Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-556/08/MS
z 23 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-556/08/MS
Data
2008.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi kosmetyczne
usługi medyczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy wykonywane przez salon usługi sklasyfikowane jako PKWiU 85.14.13 oraz PKWiU 85.14.18-00.00 zwolnione są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2008 r. oraz 12 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 85.14.13 oraz PKWiU 85.14.18 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 85.14.13 oraz PKWiU 85.14.18.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - salon kosmetyczny. Od kilkunastu miesięcy w salonie kosmetycznym wykonywane są usługi z zakresu medycznej pielęgnacji stóp i skóry. Pracownicy salonu oprócz typowych zabiegów kosmetycznych, po uzyskaniu wymaganych kwalifikacji świadczą również usługi polegające na:


  • usuwaniu odcisków, nagniotków oraz tamponowaniu i pielęgnacji wału paznokciowego;
  • masażach leczniczych;
  • mikrodermabrazji;
  • medycznej pigmentacji skóry (zabiegom takim poddają się m.in. osoby po chemioterapii wskutek utraty owłosienia);
  • zakładaniu klamer korekcyjnych na wrastające paznokcie.


W czerwcu 2008 r. Wnioskodawca otrzymał pismo z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z informacją, że w/w usługi mieszczą się w grupowaniach: PKWiU 85.14.13; PKWiU 85.14.18-00.00; 93.02.23-00.00


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wykonywane przez salon usługi sklasyfikowane jako PKWiU 85.14.13 oraz PKWiU 85.14.18-00.00 zwolnione są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, że zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi wykonywane w salonie mieszczą się w grupowaniach:


  • PKWiU 85.14.13 „Usługi świadczone przez fizjoterapeutów, personel paramedyczny, włączając usługi homeopatyczne i podobne, z wyłączeniem usług świadczonych przez lekarzy medycyny”
  • (tj. zabiegi mające charakter leczniczy, dotyczące schorzeń w obrębie stóp wykonywane przez osobę zajmujące się profilaktyką i leczeniem stóp obejmujące m.in. korekcję wrastających paznokci, zakładaniem klamer korekcyjnych, fachowe rozpoznawanie i usuwanie odcisków i nagniotków) oraz
  • PKWiU 85.14.18-00.00 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, gdzie indziej niesklasyfikowane” (tj. m.in. medyczna pigmentacja skóry)


    zakład jest uprawniony do stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług te usługi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Użycie przez ustawodawcę ,,ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż salon kosmetyczny poza standardowymi zabiegami kosmetycznymi rozszerzył ofertę świadczonych przez siebie usług.


Obecnie pracownicy salonu oprócz typowych zabiegów kosmetycznych po uzyskaniu wymaganych kwalifikacji świadczą również usługi:


  • polegające na usuwaniu odcisków, nagniotków oraz tamponowaniu i pielęgnacji wału paznokciowego;
  • masaże lecznicze;
  • zabiegi mikrodermabrazji;
  • „medycznej pigmentacji skóry” (zabiegom takim poddają się m.in. osoby po chemioterapii wskutek utraty owłosienia);


oraz polegające na zakładaniu klamer korekcyjnych na wrastające paznokcie.


Odnosząc zatem brzmienie cytowanych przepisów do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że o ile świadczone przez Wnioskodawcę w salonie kosmetycznym zabiegi zaklasyfikowane są do grupowań PKWiU:


  • 85.14.13 „usługi świadczone przez fizjoterapeutów i personel paramedyczny, włączając usługi homeopatyczne i podobne, z wyłączeniem usług świadczonych przez lekarzy medycyny”
  • 85.14.18-00.00 „usługi w zakresie ochrony zdrowia pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane” a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa, to korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy.


Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania statystyczne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj