Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-395/08/PS
z 30 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-395/08/PS
Data
2008.09.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dochód
działalność statutowa
organizacje pożytku publicznego
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy ze środków przeznaczonych na cele statutowe można zakupić lokal na biuro Fundacji?



Wniosek ORD-IN 700 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2008 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy, dochodu wydatkowanego na zakup lokalu na biuro Fundacji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lipca 2008 roku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy, dochodu wydatkowanego na zakup lokalu na biuro Fundacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja jest organizacją pożytku publicznego i spełnia wszystkie wymagania określone w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

  • prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności (wspieranie przedsiębiorczości),
  • wspieranie przedsiębiorczości jest działalnością statutową, a działalność gospodarcza prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych,
  • cały dochód Fundacja przeznacza na działalność statutową,
  • Fundacja ma statutowy kolegialny organ kontroli nadzoru odrębny od organu zarządzającego,
  • statut Fundacji zawiera zakazy, o których mowa w art. 20 pkt 7 ww. ustawy.


Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, poprzez fundusz pożyczkowy, z którego udziela pożyczek dla małych przedsiębiorców.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy ze środków przeznaczonych na cele statutowe można zakupić lokal na biuro Fundacji...


Zdaniem Fundacji, w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawodawca zwalnia od podatku dochodowego dochody organizacji pożytku publicznego, o ile organizacje te działają zgonie z wymogiem określonym w art. 20 pkt 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. przeznaczają te dochody na działalność statutową. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych. Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągnięty zysk przekazuje na cele statutowe. W związku z powyższym, zdaniem podatnika, zakup lokalu na potrzeby Fundacji sfinansowany ze zgromadzonych środków na działalność statutową korzysta z przedmiotowego zwolnienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Z treści art. 17 ust. 1b ww. ustawy wynika z kolei, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zm.), tj.:


  • prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa,
  • działalność ta jest wyłączną statutową działalnością organizacji pozarządowej i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub grupy podmiotów, o której mowa powyżej, w sferze zadań publicznych obejmującej zadania w zakresie określonym w art. 4 tej ustawy lub w przypadku, gdy podmiot ten działa w formie stowarzyszenia, prowadzi taką działalność również na rzecz członków stowarzyszenia,
  • nie prowadzi działalności gospodarczej albo prowadzi ją w rozmiarach służących realizacji celów statutowych,
  • cały dochód tej jednostki jest przeznaczany na działalność statutową,
  • ma ona statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej i nie otrzymują z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości przekraczającej wartości określone odrębnymi przepisami,
  • statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 7 omawianego artykułu.


Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogiem określonym w art. 20 pkt 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. przeznaczają te dochody na działalność statutową. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących wypełnianiu tych zadań. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, oraz spełnia wszystkie wymagania zawarte w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Oprócz prowadzonej działalności statutowej podatnik prowadzi również działalność gospodarzą polegającą na udzielaniu pożyczek dla małych przedsiębiorców. Zatem o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów Jednostki decyduje cel, na jaki zostaną one przeznaczone. W analizowanym przypadku, celem tym jest zakup lokalu na biuro Fundacji, służące realizacji jej zadań statutowych. Oznacza to, że dochód w ten sposób wydatkowany będzie – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – wolny od tego podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj