Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1057/08-2/AS
z 1 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1057/08-2/AS
Data
2008.10.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura korygująca
Fundusz Spójności
Fundusz Spójności
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
roboty
roboty
stawka preferencyjna podatku
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
zastosowanie stawki podatku 0% dla robót objętych kontraktem współfinansowanym ze środków Funduszu Spójności



Wniosek ORD-IN 329 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 01 lipca 2008r. (data wpływu 04 lipca 2008r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla robót objętych kontraktem współfinansowanym ze środków Funduszu Spójności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla robót objętych kontraktem współfinansowanym ze środków Funduszu Spójności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka podpisała w dniu 06.01.2005r. z miastem J Umowę. Kontrakt współfinansowany był w 69% ze środków Funduszu Spójności (dalej F). Roboty budowlane dotyczące tego kontraktu wykonywane były przez Spółkę od 15.02.2005r. do 15.11.2007r.

W dniu 07.03.2008r. Umowa została zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej (U).

Na tej podstawie Inwestor wystąpił z żądaniem wystawienia faktur korygujących do faktur wystawianych w trakcie trwania kontraktu tak, aby dla części prac (69% wartości netto kontraktu) zastosowana została stawka VAT 0% oraz zwrotu przez Spółkę kwoty VAT na rachunek Inwestora. Zdaniem Inwestora żądanie takie znajduje uzasadnienie w brzmieniu przepisu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Równocześnie Spółka otrzymała pismo z U potwierdzające rejestrację przedmiotowej Umowy, w którym U stwierdza m.in., iż: „Odrębne wymienienie w § 6 rozporządzenia programów P i I, będących funduszami przedakcesyjnymi, miało na celu wskazanie odrębnego charakteru finansowania zobowiązań, które powstały na podstawie podpisanych kontraktów. Na mocy wprowadzonego Traktatem Akcesyjnym art. 16a do rozp 1164/94 z 16.05.1994r. ustanawiającego F, program I po akcesji funkcjonuje zgodnie z zasadami F. Oznacza to, że działania realizowane w ramach programu I, dla których zobowiązania zostały podjęte po dacie Akcesji (w oparciu o kontrakty w ramach wcześniej podpisanych Memorandów Finansowych z rządem RP), są wdrażane na podstawie odrębnych przepisów dotyczących kwalifikowania wydatków, w tym podatku VAT, co jest równoznaczne z zaprzestaniem ułatwień podatkowych przewidzianych przez prawo krajowe. Prawidłowość tej interpretacji potwierdziła Komisja Europejska w piśnie z dnia 14.08.2003r. nr 110813. Wskazanie przez ustawodawcę programu I w oddzielnym punkcie jak również użycie odmiennej terminologii miało na celu uwzględnienie i podkreślenie specyfiki związanej z przejściem tego programu z dniem akcesji do zobowiązań realizowanych ze środków F. (...) wszystkie zasady i przepisy odnoszące się do programu I z dniem wstąpienia Polski do UE przestały obowiązywać. Cezurą rozdzielającą funkcjonowania formuły przedakcesyjnej od poakcesyjnej tego programu jest data zawarcia zobowiązania na poziomie kontraktu z wykonawcą zamówienia publicznego. (...) Tym samym możliwość stosowania zerowej stawki VAT została ograniczona wyłącznie do tych przypadków, gdy kontrakty wykonawcze zostały podpisane przed 01.05.2004r.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zważywszy iż:

  • Umowa wykonawcza z Inwestorem została zawarta w roku 2005
  • Umowa finansowana jest w 69% z Funduszu Spójności
  • Umowa została zarejestrowana w U w roku 2008 - już po jej wykonaniu, a w szczególności po dacie powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do poszczególnych faktur dokumentujących wykonanie prac, Czy Spółka ma prawo, w przedstawionym stanie faktycznym, wystawić faktury korygujące do faktur za wykonane w latach 2005-2007 usługi i zastosować do wykonanych przez siebie prac stawkę 0% VAT w odniesieniu do 69% wartości netto kontraktu...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do kontraktów podpisanych przed 01.05.2004r., a w konsekwencji nie ma zastosowania do umowy będącej przedmiotem niniejszego zapytania, gdyż została ona zawarta w dniu 06.01.2005r. Dlatego też pomimo zarejestrowania Umowy w UKIE Spółka nie ma prawa do zastosowania stawki VAT 0% do robót objętych tym kontraktem, w szczególności nie na prawa do wystawienia faktur korygujących do faktur wystawianych w trakcie realizacji kontraktu, zawierających VAT obliczony zgodnie z ustawą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Zgodnie z § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (P), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (I).

Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z powyższego wynika, że stawkę podatku VAT w wysokości 0% ma prawo zastosować każdy podatnik świadczący usługi, który:

  1. jest zarejestrowanym podatnikiem, zgodnie z § 2 pkt 3 ww. rozporządzenia,
  2. świadczy usługi, które są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, określonych w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia,
  3. została zawarta pisemna umowa o świadczenie tych usług przed 1 maja 2004r.,
  4. ww. umowa została zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

Zaznaczyć należy, iż wymóg rejestracji umowy zawarty w wyżej cytowanych przepisach dotyczy każdej umowy o świadczenie usług objętych stawką preferencyjną.

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione przez Spółkę należy stwierdzić, że nie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące prawo do zastosowania stawki 0%, na podstawie cyt. wyżej § 6 ust. 1 rozporządzenia, w okresie jego obowiązywania, tj. zarówno umowa w wykonaniu, której dochodzi do nabycia towarów i usług, jak i kontrakt na podstawie, którego Spółka otrzymała środki pomocowe zostały zawarte po 1 maja 2004r. Z tego względu świadczenie usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie porozumień zawartych po tej dacie podlega opodatkowaniu stawką podatku przewidzianą dla odpłatnego świadczenia danych usług, zgodnie z art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług.

W powstałej sytuacji, celem właściwego opodatkowania przedmiotowej transakcji, Spółka wystawiająca faktury nie jest obowiązana do ich korekty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj