniej niż po upływie 5 lat od ich nabycia (za wyjątkiem określonych zdarzeń, np. kupno nieruchomości, zawarcie związku małżeńskiego, przejście na emeryturę, odejście z pracy lub zwolnienie, itp.).

Cena sprzedaży będzie ustalana na podstawie wyceny dokonywanej corocznie przez niezależnych ekspertów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w momencie nabycia akcji przez pracowników uczestniczących w programie akcjonariatu powstanie dla tych pracowników przychód skutkujący obowiązkiem pobrania przez Spółkę zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (przychód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia), czy też w związku z uczestnictwem w programie przychód po stronie pracowników powstanie dopiero w momencie sprzedaży nabytych akcji (przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie akcji w ramach pracowniczego programu akcjonariatu nie będzie skutkowało uzyskaniem przez pracowników przychodu z tytułu otrzymania częściowo odpłatnego świadczenia, a zatem w związku z nabyciem przez pracowników akcji w ramach programu Spółka nie będzie miała obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Po stronie pracowników przychód powstanie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie odpłatnego zbycia nabytych akcji.

W uzasadnieniu Spółka podaje, iż zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód stanowi, m.in. wartość świadczeń otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie.

W przypadku nabycia przez pracowników akcji w ramach programu akcjonariatu w promocyjnej cenie 1 zł za 1 akcję należy więc rozważyć, czy w wyniku tego zdarzenia można mówić o otrzymaniu przez pracowników nabywających akcje częściowo odpłatnego świadczenia, co zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy powodowałoby powstanie przychodu z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia.

Ponieważ przepisy podatkowe nie zawierają definicji przesądzającej, co należy rozumieć pod pojęciem częściowo odpłatnego świadczenia Spółka odwołuje się w tym zakresie do definicji sformułowanych przez orzecznictwo sądowe:

  • „Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze (...) których skutkiem jest nieodpłatne (tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy” (wyrok NSA z 29 października 1999 r., sygn. akt I SA/Od 1290/98);
  • „Z treści tego przepisu, którego rozumienie w praktyce i judykaturze jest ustalone, wynika, że przez należy rozumieć nieodpłatne przysporzenie na majątku, które ma konkretny wymiar finansowy”(wyrok NSA z 7 listopada 2001 r., sygn. akt SA/Sz 1423/00).

Spółka zauważa, że w momencie nabycia akcji pracownik nie uzyska jeszcze żadnego przysporzenia majątkowego mającego konkretny wymiar finansowy. Cechą charakterystyczną papierów wartościowych w postaci akcji jest bowiem to, że nie stanowią one przysporzenia majątkowego same w sobie, ale jedynie generują dla ich posiadaczy (akcjonariuszy) wymierne, czyli posiadające konkretny wymiar finansowy przychody dopiero z chwilą ich odpłatnego zbycia (a wcześniej jedynie w przypadku otrzymania dywidendy wypłacanej akcjonariuszom przez spółką będącą emitentem akcji). Innymi słowy, przychód związany z posiadaniem papieru wartościowego w postaci akcji uzyskuje konkretny wymiar finansowy - w wysokości kwoty uzyskanej z jej zbycia - dopiero w chwili sprzedaży tej akcji (za wyjątkiem przypadku otrzymania dywidendy). Zanim dana akcja zostanie przez jej posiadacza sprzedana można mówić jedynie o hipotetycznym, możliwym do uzyskania przychodzie odpowiadającym aktualnej wartości rynkowej akcji, która ma charakter płynny i podlega nieustannym wahaniom wraz z każdą istotną zmianą sytuacji majątkowej spółki będącej emitentem akcji. Przychód ten zrealizuje się jednak dopiero w momencie sprzedaży akcji - dopiero wtedy zbywca uzyska zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z odpłatnego zbycia akcji i osiągnie przysporzenie majątkowe w konkretnej, wymiernej wysokości, czyli świadczenie o konkretnym wymiarze finansowym.

Spółka zwraca również uwagę, że - zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego poglądem - o nieodpłatnym świadczeniu można mówić w odniesieniu do zdarzeń prawnych i faktycznych, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie w majątku danej osoby mające konkretny wymiar finansowy, przy czym otrzymanymi wartościami pieniężnymi są tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe danej osoby, a więc takie którymi może ona swobodnie rozporządzać (tak m.in. wyrok NSA z 14 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1305/97). Spółka podaje przy tym, że akcje nabyte przez pracowników w ramach programu akcjonariatu będą mogły zostać zbyte, co do zasady, po upływie 5 lat od dnia ich nabycia. W momencie nabycia akcji pracownicy nie osiągną więc jakiegokolwiek przysporzenia, którym mogliby swobodnie rozporządzać. Przysporzenie takie pojawi się dopiero w momencie zbycia nabytych akcji (a więc co do zasady dopiero po upływie 5 lat od dnia ich nabycia) i wtedy będzie w całości opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższych względów, w opinii Spółki, w przypadku nabycia akcji w ramach programu akcjonariatu nie będzie można mówić o uzyskaniu przez pracowników częściowo odpłatnego świadczenia. A zatem nabycie akcji nie będzie skutkowało uzyskaniem przez pracowników przychodu związanego z uczestnictwem w programie akcjonariatu - przychód ten powstanie natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie sprzedaży przez pracowników nabytych akcji.

Na podparcie powyższego, Spółka podnosi, iż stanowisko Spółki potwierdza nie tylko orzecznictwo NSA, ale również cały szereg interpretacji i pism wydanych przez organy podatkowe. Przykładowo, w postanowieniu z dnia 1 października 2007 r. (sygnatura 1471/cDPF/415/101/06P) Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdził: „W świetle tego przyznanie pracownikom akcji w pracowniczym planie akcyjnym nie powoduje powstania u nich przychodu w dacie realizacji praw wynikających z wyżej wymienionego planu akcyjnego. Przychód powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji. Akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa jak i obowiązki akcjonariusza w stosunku do spółki będącej emitentem akcji. Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku objęcia akcji przez uczestniczenie w planie akcyjnym). Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to iż generują dochód w przyszłości: w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji (...) Wobec powyższego, przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie sprzedaży przez pracowników akcji. Przychód z tego tytułu należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych”. Ponadto, jak zwraca uwagę Naczelnik: ‚„Powyższe stanowisko potwierdza zapis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych.” Spółka podkreśla przy tym, że wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych udziałów, wkładów, akcji lub innych papierów wartościowych.

Spółka podaje dalej, iż podobnie wyjaśnia Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 12 października 2004 r. (sygnatura FB/005A-749/EJ/04): „W świetle tego przepisu nabycie akcji za cenę niższą od rynkowej nie powoduje powstania przychodu w momencie ich nabycia. Przychód ten powstanie w momencie sprzedaży nabytych akcji”.

Taki sam pogląd prezentuje również, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w informacji z dnia 15 listopada 2004 r. (sygnatura IS.I/2-415/184/04), stwierdzając: „nabycie przez pana akcji jako pracownika sp. z o.o. akcji francuskiej spółki dominującej z 20-procentowym rabatem obliczonym w stosunku do ceny emisyjnej akcji nie można w tym przypadku traktować jako nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skutkującego powstaniem przychodu”.

Powyższe stanowisko, podaje Spółka-Wnioskodawca, potwierdzone zostało w szeregu innych pism organów podatkowych dotyczących interpretacji przepisów, w tym między innymi:

  • postanowienie Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 19 września 2006 r. (DM/415-0031/-06/EW),
  • informacja Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z 12 sierpnia 2004 r. (US33/NL/LF/II/415-11/04),
  • postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Nowa Huta z 13 kwietnia 2005 r. (Pd4/415/26a/05),
  • postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany z 18 października 2005 r. (1432/PDL/415/96/05),
  • postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu z 22 listopada 2006 r. (PDIB/415-9/06),
  • postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mikołowie z 23 listopada 2006 r. (PDI-415/53/06/LG),
  • postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Nowa Huta z 11 października 2006 r. (PD-3/415-27/06),
  • postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 12 września 2005 r., (DF/415-675/05/FW).

W świetle powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie przedstawionego na wstępie stanowiska, zgodnie z którym nabycie akcji w ramach pracowniczego programu akcjonariatu nie będzie skutkowało uzyskaniem przez pracowników przychodu z tytułu otrzymania częściowo odpłatnego świadczenia, a zatem w związku z nabyciem przez pracowników akcji w ramach programu, Spółka nie będzie miała obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Po stronie pracowników przychód powstanie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie odpłatnego zbycia nabytych akcji. Przychód ten będzie wówczas podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - wyrażającym zasadę powszechności opodatkowania - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Żaden z powołanych przepisów ustawy nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z nabycia, w ramach programu akcjonariatu pracowniczego, na preferencyjnych warunkach akcji zagranicznej spółki powiązanej z pracodawcą.

W myśl postanowień art. 11 ust. 1 tejże ustawy - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 12 ust. 3 ww. ustawy, wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi niewchodzące w zakres działalności pracodawcy) ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Jak wynika z treści wniosku, Spółka-Wnioskodawca zamierza wprowadzić program akcjonariatu pracowniczego, w ramach którego – przy określonych obwarowaniach - sfinansuje pracownikom (prawie w całości) nabycie akcji zagranicznej, powiązanej z Wnioskodawcą spółki. Odpłatność pracowników przy nabyciu przedmiotowych akcji będzie symboliczna i wynosić będzie 1 zł za jedną akcję. Pracownicy, którzy spełnią wymagane kryteria i przystąpią do tego programu będą mogli zbyć akcje nabyte na preferencyjnych warunkach dopiero po upływie pięcioletniego okresu restrykcyjnego.

W tym stanie rzeczy należy uznać, iż w przypadku przekazania pracownikom akcji zagranicznej, powiązanej spółki i sfinansowania przez Spółkę będącą pracodawcą prawie w całości kosztów nabycia przedmiotowych akcji, po stronie pracowników wystąpi skutek podatkowy w postaci uzyskania przez tych pracowników przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu ww. art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wymieniona kategoria przychodów ze stosunku pracy jest definiowana bardzo szeroko. Obejmuje nie tylko wynagrodzenia wypłacone przez pracodawcę, ale również inne świadczenia, które uzyskał podatnik jako pracownik. Dla uznania wartości świadczenia za przychód nie ma również znaczenia czy będzie to świadczenie pieniężne, czy niepieniężne.

Dopłata przez Spółkę do nabywanych akcji oznacza, że pracownik otrzymuje świadczenie częściowo odpłatne, zaś przysporzenie majątkowe uzyskane przez pracownika wiąże się z faktem „zaoszczędzenia” przez pracownika na wydatkach dotyczących nabycia akcji. Wysokość tego świadczenia określa różnica pomiędzy wartością akcji a odpłatnością ponoszoną przez pracownika.

Zatem od kwoty świadczenia pieniężnego poniesionego przez pracodawcę na zakup akcji na rzecz pracownika, Spółka, stosownie do art. 31 powołanej wyżej ustawy, obowiązana jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 32 tej ustawy. W rozpatrywanej sprawie obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji pracownika akcji zagranicznej spółki.

Jednocześnie podatnik (pracownik), będzie zobowiązany wykazać kwotę tego świadczenia w zeznaniu podatkowym (obecny formularz zeznania PIT-37 lub PIT-36), składanym za rok, w którym te świadczenia zostaną otrzymane, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi ze stosunku pracy (art. 45 ust. 1).

Natomiast przychód uzyskany ze zbycia akcji nabytych w ramach przedmiotowego programu w sposób częściowo odpłatny stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z art.10 ust.1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt.8 lit. a)-c).

Artykuł 17 ust.1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy wskazuje, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody, m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia akcji jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Przy zbyciu akcji nabytych w sposób częściowo odpłatny, koszty uzyskania przychodu należy ustalić w oparciu o przepisy art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 22 ust. 1d ustawy.

Zatem do kosztów uzyskania przychodu ze zbycia przedmiotowych akcji należy zaliczyć przychód w wartości rynkowej akcji sfinansowany przez pracodawcę, który uprzednio został opodatkowany jako przychód ze stosunku pracy.

Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 19% - art. 30b ust. 1 ustawy i na podstawie ust. 5 tego artykułu nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz podatkiem liniowym.

Ponieważ w niniejszej sprawie spółka, której akcje zostaną sprzedane ma siedzibę za granicą, należy wskazać, iż przy obliczeniu należnego podatku, jak stanowi ust. 3 ww. artykułu, uwzględnia się stosowne uregulowania zawarte w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Spółka-Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w momencie objęcia przez pracowników akcji spółki powiązanej po stronie pracowników nie powstanie przychód ze stosunku pracy a na samej Spółce nie ciążą z tego tytułu obowiązki płatnika.

Jak zatem wskazują przedstawione powyżej uregulowania prawne i wyjaśnienia, stanowisko przyjęte przez Spółkę jest błędne.

Odnosząc się natomiast do kwestii przywoływanych przez Spółkę w uzasadnieniu wniosku orzeczeń sądowych i indywidualnych interpretacji prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe i przytaczanych cytatów - podkreślić należy, iż ta argumentacja jest nie do przyjęcia w rozpatrywanej sprawie.

Wskazać należy, iż rozstrzygnięcia sądowe i interpretacje innych organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. Stąd wyjęte z kontekstu danej sprawy stwierdzenie nie musi mieć dosłownego przełożenia w innej sprawie.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami – jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Natomiast wysunięty argument odnośnie specyfiki źródła przychodów, jakimi są akcje nie ma związku myślowego ze specyfiką przychodów, jakimi są przychody ze stosunku pracy zdefiniowane w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W rozpatrywanej sprawie istotne jest to, że akcje stanowią przedmiot świadczenia w danym momencie, a – nie to, jakiego rodzaju przychody (dochody) generują w przyszłości.

Reasumując: dopłata Spółki do akcji zagranicznej spółki powiązanej, które nabędą pracownicy w ramach programu akcjonariatu pracowniczego skutkuje po stronie pracowników powstaniem przychodu ze stosunku pracy, a Spółka jako płatnik zobowiązana jest od tego przychodu pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj