Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-967/08-4/AK
z 6 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-967/08-4/AK
Data
2008.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
fundusz inwestycyjny
jednostka uczestnictwa
kapitały pieniężne
obowiązek płatnika


Istota interpretacji
Spółka wnosi o potwierdzenie, że świadczenia otrzymywane przez uczestników Funduszu będących osobami fizycznymi od Funduszu realizowane zarówno w formie wydania nowych jednostek uczestnictwa, jak i w formie wypłaty pieniężnej, są dla tych uczestników przychodem z tytułu udziału w funduszach kapitałowych rozumieniu z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu według 19% stawki podatku (art. 30a ust. 5 ww. ustawy).



Wniosek ORD-IN 769 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.06.2008 r. (data wpływu 24.06.2008 r. ) oraz piśmie z dnia 29.09.2008 r. (data nadania 01.10.2008 r. data wpływu 02.10.2008 r.) uzupełniającym na wezwanie Nr IPPB2/415-967/08-2/SR z dnia 19.09.2008 r. (data nadania 22.09.2008 r., data doręczenia 24.09.2008 r, data wpływu zwrotnego potwierdzenia odbioru do BKIP w Płocku 06.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru 19% podatku zryczałtowanego z tytułu udziału w funduszach kapitałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.06.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru 19% podatku zryczałtowanego z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

„Spółka” Towarzystwo zarządza otwartymi funduszami inwestycyjnymi. Spółka zarządza m.in. Funduszem Inwestycyjnym (dalej: „Fundusz”). Uczestnicy Funduszu, zgodnie z jego Statutem, mogą otrzymywać od Funduszu określone statutem świadczenia.

Zgodnie z art. 10 ust. 6 Statutu Funduszu może przyznać prawo do otrzymywania kwoty pieniężnej uczestnikowi Funduszu, który zawrze z Funduszem umowę, w której zobowiąże się do nabywania jednostek uczestnictwa kategorii A za znaczne środki, albo który nabywa jednostki uczestnictwa kategorii A w związku z pracowniczym programem emerytalnym lub zakładowym planem systematycznego inwestowania. Prawo do otrzymania świadczenia przysługuje uczestnikowi Funduszu, który zawarł umowę, pod warunkiem, iż średnia wartość aktywów netto Funduszu przypadających na posiadane przez niego jednostki uczestnictwa była w okresie wskazanym w umowie nie mniejsza niż 1.000.000 zł.

Świadczenie, zgodnie z art. 10 ust. 7 Statutu, realizowane jest poprzez nabycie przez Fundusz na rzecz uczestnika jednostek uczestnictwa kategorii A za kwotę świadczenia, chyba, że w umowie zostanie określona inna forma realizacji świadczenia, tj. forma wypłaty pieniężnej. Świadczenie wypłacane jest przez Fundusz z rezerwy tworzonej na pokrycie wypłaty wynagrodzenia za zarządzanie Funduszem, należnego Towarzystwu przed jego wypłatą. Wynagrodzenie należne Towarzystwu z tytułu zarządzania Funduszem pomniejszane jest o wszystkie świadczenia wypłacone uczestnikom przez Fundusz w okresie, za który jest pobierane.

Podsumowując, świadczenie Funduszu na rzecz uczestnika może być realizowane albo w formie wydania nowych jednostek uczestnictwa, albo wypłaty kwoty pieniężnej. Fundusz finansuje realizację świadczenia z własnych środków przeznaczonych uprzednio na wynagrodzenie należne Towarzystwu za zarządzanie Funduszem.

Pismem z dnia 19.09.2008 r. nr IPPB2/415-967/08-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez sprecyzowanie przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 02.10.2008 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka wnosi o potwierdzenie, że świadczenia otrzymywane przez uczestników Funduszu będących osobami fizycznymi od Funduszu realizowane zarówno w formie wydania nowych jednostek uczestnictwa, jak i w formie wypłaty pieniężnej, są dla tych uczestników przychodem z tytułu udziału w funduszach kapitałowych rozumieniu z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu według 19% stawki podatku (art. 30a ust. 5 ww. ustawy).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że świadczenie Funduszu na rzecz uczestnika Funduszu będącego osobą fizyczną jest przychodem uczestnika z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, opodatkowanym 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, funduszem kapitałowym jest m.in. fundusz inwestycyjny działający na podstawie ustawy o funduszach. Oznacza to, iż Fundusz jest funduszem kapitałowym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują, co należy rozumieć pod pojęciem przychodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Ustawodawca nie zdefiniował katalogu świadczeń czy też należności uważanych za przychód z tytułu uczestnictwa w funduszu. Zdaniem Spółki, zamiarem ustawodawcy nie było zawężanie pojęcia przychodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych jedynie do należności z tytułu odkupu jednostek przez Fundusz. W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że przez przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych należy rozumieć każdy przychód, którego uzyskanie jest ściśle powiązane z faktem pozostawania uczestnikiem funduszu kapitałowego. Oznacza to, iż wszystkie należności i świadczenia, czy to pieniężne czy niepieniężne wypłacane lub pozostawiane do dyspozycji uczestnikowi Funduszu przez Fundusz, są przychodem z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Mając powyższe na względzie wszelkie kwoty i świadczenia otrzymywane przez uczestnika Funduszu od Funduszu należy w ocenie Spółki rozpoznawać jako przychód z tytułu udziału w Funduszu.

Przepis art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że przychodem są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Tym samym przychodem z tytułu udziału w funduszach kapitałowych są otrzymane od Funduszu lub pozostawione do dyspozycji uczestnika Funduszu wartości pieniężne lub otrzymane świadczenia w naturze.

Opisane wyżej świadczenie wypłacane uczestnikowi będącemu osobą fizyczną jest ściśle związane z faktem uczestnictwa danej osoby w Funduszu. Świadczenie należne uczestnikowi od Funduszu realizowane jest poprzez przekazanie na rzecz uczestnika kolejnych jednostek uczestnictwa lub poprzez wypłatę kwoty pieniężnej. Co za tym idzie, u uczestnika Funduszu powstaje przychód bądź w postaci otrzymanych nieodpłatnie jednostek uczestnictwa bądź w postaci kwoty pieniężnej wypłaconej przez fundusz.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, świadczenie realizowane przez Fundusz na rzecz uczestnika – osoby fizycznej jest dla niego przychodem z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Gdyby nie fakt pozostawania uczestnikiem Funduszu i inwestowania w ten Fundusz, na Funduszu nie ciążyłby żaden obowiązek świadczenia na rzecz uczestnika. To relacja nawiązana przez uczestnika w dacie nabycia pierwszych jednostek uczestnictwa daje mu podstawę do ubiegania się o świadczenie. Jeśli podpisze on stosowaną umowę z Funduszem, a średnia wartość posiadanych przez niego w określonym czasie jednostek osiągnie założony pułap, wówczas Fundusz zobowiązany umownie będzie świadczył na rzecz uczestnika przyznając mu kolejne jednostki uczestnictwa lub wypłacając określoną kwotę. Z uwagi na ścisłe powiązanie świadczenia z zaangażowaniem finansowym uczestnika w Fundusz należy uznać, zdaniem Spółki, że otrzymywane przez uczestnika świadczenie jest przychodem z tytułu udziału w Funduszu.

Fundusz przeznacza na realizację świadczenia własne środki z rezerwy tworzonej na wynagrodzenie wypłacane Towarzystwu z tytułu zarządzania Funduszem. Tym samym każda realizacja świadczenia na rzecz uczestnika Funduszu uszczupla wynagrodzenie należne Towarzystwu za dany okres rozliczeniowy.

Jakkolwiek można uznać, że Towarzystwo pośrednio uczestniczy w finansowaniu realizacji świadczeń (na skutek otrzymania niższego wynagrodzenia), jednak, zdaniem Spółki nie zmienia to faktu, iż to Fundusz wypłaca świadczenie uczestnikowi z własnych środków. Tak więc bez znaczenia jest powiązanie wypłaty świadczeń dla uczestników z pomniejszaniem wynagrodzenia należnego Towarzystwu, ponieważ zgodnie ze Statutem Funduszu uczestnik otrzymuje świadczenie od Funduszu, a nie od Towarzystwa.

Przychód uczestnika z tytułu wydania mu nowych jednostek uczestnictwa powstaje w dacie przyznania mu tych jednostek przez Fundusz. Jeśli świadczenie zrealizowane jest poprzez wypłatę kwoty pieniężnej, to również w tym przypadku przychód uczestnika powstaje w momencie otrzymania takiej kwoty przez uczestnika. Przychód z tego tytułu podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W przypadku zlecenia przez uczestnika odkupu jednostek uczestnictwa nabytych nieodpłatnie kosztem uzyskania przychodu uczestnika, zgodnie z art. 22 ust 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest wartość przychodu powstałego w związku z otrzymaniem tych jednostek. Zatem przychód powstały w momencie przyznania uczestnikowi przez Fundusz nowych jednostek uczestnictwa będzie w dacie odkupu kosztem uzyskania, o który zostanie pomniejszona kwota przychodu z odkupu.

Podsumowując, świadczenia od Funduszu na rzecz uczestnika są, zdaniem Spółki, przychodem z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (niezależnie od formy realizacji takiego świadczenia), ponieważ ich uzyskanie jest uzależnione od faktu pozostawania uczestnikiem Funduszu. Nie jest możliwe uzyskanie takiego świadczenia bez statusu uczestnika Funduszu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Podatkiem zaś, stosownie do treści art. 6 ww. ustawy, jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie
  2. pobranie
  3. wpłacenie
  • podatku, zaliczki lub raty.

Powyższe ma istotne znaczenie z punktu widzenia obowiązków podatkowych funduszu inwestycyjnego, gdyż na podstawie przepisów prawa podatkowego, a konkretnie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jest on zobowiązany, jako płatnik, do pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródłem przychodów, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 tejże ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c, przy czym – według art. 5a pkt 14 – ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych oznacza to fundusze inwestycyjne oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Dochodów (przychodów) z tytułu udziału w funduszach inwestycyjnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ww. ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 4 powołanej ustawy podatkowej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności (świadczeń) z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 ustawy są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, tj. m.in. dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Reasumując, uznać należy, iż otrzymane przez uczestników Funduszu jednostki uczestnictwa realizowane w formie nowych jednostek uczestnictwa jak i w formie wypłaty pieniężnej są dla tych uczestników przychodem z tytułu udziału w funduszach kapitałowych w rozumieniu z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu według 19% stawki podatku zgodnie z art. 30a ust. 5 ww. ustawy.

Z uwagi na powyższe, mając na względzie treść przepisów art. 30a ust. 1 pkt 5 i art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na Wnioskodawcy, jako na płatniku, będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego 19% podatku dochodowego z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj